West-Canada september 2019

Pambula Beach

G’day!

Vandaag, zondag 6 maart 2016, hebben we ons in de morgen vermaakt in de mooie hoofdstad Canberra. Wij waren daar nog nooit geweest, dus het is leuk om ook eindelijk eens de hoofdstad van Australie bezocht te hebben. Vanmorgen om 09:30 uur zijn we vertrokken van de camping, richting het Australian War Memorial. Een erg mooi groot gebouw en indrukwekkende verhalen en foto’s van de eerste en tweede wereldoorlog. Vanaf dit memorial heb je een ontzettend mooi uitzicht in de richting van het Parlementsgbebouw, aan de overkant van de rivier. Bij het memorial hebben we een croissantje gegeten, waar we 45 minuten op hebben moeten wachten voordat het geserveerd werd. Zonde van de tijd zeg... Er zijn ook twee hele lange muren in het memorial waar alle slachtoffers op staan vermeld. Erg indrukwekkend allemaal. Ze hebben flink mee gevochten in beide oorlogen. Van 10:00 uur tot 12:00 uur in het memorial geweest, dat trouwens gratis entrée was, en daarna doorgereden naar het parlements gebouw aan de overkant van de rivier. Van daar uit kun je dus weer terug kijken naar het memorial. Erg mooi gedaan en over nagedacht. Net zoals in Parijs eigenlijk bij de EIfeltoren. Het parlements gebouw was ook gratis, maar we werden daar wel grondig gecontroleerd. Alles moest weer af, horloges, riemen en we moesten door poortjes. Eenmaal binnen zagen we een prachtig gebouw bestaande uit bijna alleen maar marmer. Hele mooie grote pilaren en trappen. We hebben er wat gedronken en na een uurtje zijn we weer onderweg gegaan, weer richting de kust. Het werd ondertussen ook al weer erg warm in Canberra, 33 graden. We vinden Canberra een mooie stad, vrij jong ook, het bestaat pas sinds 1903. Het is niet de grootste stad van het land, maar omdat Sydney en Melbourne er niet uit kwamen wie de hoofdstad moest worden, werd Canberra het, die ligt tussenin. Slim bekeken he. Rond 16:00 uur kwamen we aan op de camping bij het strand, Pambula Beach. De camping is van BIG4, kostte 34,20 AUD en is groot en mooi. Hele mooie douche en toilet ruimtes en we horen vanuit de camper de zee, welke op zo’n 50 meter van ons vandaan is, achter een duin. Ook op deze camping huppelen de kangoeroes weer vrolijk in het rond. Blijft een gaaf gezicht. Ze zijn ook vrij tam, we mogen ze niet voeren, maar een chipje eten ze zo uit je hand! Bij de camping zit ook een winkeltje en een café, daar hebben we een hamburgertje gegeten. Meestal hebben de campings nergens wat te eten, dus we waren heel blij met de hamburger aan huis! De route van Canberra naar de kust was weer prachtig. Australie is eigenlijk 1 groot natuurpark. Zo mooi en zoveel verschillende uitzichten, vergezichten, bossen, velden, heuvels, wildlife. Prachtig allemaal. Via de Snowy Mountains zijn we gereden en we zaten op een gegeven moment zeker ruim 1100 meter hoog. We hebben erg moeten lachen om de borden voor slipgevaar door sneeuw en ijzel. En dat met 33 graden!!! Whahahaha. We zien onderweg ook minder leuke dingen, aangerden dode dieren, zoals kangoeroes, vossen, vogels en zelfs wombats. Echt heel zielig allemaal. Hopelijk treffen wij nooit zo’n prachtig beest voor onze wielen! Over beesten gesproken. Australie heeft de gevaarlijkste slangen en spinnen ter wereld, maar tot op heden hebben we nog geen slang of spin gezien. Hopelijk blijft dat zo. En ‘s nachts in het donker hopen we maar dat het goed gaat als we naar het toilet lopen…. Op deze camping aan zee zullen we niet wakker worden gekrijst door kakatoes, zoals de afgelopen nachten. Wat kunnen die vogels te keer gaan zeg. Dat is voor eventjes leuk, maar na een tijdje heb je daar echt wel genoeg van. Nu horen we alleen maar de zee en de wind. Heerlijk hoor, net vakantie! ;-)

Liefs van ons XXX

Ger

Wat kan ze schrijven hè, die meid.

andere sil

Hey Ger! Ben je er ook !!!!! =)
Nou idd wat een story weer! Ik zie het levendig voor me! Helaas op dit moment valt hier gewoon sneeuw naar beneden! Wat een verschil! En wat ik mij afvroeg. Die kangaroos zijn leuk. Maar poepen die ook niet overal dan???
Liefs!!!

dinie arnold

nou die meid kan idd heel goed schrijven heel leuk om het te lezen!