West-Canada september 2019

Kuranda

G'day again mates!

Het is alweer woensdag 19 januari 2011. De tijd gaat echt veel te snel! Vandaag hebben we een ontzettend leuke dag gehad naar Kuranda toe. Op de heenweg zijn we via de Skyrail gegaan (gondels) en op de terugweg met de Scenic Railway (oude trein). Echt waanzinnig en zeker het geld waard, ad 95 dollar per persoon! We zijn vanmorgen om 09:15 uur onderweg gegaan, richting de Skyrail. Dat ligt iets ten noorden van Cairns langs de Captain Cook Highway. Rond 10:00 uur zijn we met de gondel naar boven gegaan. Wat een fantastische uitzichten! We gingen met de gondel over het regenwoud heen, hoog de bergen in. Je kon bijna de boomtoppen aanraken! De gondels lijken een beetje op de gondels in Oostenrijk tijdens de wintersport, maar nu was het uitzicht groen in plaats van wit. Hahaha. Na een klein half uurtje kwamen we bovenaan op de berg en konden we de gondel tijdelijk verlaten voor een korte wandeling door het schitterende regenwoud. Er waren speciale houten voetpaden gemaakt, walkways, en dat was een rondje van ongeveer 10 minuutjes wandelen. Heel erg mooi, zo midden in de wildernis. Weer terug de gondel in, op naar de volgende stop. Dit maal was het bij de Barron Falls. Via een walkway konden we bij twee uitzichtspunten komen die een geweldig zicht gaven op de gigantische Barron watervallen. Wat een gebulder! De grond trilde er gewoon van! Zo onwijs gaaf, we hebben ontzettend genoten en konden ons maar moeilijk wegtrekken bij de watervallen om weer verder te gaan met de gondel. De volgende stop was Kuranda en tevens de eindbestemming. In totaal duurde de Skyrail ongeveer 5 kwartier van begin tot het eind. Kuranda is een heel bekend Aboriginal dorpje. We zijn daar 6 jaar geleden ook geweest, en je zag nu toch wel heel erg dat het toeristisch geworden is. Er ligt nu asfalt op de wegen en ook zijn er nu heel veel giftshops. Voorheen was er voornamelijk Aboriginal Art. Maar het nam niet weg dat Kuranda nog altijd erg leuk is om te bezoeken. Veel eettentjes, restaurantjes, winkeltjes en dierenparken, waaronder een vlinderpark, een vogelpark en een koalapark. Daar moet je uiteraard weer voor betalen. We zijn vanaf de Skyway station op een gratis bus gegaan die ons naar het andere eind van het dorpje Kuranda bracht, heuvel op. Gratis....waar vind je dat nog? We hebben wat gelunched en zijn daarna weer lekker gaan shoppen. Het is in Kuranda allemaal nog net iets duurder dan in Cairns zelf, dus we hebben niet zo heel veel gekocht. Toch hebben we een paar fraaie dingetjes gekocht, zoals armbandjes voor ons beiden. Het zijn twee dezelfde armbandjes van het typisch Australische merk Bico. De armbandjes lijken een beetje op een slang. Erg gaaf. We zijn langs het politiebureau gelopen van Kuranda en konden er een rondleiding krijgen binnen. Gave gasten. Ze werken daar met het glock vuurwapen, pepperspray en hebben ook een taser en een voice-recorder, erg handig! Hun dienstwagen heeft een aparte ruimte voor de arrestanten, zodanig ingericht dat de arrestanten zich niet kunnen bezeren. Je hoeft er dan ook niet naast te gaan zitten als politieagent, ideaal! Na het gezellige onderonsje met de politie zijn we naar het trainstationnetje gelopen voor de weg terug. 6 jaar terug hebben we de rit precies andersom gemaakt, eerst de trein en toen de gondel. De trein vertrok om 14:00 uur. De rit duurde 1,5 uur en de trein reed hoog in de bergen met in het dal de Barron River. Wat een waanzinnig uitzicht ook weer! Bij de Barron Falls stopte de trein even en kon je er uit om wat foto's te maken van de Barron Falls, dit maal gezien vanaf de andere kant. Adembenemend! Juist omdat het nu het regenseizoen is en het flink heeft geregend, is de waterval op z'n spectaculairst! Op het eindpunt van de trein zijn we op de bus gestapt die ons weer terug bracht naar het begin van de Skyrail en onze camper. We zijn toen onderweg gegaan naar de camping. Ditmaal een andere camping, iets ten noorden van Cairns. De afgelopen drie nachten stonden we op dezelfde camping, vlakbij het centrum van Cairns. Nu staan we op het Lake Placid Tourist Park. Toen we aankwamen om 16:00 uur ging het ineens gigantisch regenen, echt een wolkbreuk. De hele dag hadden we heerlijk weer, half bewolkt en warm, dus het ging net op tijd regenen! (als het dan toch moet...) We hebben ingechecked voor een nacht en zijn naar onze campeerplek gereden. We konden niet veel meer doen dan in de camper wachten tot het weer droog werd. En dat werd het niet echt meer. We hebben dus weinig kunnen genieten van de camping en de omgeving. Er zijn ook geen restaurantjes in de buurt, dus we gaan vanavond op rantsoen en lekker vroeg slapen! Morgen hebben we weer een drukke en lange dag voor de boeg. Jullie gaan het weer horen en hopelijk vervelen onze verhalen jullie nog lang niet! Dikke xxx en tot blogs!

Robbedoes

Leuk dat je nog ruimte maakt voor een stukje over de politie daar. Zitten er in het korps daar ook aboriginals? Wat en geweldige rit met de "skylift"boven het tropische woud. Ik kan niet wachten op de foto's maar heb eigenlijk geen idee of jullie op deze site al over de 200 zitten. Wat gaat de reis snel he en wat hebben jullie al veel gezien. Het is hier gestopt met regenen en we gaan weer de diepvries in. Niet zo heftig als enige tijd geleden maar we tikken toch weer de -2 aan. Dus koop maar een dikke jas van dingovel.

Linda

G'day mates,
Wat een super gave toeristische attractie, die gondel en trein, met al die prachtige uitzichten. Weer een dag die meer dan de moeite waard is! Jammer dat zo'n heerlijke vakantie zo snel voorbij moet zijn hè, maar gelukkig heb je nog een paar heerlijke dagen voor de boeg. Ikzelf ben een paar dagen flink uit de roulatie geweest, heb een griepje onder de leden gehad, gaat nu wel weer, hoewel ik nog geen hele dag actief kan zijn, maar het schijnt te heersen... Het is momenteel droog en er zit zowaar wat blauw in de lucht en een schraal zonnetje, hahaha, ik geloof wel dat de voorspellingen voor het eind van de week weer wat natter zijn en zowieso wat kouder. Geniet er nog even lekker van en tot snel...

Linda en Ivo

Andere Sil

Vervelen?????????? Tja heb er een dagtaak aan maar kijk er iedere dag weer naar uit hoor! Inmiddels zit het helemaal in het systeem! Straks vallen we keihard in een gat als jullie weer thuis zijn ;)

Weer een spectaculair dagje ditmaal, jammer van de regen maar dan is het morgenavond weer des te leuker op het terras!!!!!!!!! (en lekkerder)

Gistermiddag gesprek gehad en aangenomen bij het WTC in Leeuwarden!!!! (de hallen waar ze domino-d-day doen... jeweetwel) Deze meid gaat op de beurs werken komend weekend haha lijkt mij echt grappig voor een keer. Is niet niet voor vaste uren, maar wel even een lekkere bijbaan, tis toch slecht weer en daar zit ik mooi droog!!! En weet je wat de eerste beurs is? De Caravana!!!! Er staan wel heeeeeele mooie campers bij dus ik moest wel erg aan jullie denken, grappig toch!!??!!!!

Groetjes vanuit een zeiknat noorden XXXXXX

bianca, Jeroen, Rick en Chris

Zo zeker gelijk je c.v achtergelaten en je telefoonnummer bij de politie.
lake Placid was daar geen griezelfilm over gemaakt?
ging over krokodillen dus pas maar op.

Het weer is door ons besteld om de overgang van Australie naar Nederland wat makkelijk te maken, hier regend het namelijk ook weer pijpenstelen.

Hier in Vlaardingen alles zijn gangetje, er ligt als jullie thuis komen een uitnodiging van Chris op jullie te wachten voor begin februari.( je zal wel weer moeten werken om alle te korten door deze fantastische vakantie aan te moeten vullen, maar dat zien we dan wel weer.)Geniet van de laatste week en doe voorzichtig verder, ben benieuwd naar de rest van de foto's