West-Canada september 2019

Kennedy Space Center

Hi folks!

Gisteren, zaterdag 15 oktober,om 07:00 uuropgestaan na een slechte nachtrust. Nou ja, niet voor Ger, die slaapt hier elke nacht als een Doornroosje. Ik denk dat ik nerveus was voor de excursie die op het programma stond die dag, namelijk het Kennedy Space Center! Of misschien pieker ik gewoon nog te veel, kan ook.... Na het douchen zijn we gaan ontbijten bij Friendly's en daarna zijn we naar bushalte 24 gelopen, een wandeling van een klein kwartiertje.Daar zit het restaurant Sizzler en daar zouden we om 08:25 uur worden opgepikt voor onze dag excursie. Die bus kwam ruim een half uur te laat, want er was onderweg file door een ongeval. Toen we eindelijk in de bus zaten, werden we naar het Kennedy Space Center gebracht. Dat was een rit van ongeveer 5 kwartier.We zijn gelijk in de flightsimulator gegaan die ons naar het heelal bracht. We waren als Star Trek in gevecht met de Klingons. Grappig. Daarna zijn we naar het IMAX theater gegaan waar een hele mooie 3-d film draaide over de Hubble Space Telescope en het leven als astronaut in de ruimte. Erg gaaf gedaan, alsof je je er zelf bevond! We zweefden nog net niet uit onze stoelen! Na de 45 minuten film zijn we naar de Shuttle Launch Experience gelopen. Hier wordt er nagedaan hoe het voelt om in een space shuttle de ruimte in geschoten te worden. We zaten in een kleine ruimte in stoelen. De ruimte kantelde naar achteren zodat je natuurlijk wel omhoog geschoten wordt. Daarna begon alles heel erg te trillen, niet normaal! Het aftellen begon en toen ging de shuttle de lucht in. Wat een herrie! Het werd allemaal nagebootst, maar het leek best aardig op een echte lanchering, denk ik. Eenmaal in de ruimte voelde je een beetje de gewichtloosheid, maar we zaten in onze riemen, dus zweven deden we niet. Heel knap gedaan hoor. Geshaked kwamen we er na 10 minuten weer uit. Een ervaring rijker. Hierna zijn we op de rondrit bus gestapt die ons naar een andere locatie bracht op het grote Kennedy Space Center terrein. We werden er bij het Apollo Center uitgezet waar we de Saturn V konden bewonderen. Dat is een gigantisch grote rocket die in een grote hal hing. Deze raket is ooit echt gebruikt en zo onwijs groot. Heel gaaf om die van dichtbij te kunnen zien. Ook was het mogelijk om een stukje van de maan aan te raken. Een steen. Apart idee hoor. Daarna zijn we weer op de rondrit bus gestapt die ons naar de volgende stop bracht:een observatiedek. Deze had een mooi uitzicht ophet lanceringsplatform. Wij zijn hier niet uitgestapt, want we kwamen een beetje in tijdnood. Maar vanuit de bus kon je het lanceringsplatform ook prima zien. Daarna werden we weer teruggebracht bij het beginpunt. We zijn via de Rocket Garden, waar ongeveer 8 grote raketten staan opgesteld terug gelopen naar de uitgang. De bus zou om 16:00 uur weer vertrekken. De excursie bracht ons toen naar onze laatste bezienswaardigheid en dat was de U.S. Astronauts Hall of Fame. Een heel mooi groot museum van alle astronauten en missies naar de ruimte. Er hingen ook astronautenpakken. Ik ben in een apparaat gaan zitten om 4G kracht te beleven. Je zou denken 4G kracht, dat is weinig, maar als je er middenin zit, WOW! Ik moest in een cabine gaan zitten waar plek was voor 1 stoel en een scherm. Riem om en de handles vasthouden en de deur ging dicht. Ik kon niet meer naar buiten kijken. De machine ging toen rondjes draaien, steeds sneller en sneller. Op het scherm zag ik een F16 die op steeg, alsof je zelf in de F16 zat. De F16 deed allemaal kunstjes inde luchten toen kreeg het vliegtuig problemen. Het stortte neer! Ik ging toen vertikaal naar beneden en de grond kwam heel erg snel dichterbij. Dat was het moment van de 4G kracht. WOWWWW! Gelukkig liep het goed af en ben ik weer veilig geland. Erg draaierig was ik toen ik uitstapte en ikheb het nog wel een half uurtje erna gevoeld. Er werd al gewaarschuwd om er niet in te gaan als je snel zeeziek wordt, maar ach.......4G kracht, moet je toch een keer ervaren hebben, toch??? Ger wilde het niet proberen....Om 17:30 uur gingen we weer onderweg terug naar Orlando. Maar eerst werden er een aantal buspassagiers afgezet bij hun hotels in het plaatsjeKissimmee, dus na 2,5 uur waren wij pas terug bij ons hotel. Dat was een beetje bagger, want onderweg kwamen we de International Drive waar wij zitten al na 5 kwartier tegen. Niet dat de chauffeur ons alseerste afzet! Grrrr. Om 20:00 uur zijn we gaan dineren bij het restaurantje waar we de avond ervoor ook al hadden gegeten: Panderosa Steakhouse. We hadden ondertussen ontzettend veel trek, want na het ontbijt hadden we niet echt meer gegeten.Het smaakte weer prima. Eenmaal terug in het hotel hadden we er een dag van 13,5 uur opzitten. We zijn maar snel gecrashed.

Vandaag, zondag 16 oktober, doen we het maar even rustig aan. Ger zei net nog dat hij niet van plan is nog ver te gaan lopen! Whahahaha. De komende drie dagen zullen weer erg druk worden met leuke excursies, dus vandaag gaan we maar even lekker chillen. Jullie gaan het wel weer horen.

Bye folks en bedankt voor al jullie leuke reacties!!!!

Jeanette

Ik heb weer genoten va
Je blog! Slaap lekker en geniet van het goede van het leven. :)

Sil

Ha Luitjes!
Ik wil ook gelanceerd worden!!! Lijkt me gaaf haha en 4G, staat leuk op je CV Syl! Niet iedereen kan dat zeggen!
Hier vandaag weer zon en strakblauw, dus een lange strandwandeling gemaakt.. En daarna bij de shoarmazaak een kapsalon gehad......Heerlijk! Vannacht weer vorst aan de grond, tja de dikke pyama kan weer uit de kast hoor! Kunnen jullie je niets bij voorstellen nu denk ik. Veel plezier nog en doe ff een daggie rustig aan mensen, en Syl neem eens een toffe borrel dan slaap je misschien beter?
Dikke knuffel
Andere Sil