West-Canada september 2019

Franz Josef Glacier-Queenstown

Lieve mensen,

Vandaag, zaterdag 17 november 2018, een hele lange reisdag gehad van 8 uur. Maar het was wel de mooiste rit tot nu toe! Besneeuwde bergtoppen, vergezichten, blauwe meren met weerspiegelingen, riviertjes, bruggetjes, bergweggetjes met heeeeeeele scherpe bochten, bossen, watervallen, kustroute, bergje op, bergje af, te veel om op te noemen! Wat we bijna heel de weg niet gezien hebben zijn dorpjes, restaurantjes, tankstation, etc. Bijna de hele route was het uitgestorven en waren we in de middle of nowhere. De radio had uren geen bereik en ook onze telefoons niet. Maar wat was de route prachtig, schitterend, erg indrukwekkend! Nieuw-Zeeland is echt waanzinnig mooi. We zijn vanmorgen dus om 07:00 uur opgestaan en om 07:30 uur onderweg gegaan. De eerste 3 uur regende het veel onderweg, wat het uitzicht op de bergen en heuvels bemoeilijkte. Alles hing in de mist en in de wolken. Heel de nacht heeft het trouwens flink geregend in Franz Josef Glacier. Gelukkig klaarde het weer in de loop van de morgen op en kwam de zon er steeds meer door. En in de middag werd het gewoon weer heerlijk warm en t-shirts weer! Aangezien we onderweg weinig restaurantjes of cafe’s tegenkwamen voor een ontbijt of lunch, was het even behelpen, oftewel met knorrende magen hopen dat er eens iets voorbijkomt waar we wat te eten konden krijgen. Bij 2 tentjes gekeken rond 10:00 uur, maar die waren dicht. Waarschijnlijk omdat het zaterdag is vandaag. Toen we langs een tankstation kwamen, zijn we daar maar gestopt en een hot pie genomen, smaakte best goed. Onderweg kwamen we langs allemaal leuke en mooie stops en foto locaties. Zoals bij Bruce Bay, waar een aantal gasten aan het vissen waren en waar de zee behoorlijk ruig was. Verder kwamen we nog langs een paar mooie bulderende watervallen. Ook bij het meer van Wanaka en het meer van Hawea waren er talloze mooie stops om foto’s te maken. De ene stop nog mooier dan de andere en de prachtige weerkaatsing op de meren met de besneeuwde bergtoppen op de achtergrond maakte toch wel dat deze route vandaag de mooiste ooit was! Na elke bocht werd het nog mooier en mooier! Eindelijk kwamen we een restaurantje tegen en ook weer een tankstation, waar we gelijk maar weer even getankt hebben, want tankstations waren vandaag zeldzaam. Ger heeft bij het restaurantje een erwtensoep gegeten, ik zat nog vol van de hot pie. Ten zuiden van Lake Wanaka staat een boompje in het water, die erg populair is om te fotograferen. Daar zijn wij dus ook nog even naartoe gereden, en dat was de moeite waard. Prachtig gewoon weer! Het laatste stuk van de hele lange route vandaag was via een spectaculaire weg, met haarspeldbochten en flinke afgronden, best spannend! Toen was het nog maar een klein stukje naar onze eindbestemming, Queenstown. Wat waren we blij dat we er eindelijk waren, de rit was echt lang. Om 15:30 uur waren we in onze kamer en het is een hele leuke kamer met mooi uitzicht over de bergen en het Wakatipu meer. We zullen hier 2 nachtjes blijven. Rond 17:00 uur waren we weer een beetje bijgekomen van de lange rit en zijn we naar het centrum gaan lopen voor een Thais hapje. Het centrum is maar een paar honderd meter van ons hotel, maar het is wel heuveltje af. Eigenlijk is het meer een steile helling naar beneden, en dat betekent dat je die helling ook weer omhoog moet! En dat met een volle buik… Het centrum van Queenstown is echt supergezellig, heel veel winkeltjes, restaurantjes, terrasjes, aan het water ook met bootjes, uitzichten op de bergen en parkjes waar jongeren gewoon met z’n allen gezellig biertjes zitten te drinken op het gras. Dat kan hier gewoon op straat! Moet je bij ons eens doen. Erg genoten van het centrum, zoveel gezelligheid en zoveel te doen ook hier. Bij een Thais restaurant heerlijk gegeten en toen teruggewaggeld naar het hotel, wat een helse klim! Om 18:30 uur waren we weer terug in onze kamer. Net gedoucht en deze blog is ook alweer bijna af. 20:00 uur hier alweer. Sweet dreams en tot blogs.

Liefs, Ger en Sylvia

Wout