West-Canada september 2019

Disney World, Epcot

Hi folks!

Vanmorgen, donderdag 20 oktober, was ik natuurlijk alweer vlot wakker, namelijk 06:00 uur. Doornroosje lag nog heerlijk te slapen, hij werd pas om 07:30 uur wakker. Grrmpffff!!! Vandaag zijn we dan eindelijk naar Disney World geweest! De zon was er weer volop vandaag, maar voor Florida was het vandaag behoorlijk frisjes, een graad of 22. Brrrr!! Ze zeggen dat dit temperaturen zijn van december. We treffen het dus.In de zon was het erg lekker, maar het windje was inderdaad een beetje fris. We zijn rond 08:45 uur gaan ontbijten bij Friendly's. Om 09:30 uur zijn we op de Trolley bus gestapt bij halte 20 in de richting van Disney World. Wij hebben tickets voor deze Trolley's die 14 dagen geldig zijn, erg handig dus. We moesten bij halte 29 overstappen op een lokale buslijn, nummer 111. Dat kostte ons 2 dollar per persoon. Deze bus bracht ons naar Downtown Disney. Disney World is zo groot als de provincie Utrecht, om jullie een beetje een idee te geven. Het bestaat uit meerdere grote parken, zoals Epcot, Magic Kingdom, Animal Kingdom en Hollywood Studios. Wij wilden naar Epcot. Hiervoor moesten we op een gratis Disney shuttle bus stappen die ons naar een halte bracht waar we konden overstappen naar het Epcot Park. Wat een gedoe allemaal zeg! Na 1,5 uur en vier bussen verderwaren we dan eindelijk bij het park aangekomen. Maar dan ben je er nog niet hoor! Eerst in een lange rij bij de kassa, dan in een lange rij voor de ticketcontrole. Pffff. Gelukkig hoefden we niet ook nog eens in de rij te staan bij de tassencontrole, want deze damehaat het sjouwen van tassen in een pretpark!Na een klein half uurtje waren we dan binnen. Epcot is een park dat een beetje futoristisch is. De megagrote golfbal bij de entree ziet er spectaculair uit van dichtbij. Deze golfbal kun je al van heel ver zien. Het betrof ook gelijk de eerste attractie, genaamd Spaceship Earth,een slowmotion ritje door de tijd. We begonnen bij de mammoet en eindigden bij het hier en nu. Erg leuk gedaan. Daarna op weg naar attractie 2. Dat was Universe of Energy. Een rit/show van 45 minuten waarin we teruggingen naar de dinosaurus tijd met actrice Ellen DeGeneres. Attractie 3 was Mission: Space. We gingen met 4 personen in een ruimte capsule op weg naar Mars. Alle vier hadden we een eigen taak. Ik was bijvoorbeeld de navigator en Ger de piloot. Er waren twee versies van deze attractie, de heftige en de rustige. We hebben de rustige maar genomen en Ger vond het toch wel een leuke attractie. Hahaha. Attractie 4 was mijn favoriet: Test Track. Met 6 personen in een auto en de auto werd getest, zoals remmen, ontwijken, hitte, kou en snelheid. Het ging zo hard in die wagen dat ik dacht dat we de bocht uit zouden vliegen, maar die karretjes zitten natuurlijk goed vast! Het is ook de snelste attractie van heel Disney. Nou, dat kan wel eens kloppen! Ger heeft buiten op mij gewacht. Ook toen ik er later voor de tweede keer in ging. Daarna kwam Ger's onderdeel: hetFood en wine Festival!!!!!! Tot 13 november is er een vreetfestein gaande met tentjes van over de hele wereld en hun eigen bijzondere gerechten. Normaal heeft Epcot de volgende landen vertegenwoordigd: Mexico, Noorwegen, China, Duitsland, Italie, USA, Japan, Marokko, Frankrijk, UK en Canada. Bij al deze landen kon je hun specialteiten krijgen en hadden ze het land nagebootst met beroemde gebouwen en structuren. Alsof je dus in Frankrijk liep bij de Eifeltoren, of in China bij de Verboden Stad. Echt waanzinnig mooi gedaan. Vanwege het festival waren er nu nog veel meer landen vertegenwoordigd met hun eigententjes met eten uit dat land. Voorbeelden: Australie, Belgie, Griekenland, Brazilie, Caribbean, Zuid-Afrika, Polen, Hawaii en Singapore. Binnen een paar uur was je dus over heel de wereld geweest en kon je van alles proeven. Het waren wel kleine porties en erg goedkoop was het niet, dus voor ons bleef het maar bij drie porties: Italie, Australie en Mexico. Ger was in ieder geval helemaal in zijn nopjes, als er maar te eten is!!!! Hahaha.Bij sommige landen was er ook nog iets te beleven, zoals bij Mexico een schattig boottochtje indoors, bij China een 360 graden film overhet land, en bij Canada ook een 360 graden film over het land, met acteur Martin Short.Daarna was het mijn beurt weer en zijn we naar de attractie Imagination gegaan. Daar hebben we een 3-d film gezien van Captain EO, met in de hoofdrol Michael Jackson. Bij de volgende attractie, Living with the land, hebben we ook een boottochtje gemaakt langs plantages en visfarms. Nou, toen was het alweer 18:00 uur en vonden we het weer genoeg voor vandaag. Het park was nog tot 21:00 uur open, maar we hadden wederom geen voeten meer over! Het park is zo onwijs groot en je loopt om een groot meer heen. Dit keer dus geen twee rondjes, maar gewoon 1 hele grote! Tijd dus om huiswaards te gaan. Ger vond dit tot nu toe wel het leukste park waar we tot nu toe heen zijn geweest. En ik weet wel waarom! BURP. Weer op de bus gestapt, overgestapt, en weer overgestapt en toen weer op de Trolley bus gestapt die ons bij de bushalte bij het hotel afzette.Over de terugreis deden we dit keer maar een uur, wat met een taxi ongeveer 20 minuten zal zijn, en zeker10x zo duur!We zijn gelijk doorgelopen naar restaurant Ponderosa en hebben een heerlijke steak op. Om 20:15 uur waren we weer terug op onze hotelkamer. We zijn dus weer zo'n 12 uur op pad geweest vandaag. Net lekker gedouched en we gaan maar weer proberen te slapen. Dat zal voor 1 van ons vast weer geen probleem zijn! XXX