West-Canada september 2019

Esperance - Wave Rock (Hyden)

G’day mates!

Vandaag, zondag 28 oktober 2012, zijn we om 8:15 uur onderweg gegaan. Eerst zijn we de Great Ocean Drive gaan rijden die 40 kilometer lang is en mooie uitzichten gaf over de kustlijn van Esperance. Deze stad staat bekend om zijn mooie witte stranden en fel blauwe zee. Het staat zelfs op nummer 1 in Australie voor wat betreft de stranden! Dus dat moesten we wel gaan bekijken natuurlijk! En inderdaad is het er adembenemend mooi. We bleven er maar weer foto’s van maken! Echt plaaaaaatjes! We zijn ook even het water gaan voelen, maar dat was toch wel errug koud. Er waren wel een paar stoere gasten aan het surfen, maar er werd maar weinig gezwommen! En dat was niet zo gek… Het was toch al vroeg heet vandaag, 28 graden om 9:00 uur al, terwijl het gisterenmiddag maar maximaal 24 graden werd in Esperance! We zijn bij een paar mooie uitzichtspunten uitgestapt en snel een paar foto’s gemaakt en gefilmd. Daarna snel de auto weer in, niet vanwege de temperatuur, maar vanwege de hoogst irritante vliegjes! Knettergek werden we er weer van! Ze pestten ons gewoon weg! Na de 40 kilometer waar we 5 kwartier over hebben gedaan, zijn we bij de Subway een ontbijtbroodje gaan eten. Daarna hebben we weer getankt en zijn we om 10:00 uur onderweg gegaan naar Wave Rock, vlakbij het plaatsje Hyden. We reden door een sneeuwbui van witte vlindertjes, die het helaas niet allemaal hebben overleefd toen we er reden. Zelf heb ik vandaag twee stukjes gereden, want Ger was ook wat moe vandaag vanwege de slechte nachtrust op een waardeloos bed. En de weg was ook erg bochtig en smal, dus dat sloopt je ook wel! Wave Rock is de meest gefotografeerde attractie van West Australie, maar het ligt echt compleet uit de route. Echt weer in the middle of nowhere! We moesten dus de kust wederom gedag zeggen en we zijn weer naar de binnenlanden gereden, richting het noordwesten. Vandaag was de rit ongeveer 400 kilometer. Om 12:00 uur hebben we bij het plaatsje Ravensthorpe een ijsje gegeten en even een kleine pauze ingelast. Het was al goed heet, 35 graden! Om 14:00 uur kwamen we bij het Wave Rock Hotel aan waar we een cabin hebben genomen. Best groot, voor 4 personen, en betaalbaar. Het ligt op loopafstand van Wave Rock, dus echt fantastisch! Natuurlijk geen internet hier, we hebben zelfs weer geen bereik met onze gsm’s! Nadat we onze koffers in de cabin hebben gezet, zijn we naar Wave Rock gegaan. Het was toen 37 graden. Later hoorden wij dat het vandaag voor het eerst warm is hier bij Wave Rock, dus ook vandaag treffen we het weer om tijdens een gigantische hittegolf bij een toeristische trekpleister de toerist uit te gaan hangen! Snikheet was het, maar de Wave Rock is echt waanzinnig! Het is een gigantische rots die op een hele hoge golf lijkt die op het punt staat te breken en het is ongeveer 2700 miljoen jaar oud!!!! Het is 110 meter lang en 15 meter hoog. Ik heb jaren uitgekeken om deze rots te zien en eindelijk sta ik er dan! De irritante vliegjes getrotseerd en ontzettend genoten van dit mooie stuk natuur. Het was er gelukkig niet al te druk, dus we konden mooie foto’s maken zonder andere toeristen op de kiekjes. Na dit bezoekje aan Wave Rock zijn we op zoek gegaan naar bier. In het uitgestorven plaatsje Hyden leek niks te krijgen te zijn. Toen in het café van Wave Rock gaan zitten, maar daar was ook geen bier te krijgen. Men moet hier echt een licentie hebben en in dit bierland zou je denken dat iedereen dat wel heeft hier! Niet dus. Blijkt dat de enige plek waar je bier kunt krijgen in het enige hotel in Hyden is. We hebben in het Wave Rock café OM 16:00 uur maar een hamburger gegeten, aangezien er verder niet veel eten te krijgen is en dit café om 17:00 uur dicht zou gaan. Daarna om 16:30 uur toch weer terug naar Wave Rock gelopen. Twee uur later dan de eerste keer en de temperatuur was gelukkig ietsje lager. De zon verdween zo nu en dan achter een wolkje, en dat gaf toch hele andere plaatjes van Wave Rock. Ook de vliegjes leken wat minder in aantal te zijn. Hoe later op de dag, hoe minder vliegjes lijkt het! Weer en paar mooie foto’s gemaakt. We kwamen daar een stel tegen die we ook twee dagen eerder als buren hadden in het hotel in Kalgoorlie. Erg toevallig dus! We zijn toen naar het zwembad gegaan en wilden gaan zwemmen om een beetje af te koelen. Toen Ger het zwembad in stapte, zei hij gelijk al dat hij niet verder zou gaan dan zijn voeten. Het water was net ijswater! Ik heb er ongeveer 10 minuten over gedaan, maar toen lag ik toch in het water. Stoer als ik ben! Hahahaha. Ik was er ook snel weer uit hoor! Dat dan weer wel. Even bij het zwembad gezeten, omgekleed in onze kamer en om 17:30 uur naar het hotel in Hyden gereden. Daar was tenminste bier voor Ger! Toen we daar lekker zaten te pimpelen, kwamen we het zelfde stel weer tegen als in Kalgoorlie en bij Wave Rock! Dus tja, gezellig bij elkaar gaan zitten en een aardig poosje zitten kletsen. Rete gezellig! Gelijk adressen uitgewisseld en we hebben er een logeeradres bij in Brisbane!!! Wat heel bijzonder is hier ook, is dat iedereen in de pub zijn geld, portemonnee en gsm op de bar laat liggen en gewoon buiten zijn biertje gaat drinken! Dat moet je in Nederland eens doen!!!! Rond 18:45 uur weer naar onze cabin gereden, gedoucht en nu zit ik weer te bloggen. Het is hier 20:00 uur nu. In West Australie hebben ze geen wintertijd en zomertijd, dus het tijdsverschil met Nederland is nu 7 uur, want in Nederland is gisteren natuurlijk de klok een uurtje achteruit gegaan. Ja ja, we houden alles in de gaten hier in Australie hoor! Hihihi. Sweet dreams mates!

Liefs van ons weer, xxx

Jeanettetr

Vervelend zeg, die vliegjes, ik kan daar ook niet tegen. Hier is het compleet herfst, dus de temperaturen die jullie hebben, maken mij wel jaloers, en dan heb ik het niet eens over de mooie plekjes en uitzichten :-) geniet er van, het gaat weer zo snel !

Renata

Ik ben wel benieuwd naar de laatste foto's hoor.