Fremantle

G'day!

Ons laatste dagje in Australie! SNIK..... Het was vandaag heerlijk weer, zonnig, rond 25 graden, dus eindelijk weer onze korte broek aan en bijgekleurd! Na het ontbijt zijn we om 9:15 uur naar de gevangenis van Fremantle gelopen. Daar hebben we om 10:00 uur een rondleiding gehad en het was ontzettend interessant. De gevangenis is rond 1850 gebouwd door gevangenen en pas in 1991 is de gevangenis dicht gegaan. Er zijn 44 mensen ter dood gebracht en de kamer waar dat gebeurde was toch best luguber. De strop hing er, het luik, de stalen handel.... brrrrr. Wat ook interessant was, was dat er in de dodencellen geen cel nummer 6 of 16 bestond. De 6 stond namelijk voor de strop! En 16 voor de strop en de beul. Er is in de jaren 80 ook een grote opstand geweest, waarbij een groot gedeelte van de gevangenis door brand is verwoest. Na 1,5 uur stonden we weer buiten, het was de 19 dollar per persoon wel waard in ieder geval! Nadat we nog wat hadden gedronken in het convicts cafe zijn we naar de Cappuccino Strip gelopen voor een lunch. Bij Dome heeft Ger nog een laat ontbijtje op en ik een wrap. We zaten op het terras heerlijk in de zon, erg genieten hoor! We zijn toen naar de Round House gewandeld aan de kust. Een ronde toren uit 1831 met 8 cellen waar gevangenen in werden vastgehouden. Toen we daar aankwamen hoorden we een keiharde knal! Dat bleek het kanon te zijn dat elke dag om stipt 13:00 uur de correcte tijd aangeeft! Bovenop de toren waren nog 4 van de 8 cellen over en te bezichtigen. Het uitzicht op zee was erg mooi. We zijn daarna naar het WA Maritime Museum gelopen waar een scheepswrak gallerij te bezichtigen is. Daar ligt een gedeelte van het schip de Batavia welke hier vlakbij is gezonken. Het schijnt dat er heel veel Nederlandse schepen hier voor de kust zijn vergaan. Heel apart om in dat museum allemaal Nederlandse dingen te zien, met Nederlandse namen. We hebben wat gedronken op een terras aan het water bij de visrestaurantjes en daarna hebben we nog een tijdje op een bankje in het park gezeten, in het zonnetje. Je weet maar nooit wanneer je die zon weer zal zien of voelen! In Nederland zit de winter er alweer aan te komen natuurlijk..... Blegh.... We zijn nog naar een shopping mall gelopen en hebben nog wat winkelstraten doorgewandeld, maar hebben niets meer gekocht. Rond 16:00 uur zijn we nog wat gaan drinken op de Cappuccino Strip, voordat we om 16:30 uur weer terug gingen naar ons hotel. We waren echt doodop en zijn 1,5 uur gaan relaxen op onze kamer. Om 18:00 uur zijn we op zoek gegaan naar een restaurantje en vol verbazing vonden we ineens een foodcourt met allemaal Aziatische restaurantjes bij elkaar aan een overdekt pleintje. Dat is precies wat we zochten en Ger was helemaal in zijn nopjes! Hij heeft gelijk weer een Thaise soep besteld en ik heb een chinees gerechtje gegeten. Om 19:00 uur waren we weer terug in het hotel, afgeknoedeld! Douchen, bloggen, tv kijken en zzzzzzz! Morgen hebben we een heeeeeele lange dag voor de boeg. Terug naar huis............. BAH!!!!! De koffers zijn al bijna ingepakt, hopelijk gaan ze morgen dicht! Auto inleveren op het vliegveld en dan wachten tot de vlucht gaat om 15:30 uur. Vrijdagochtend Nederlandse tijd zullen we weer landen in Nederland. Dus waarschijnlijk is dit onze laatste blog in Australie mates..... SNIK SNIK SNIK