West-Canada september 2019

Margaret River

G’day mates!

Vandaag is het alweer November! Donderdag 1 november 2012! Wat vliegt de tijd! Volgende week donderdag gaan we alweer terug naar huis. Snik…. We zitten nog twee extra nachtjes in Margaret River, dit maal in het Comfort Inn Hotel. Dit hotel wilden we gisteren ook al boeken, maar toen zat het vol! Dat gebeurt hier in Australie niet vaak, dat er een hotel vol zit. Daarom zaten we afgelopen nacht in Australis Hotel en aangezien we het zo leuk vinden hier in Margaret River, blijven we gewoon nog twee nachten! Het Comfort Inn Hotel is echt super! Ik vroeg of we korting kregen, omdat we twee nachten wilden blijven, en ja hoor, die vent trapte er in! Ik probeer deze truuk wel vaker, maar het werkt nooit! Hahahaha. Toch weer 20 dollar uitgespaard. Wat zullen we met al dat geld eens gaan doen! Hmmmm… Wie het kleine niet eert…… Hahaha. De kamer is echt heel gaaf, heel ouderwets ingericht, erg groot, fris en schoon! Ook twee bedden, dus Ger zal weinig last van mij hebben… Hihihi. De douche heeft hier ook weer een flutstraaltje. Ze zijn in Margaret River helemaal into het water besparen. Logisch ook hier in Australie, maar we hebben het tot nu toe deze vakantie nog niet gezien. Altijd flinke harde stralen, en volop water, waar we ook waren. Zelfs in gortdroog Outback! Vanmorgen in het Australis Hotel onze koffers gepakt en uitgecheckt. We zijn best laat onderweg gegaan voor ons doen. 8:45 uur! Eerst even naar de hoofdstraat, de Bussell Highway, hier in Margaret River gereden voor een cappuccino en een ontbijtje. We zijn bij restaurant Dome neergestreken. Een erg leuke tent! Die maakten reclame voor de beste koffie van de wereld. Dat moesten we natuurlijk even testen. En inderdaad, het was zaaaaaalig! De beste koffie van Australie toch zeker! We hebben een bacon and eggs on toast gedeeld en er was gratis WIFI. De blog van gisteren konden we dus even snel online zetten en ook een paar foto’s! We zijn toen onderweg gegaan naar Jewel Cave, een van de ruim 200 grotten hier. Er zijn daar maar 6 van te bezichtigen en de eerste die we wilden bezoeken was Jewel Cave. Dat lag ongeveer 40 kilometer ten zuiden van Margaret River en we zijn via Cave Road gereden. Een erg mooie slingerweg door de bossen. Onderweg nog wel even getankt, want het werd toch wel een beetje spannend voor Ger met een tank die steeds leger werd. Iets voor 9:30 uur kwamen we aan bij de grot en de rondleiding startte om 9:30 uur en die duurde een uur, dus we konden gelijk mee! Wat een geluk! Zonder gids mocht je de grot niet in en hadden we anders een uur moeten wachten. We hebben trouwens gelijk maar een tourkaart gekocht voor drie verschillende grotten. Elk bezoek aan een grot kost 22 dollar per persoon, nu betaalden we 50 dollar per persoon voor 3 grotten. De derde grot kunnen we dus voor maar 6 dollar per persoon bezoeken. Goede deal of niet? En we wilden er toch een paar bezoeken, maar konden niet kiezen. Dat werd nu voor ons gedaan! Wel zo makkelijk. Jewel Cave, Lake Cave en Mammoth Cave. Jewel Cave was behoorlijk groot, 2 kilometer en ongeveer 50 meter diep. De diepte hebben we gehaald met heel veel trappen, maar verder dan 700 meter ging de gids niet. Erg indrukwekkend was de grot en we genoten van de stalagtieten en stalagmieten. Na een uur stonden we weer buiten. In de grot was het in begin best fris, maar het werd steeds warmer en toen we weer terug omhoog moesten klimmen begonnen we toch nog behoorlijk te zweten! Hijg puf! In het cafeetje een cappuccino gedronken, bijgekomen, en weer onderweg gegaan. Buiten was het vandaag heel de dag bewolkt en tussen de 17 en 20 graden. Best ideaal weer om actief te zijn! Deze vakantie zitten we eigenlijk dag in en dag uit maar op onze luie reet in de auto en bewegen we maar erg weinig! En met de hitte die we deze vakantie hebben gehad, was dat ook het meest verstandige om te doen! Nu is de temperatuur sinds een paar dagen koel te noemen, dus tijd om actief te worden na 3 weken! We zijn naar het plaatsje Augusta gereden, dat aan de Blackwood River ligt. Het ligt aan de kust, terwijl Margaret River wat verder verwijderd ligt van de kust. Augusta is niet zo groot, we hebben er in een Bakery Cafe een gebakje en een cappuccino op. Daar zijn we aan de praat geraakt met allemaal Ozzies. Die Australiers beginnen hier altijd gesprekken aan met iedereen, echt rete gezellig! Ze hebben allemaal voorouders uit Nederland of ze kennen mensen die er vandaan komen of wonen. Daarna op weg naar de tweede grot, Lake Cave. Dat was weer een stukje terug op de Cave Road richting Margaret River. Opeens zagen we voor ons op de weg een kangaroo met een baby kangaroo over de weg hoppen! Zo leuk om die beesten in het wild te zien!!! Moeder en kind (Joey) die oversteken! Wij zaten vol ongeloof de bosjes in te turen waar ze gebleven waren toen ineens papa kangaroo de weg over stak! Vlak voor onze auto!!!! We reden ongeveer 60 km/u dus die hadden we bijna te pakken zeg! We schrokken er best wel van, het was namelijk geen kleintje! Je maakt wat mee hier! Gelukkig heeft het beest het overleefd en zijn wij er zonder schade vanaf gekomen. Bij Lake Cave weer met een gids op pad gegaan. Ook deze grot kun je niet zelfstandig bezichtigen. Vooraf zagen we dat er meer dan 300 treden naar beneden waren….dus die moeten ook weer omhoog genomen worden!!!! Pffff. Maar toen we beneden waren, in de grot, vonden we deze nog mooier dan de eerste en uiteindelijk de moeite waard van al die treden die we weer terug omhoog moesten. Ook al was het afzien…..! In de grot zagen we ook een zwevend platform waar twee stalagtieten aanvast zaten. En daaronder lag een poeltje met water. Dit zwevende platvorm is bijzonder te noemen en komt alleen in deze grot voor en in een grot in Frankrijk waar geen bezoekers bij mogen komen. Het was onwijs mooi om te zien hoe er miljoenen jaren overheen zijn gegaan om die druipstenen zo mooi te laten zijn. In 50 jaar tijd groeit het namelijk maar 2 centimeter en sommige druipstenen waren meters groot! Wederom zwetend en bekaf stonden we na een uur weer buiten, na te genieten van al het moois. Wat ook mooi is, is dat we overal gewoon mogen filmen en foto’s met flits mogen maken! Beter! Het was ondertussen al 14:45 uur en we besloten dat we de derde grot voor morgen gaan bewaren. Deze kun je op eigen houtje bezichtigen en de ticket is toch 7 dagen geldig. We hadden genoeg treden gezien voor vandaag! We zijn naar het hotel gereden waar we gisteren al wilden zitten en hebben nu voor 2 nachten dus geboekt. Morgen gaan we grot nummer 3 bezoeken en daarna een paar wineries. Dat moet je hier toch gezien hebben, want er zijn er honderden! Heel populair, en de wijnranken doen het hier goed op de kalkgrond. Om 15:15 uur ingecheckt in het hotel, de koffers in de kamer gezet en om 16:00 uur weer onderweg gegaan naar de hoofdstraat. Daar hebben we in een souvenierswinkeltje wat leuke dingetjes gekocht en toen zijn we gaan eten bij hetzelfde tentje als gisteren. Dat smaakte daar zo lekker en het tentje ziet er zo gezellig uit, echt perfect! Ger nam de spaghetti die ik gisteren op had en ik heb een kipschnitzel op met frietjes. Tonnetje rond weer in de auto, terug naar onze kamer. We zijn bekaf! Douchen, bloggen, tv kijken en slapen. Die volgorde! Oh, en weer geen gratis WIFI in dit hotel helaas, dus even geduld weer mates! Bye!

Liefs van ons, xxx

Jeanette

Je kan wel zeggen we zitten maar op onze luie reet in de auto, maar dat is ook vermoeiend hoor . En door al dat rijden kom je op die mooie plaatsjes waar je zo mooi over schrijft .. 300 traptreden, heb je geen spierpijn ? Australie staat op mijn verlanglijstje na de geweldige beschrijvingen van jou :-) geniet er nog maar lekker van !!

Jose&Wout

Nog lekker genieten de laatste week, wij moeten binnenkort ook afkikken omdat we dan geen dagelijkse avonturen meer kunnen lezen.

Jose&Wout

De foto's zijn adembenemend, vooral van de grotten!!