West-Canada september 2019

Whangamata-Hobbiton-Rotorua

Lieve mensen,

Op vrijdag 9 november 2018 om 05:30 uur opgestaan, nadat we er al om 21:00 uur weer in waren gekropen. Doordat het bed zo hard was, begon alles toch wel een beetje zeer te doen. We hebben op ons balkon genoten van de zonsopkomst en van het vele gekwetter en getjilp van de vele vogeltjes, echt superleuk! In de palm voor ons balkon zat ook een vogeltje te broeden, dus we zagen haar vaak genoeg in paniek voorbij kwetteren omdat ze het nest niet op durfde omdat wij op het balkon zaten. Na het douchen zijn we om 07:15 uur weer onderweg gegaan, richting het zuiden. Het eerste uur waren het weer flinke kringelweggetjes door de bossen en heuvel, maar daarna werden de wegen wat rechter. Het is heerlijk rustig rijden hier op tweebaanswegen. Wij houden een lekker langzaam tempo aan, vooral met die bochtige wegen, dus dan ontstaat er al snel een file van auto’s achter ons. Als het lukt gaan we even aan de kant, en anders moeten ze maar even wachten. Sommige waaghalzen halen gewoon in, levensgevaarlijk soms. Het zijn mensen die hier de wegen op hun duimpje kennen, maar wij willen ook nog van de omgeving genieten. Nieuw-Zeeland is echt prachtig. Een groot natuurgebied. Na een uur kwamen we aan bij het plaatsje Waihi, dat is een goudstadje van weleer. Het heeft een gigantische goldpit, waar je zelfs omheen kan lopen. We schatten dat het wel een rondje van 2 uur kon worden, dus dat deden we natuurlijk niet, maar om even in te schatten hoe groot het gat was. Groot dus! Na een paar mooie foto’s gemaakt te hebben zijn we gaan ontbijten bij de plaatselijke place-to-be leek het, want het was er druk in dat restaurant. Het heette Bananapepper en bij elk menu zat een banaan verwerkt, heerlijk! Rond 09:00 uur weer onderweg gegaan, met als doel het plaatsje Matamata, oftewel Hobbiton. Daar is de filmset van de films The Lord of the Rings en The Hobbit Trilogieën. In het plaatsje kon je tickets kopen voor een rondleiding van 2,5 uur en gelukkig waren er nog wat tickets beschikbaar. We werden er met een bus naartoe gebracht wat 20 minuten duurde. Bij aankomst kregen we een gids en die heeft ons het dorpje van The Shire laten zien. Voor de films van Lord of the Rings werd het gehele dorp gebouwd uit afbreekbaar materiaal, maar nadat alles afgebroken was werd besloten het boek van The Hobbit te verfilmen en zo moest alles weer opnieuw gebouwd worden. Vanwege de populariteit van de eerste films werd dit keer besloten het dorp op te bouwen van stevig materiaal. Het huis van Bilbo Baggins is helaas niet van binnen te bekijken, datzelfde geld voor de andere 43 woningen van het dorp. De opnames van binnenin de huisjes zijn gemaakt in de studio in Wellington. Bij het meer is ook The Green Dragon, waar we een gratis drankje kregen na afloop van de toer. Voor wie de films nooit gezien heeft, zegt dit natuurlijk allemaal niks. Ook Ger kent de films niet, maar hij vond het toch leuk om te zien. Het ligt in een heel mooi gebied met glooiende groene heuvels zover als je maar kijken kan. Na afloop nog even een mooi t-shirt gekocht van Hobbiton en daarna met de bus weer terug naar Matamata. Daar kwamen we rond 14:00 uur aan. We zijn gelijk in onze auto gestapt en zijn verder gereden naar het eindpunt van deze dag, Rotorua. Daar kwamen we om 15:20 uur aan. Ons hotel is niet bijzonder, een beetje armoedig en aan een opknapbeurt toe, maar de bedden zijn schoon en liggen heerlijk. We kregen bij inchecken nog een upgrade ook, een grote kamer. We hebben nu zelfs een aparte kamer erbij met nog eens 3 bedden! Nadat we alles in onze kamer hadden gezet zijn we naar het winkelcentrum gelopen welke tegenover het hotel ligt. Daar hebben ze tot onze vreugde een foodcourt, allemaal verschillende eettentjes en lekker ook. De keuze viel al snel op Aziatisch. Na het eten zijn we teruggegaan naar het hotel en dachten we even een uurtje te gaan liggen, want we waren best wel weer moe. Dus om 17:00 uur gaan liggen en voor dat we het wisten was de nacht om! Om 06:30 uur uiteindelijk dus pas weer opgestaan en nu tik ik deze blog. Zo lekker douchen en dan weer onderweg naar ons volgende hotel en ondertussen weer flink de toerist uithangen! Tot blogs!

Liefs, Ger en Sylvia

Ger

Klopt allemaal! Het is prachtig hier.

Dinie

Mooi en leuk verhaal weer,
wat zien jullie een hoop mooie dingen en eigenlijk vind ik het heel knap zoals je schrijft hoor! Groetjes Dinie