Rotorua-Ohakune

Lieve lezers,

Vandaag, zaterdag 10 november 2018, was weer een hele mooie dag. Qua weer, maar ook voor wat betreft onze activiteiten. We zijn om 06:30 uur opgestaan en na het douchen en koffers ingepakt te hebben zijn we om 07:40 uur onderweg gegaan. De eerst stop was dichtbij, het park van Rotorua. Daar zijn allemaal warmwaterbronnen en overal waar je keek was stoom. Ook kon je met je voeten in een warm water bad, maar dat hebben we niet gedaan. Heel mooi allemaal hoe die warmte en dat stoom uit het niets uit de grond komt. Je kan merken dat we in vulkanisch gebied zitten. En je kon het ook goed ruiken. Zwavelluchten komen je overal tegemoet! Na een klein half uurtje door het park gelopen en gereden te hebben, zijn we onderweg gegaan naar onze volgende prachtige stop, Te Puia, welke ongeveer een kwartiertje rijden ten zuiden van Rotorua ligt. Na entree betaald te hebben kwamen we in een prachtig natuurgebied terecht met veel stoom, zwavel, warm water pools, borrelende modder pools en spuitende geisers. Het heeft veel weg van Yellowstone NP in de USA. De bekendste en grootste geiser van het zuidelijk halfrond is de Pohutu geiser. Toen we daar bij de geiser aankwamen, was hij net klaar met spuiten en moesten we ongeveer 45 minuten wachten om hem in actie te zien. Dat hebben we gedaan en we hebben heerlijk in het zonnetje staan wachten en ondertussen genoten van alle uitzichten en stoom dat overal uit de grond omhoogkwam. De geiser stelde ons niet teleur, echt prachtig om hem te zien en te horen! Daarna zijn we verder gelopen het park door, wat best een groot uitgestrekt gebied was. Borrelende modderpools zijn ook erg bijzonder en deze stinken denk ik nog het hardst van allemaal. Na ongeveer 2 uur zijn waren we weer bij het begin van het park en waren we net op tijd om de Maori’s een officieel welkom-dans te zien doen voor de bezoekers. Het blijft apart, dat geschreeuw en gespring. Net als bij rugby waar ze de Haka dans doen. Maar het was toch leuk om eens mee te maken! We zijn nog even snel een kiwi verblijf ingegaan, waar het pikkedonker was. Geen kiwi gezien dus! Het zijn dan wel nachtvogels, maar je kan zo’n verblijf ook te donker maken voor de bezoekers. Daarna zijn we weer onderweg gegaan naar onze volgende locatie, Wai-O-Tapu Terminal Wonderland, ook weer een fantastisch mooi natuurpark met kraters, modderpoelen, stoom, zwaveldampen en water met de meest geweldig mooie kleuren, blauw, geel, rood, oranje, groen. Er was zelfs een fel mintgroen pooltje, je weet niet wat je ziet. Heel apart allemaal. Maar eerst even snel een broodje gegeten voordat we begonnen aan onze wandeling door het park. Helaas was ook dit park niet gratis, maar het bleek ook dit keer het geld meer dan waard. Na een uur wandelen hadden we ons rondje gelopen en zijn we rond 13:00 uur weer onderweg gegaan, naar onze eindbestemming van vandaag, Ohakune. We kwamen op onze route ook nog langs “Mount Doom”, een besneeuwde berg van 2291 meter hoog, bekent uit de film Lord of the Rings. We arriveerden in ons volgende hotel om 15:45 uur. Onze koffers op de kamer gezet en toen naar het centrum van Ohakune gereden om wat te eten. Vandaag hebben we niet echt veel gegeten en toch behoorlijk veel gelopen, dus we hadden wel trek! Ohakune is een wintersport plaats, overal zie je reclame voor ski-huur, snowboardhuur, ski winkels, etc. Hier vlakbij liggen ook hoge bergen, waar nu ook nog sneeuw op ligt zagen we onderweg. Het skigebied zelf is wel dicht nu, dus ook de kabelbaan naar boven kunnen we niet meer gebruiken helaas. Een leuk Italiaans restaurantje gevonden waar we weer vis met risotto hebben gegeten en het smaakte verrukkelijk! Om 17:30 uur waren we weer terug in ons hotel. Een prima hotelletje dit keer weer. Net heerlijk gedoucht en we gaan zo weer de dag achter onze oogleden herbeleven. Het is tenslotte alweer bijna 18:45 uur, bedtijd! Morgen een lange rit voor de boeg naar de hoofdstad van Nieuw-Zeeland, Wellington. Tot blogs!