West-Canada september 2019

Phillip Island - Pinguin Parade

G’day!

Vandaag, donderdag 10 maart 2016, was een regenachtige dag. Bijna de hele dag regende het helaas en de temperatuur bleef vandaag steken tussen de 17 en 22 graden. Best een redelijk fris dagje dus. Maar we hebben er weer wat van gemaakt. Vanmorgen om 10:00 uur onderweg gegaan richting Wilsons Promontory National Park. Een mooi natuurgebied helemaal ten zuiden van Australie. Het was een weggetje die we op de terugweg ook weer moesten nemen om het park weer uit te komen. Onderweg zagen we 4 emu’s over de weg lopen, hartstikke leuk! Omdat het zo regende, was het niet prettig om uit de camper te gaan en een stukje te gaan wandelen naar de uitzichtpunten over zee en baaien. De regenwouden hebben we ook maar links laten liggen, het zal vast prachtig geweest zijn allemaal. Eenmaal weer uit het park zijn we gaan tanken, onze 3e tankbeurt alweer. Daarna kwamen we een bakkerij/restaurant tegen waar we echt een zalig Deens appel beignet/crossaintje/puddingbroodje op hebben. We hebben er zelfs nog 2 meegenomen voor onderweg! De verkoper dacht zelfs dat we een grapje maakten dat we er nog 2 wilden hebben! Hahaha. Die hebben we heerlijk met de lunch opgepeuzeld. Rond 14:30 uur kwamen op de BIG4 camping op Phillip Island aan. Hier ben ik in 1992 en in 2004 ook al geweest, speciaal voor de Pinguin Parade. Ger heeft de Parade in 2004 ook al eens gezien, maar omdat het zo ontzettend leuk is, zijn we gewoon nog een keer gegaan! Maar eerst op de camping onze winterkleren aangedaan. Lange broek, vestje, jas. Echt lekker warm was het vandaag niet en bij de pinguins aan het strand is het meestal ook niet echt warm. Voordat we naar de pinguins gingen kijken, zijn we eerst naar de koala conservatory centre gereden. Daar hebben ze 20 koala’s die redelijk in het “wild” wonen. Ze hebben er plankiers gemaakt, om dichter bij de koala’s te kunnen komen. Het was nog flink zoeken in de bomen naar de koala’s, want die zaten helemaal in een gedoken te slapen op een stam. We hadden wel weer pech dat het net harder ging regenen, dus echt lang zijn we niet gebleven. Gelukkig viel de entrée prijs mee, 12,25 AUD per persoon. Maar ik heb wel genoten hoor! Ik ben echt gek op die beestjes! Na de koala’s zijn we een hapje gaan eten bij een Italiaans restaurant in het noorden van Phillip Island. We hebben er een heerlijke penne bolognese op. Daarna bij de cruise informatie balie geinformeerd of er morgenochtend nog cruises vertrokken, maar helaas, de eerste vertrekt pas om 15:00 uur morgen. Dan zijn we allang weer vertrokken, dus geen leuk boottochtje voor ons naar de zeehonden. Na het eten zijn we naar de Pinguin Parade gegaan. We moesten daar om 19:00 uur zijn en we waren er al om 18:00 uur. De entrée was 24,50 AUD per persoon. Rond 20:00 uur zouden de pinguins het strand op komen, op weg naar hun holletjes. Het was dan net donker geworden en veilig genoeg voor ze om de tocht over het open strand te wagen. Het is de kleinste penguin soort die er is, en er zijn in totaal 17 verschillende soorten. Deze pinguins zijn ongeveer 30cm groot en erg schattig. Het broedseizoen is nu bijna ten einde. Vlak voordat ze aan land kwamen begon het weer flink te regenen, dus onze ponchos kwamen tevoorschijn. Rond 20:15 uur kwamen ze eindelijk te voorschijn. Heel traag en vol angst renden ze in groepjes vanuit de zee het strand op in de richting van de duinen. Er mochten helaas geen foto’s gemaakt worden, ook niet zonder flits. Er zijn in totaal 3 tribunes waar iedereen op zit en er zijn een paar flinke lampen die op het strand schijnen, anders zie je natuurlijk niks. De buikjes van de pinguins zijn wit dus als ze aan land komen zie je allemaal witte buikjes rennen. Echt een must om te zien! Na een uurtje op het strand en bij de holletjes gekeken te hebben zijn weer weer onderweg gegaan. Weer terug naar de camping. Dit maal moesten we in het donker terug rijden, en dat was best even spannend, want er was maar weinig verlichting en op onbekend terrein rijden is niet altijd fijn dan. Maar we hebben het gered, na maar bijna 1 aanrijding gehad te hebben. De camping weer terug gevonden en snel ons bedje in. Maar eerst deze blog even schrijven, want het was weer een leuke dag met veel te vertellen! En dat ondanks te regen. Morgen wordt het weer zoning en warm! Dat is een stuk prettiger! Wel terusten.

Liefs van ons XXX

dinie arnold

leuk verhaal weer Sylvia, ik ben ook gek op pinguïns, vindt het zulke leuke beestjes!! groetjes

Corina

Wat lees ik een aanrijding.....
Morgen kangoeroe biefstuk