West-Canada september 2019

Great Barrier Reef

G'day!

Vandaag een heerlijk dagje op het Great Barrier Reef gehad. Geen zon gezien vandaag, maar de temperatuur was erg aangenaam, 30 graden ongeveer. Het zeewater was ook zoiets. Zalig toch? Vanmorgen om 06:00 uur wakker geworden, gedouched en vertrokken richting de haven van Cairns. Dat was maar 10 minuten rijden vanaf de camping. We konden voor 3 dollar parkeren bij de haven. Daar lagen alle boten al te wachten en het was een drukte van jewelste. Wat een mensen ineens weer, na zoveel rust onderweg de afgelopen week. We hebben om 08:00 uur ingechecked bij de Reef Magic en toen was het wachten tot de boot vertrok, om 09:00 uur. Tijd voor koffie en een ontbijtje dus! Iets voor 09:00 uur vertrokken we met een mooie boot van twee verdiepingen. Je kon binnen zitten in de airco, maar ook buiten op het dek, in weer een andere vorm van airco! Hahaha. Na anderhalf uur varen langs mooie eilandjes kwamen we aan bij de vlonder midden op zee in het grote barriere rif. Daar meerde de boot aan en op deze grote overdekte vlonder zouden we 5 uur blijven. Snorkelspullen zaten bij de prijs inbegrepen, maar de antikwallenpak moesten we weer apart erbij kopen, ad 6 dollar. Nouja, scheelt ook weer smeren met zonnebrandcreme. We zijn eerst in de submarine geweest die een rondje maakte door het rif. Er werd van alles verteld over het rif en de vissen. Maar snorkelen is toch leuker. Dus hup daar ging Sylvia, het water in, in het kleffe antikwallenpak. Ger wilde het pak niet aan, dus hij ging niet snorkelen. Geen kwal gezien natuurlijk, maar je kan het risico niet nemen. We lazen afgelopen week in de krant dat 6 toeristen tijdens het zwemmen met kwallen in aanraking waren gekomen en dat ze moesten worden behandeld.....Moet er niet aan denken! Het koraal en de vissen zijn bij Cairns mooier dan in de Whitsundays, maar daar is het zand natuurlijk ongelooflijk wit en poederachtig. Zo hebben ze beiden wat. Het koraal was erg mooi, alhoewel er ook dood koraal tussen zat. En ze zeggen dat je met blacklight alle felle kleuren van het koraal pas echt goed kan zien. De vissen zijn ook erg mooi, felgekleurd, groot, klein. Ineens voelde ik een steek in mijn onderbeen. Ik keek gelijk naar mijn been en zie een miezerig klein geel visje bij mijn been in de buurt en ik zie dat er in mijn antikwallenpak een gaatje is ontstaan. Hmmm.... Even later komt er een reuzachtige grote vis op mij afgezwommen en ik overdrijf niet, deze was echt gigantisch! Zeker een meter lang! Ik schrok me rot en duwde het beest van mij af. Bleek het de vis Wally te zijn, de vriendelijke knuffelvis, waarover ze onderweg op de boot hadden verteld. Ohhhh, was dit nu Wally! Tandjes, wat een grote vis! Het beest wilde gewoon lekker geaaid worden! Wist ik veel. En ik had weer eens mazzel, de fotograaf was in de buurt en die maakte een geweldig gave foto van mij met Wally! Dat konden maar een paar anderen ook doen en toen was Wally weer weg. Om 12:15 uur werd de lunch geserveerd op de vlonder. Smaakte prima. Daarna snel het water weer in, want daarvoor kwamen we natuurlijk! Er waren ondertussen hogere golven ontstaan en ook stond er een sterkere stroming dan in de morgen, dus het zwemmen werd zwaarder. De vissen werden op een gegeven moment gevoerd en het waren echt heel veel vissen, niet normaal. Ze stierven allemaal van de honger zeker. Ook Wally kwam weer om de hoek kijken en hij was totaal niet schuw. Hij duwde de mensen gewoon opzij om bij het eten te komen! Je kon Wally gewoon aaien en hij zwom tussen alle mensen door, dol op aandacht. En ineens was hij weer weg. Wat een gaaf beest zeg! Ger is nog met de glasbodemboot meegeweest en hij heeft ook hele mooie vissen en koraal gezien vanaf de boot. Er was ook een omaatje van zeker 80 jaar oud dat voor het eerst ging snorkelen. Echt stoer van haar hoor, ze kon amper lopen en de trap af, maar daar ging ze! Het duurde even voordat ze het echt aandurfde om met haar hoofd onder water te gaan, maar ze was uiteindelijk niet meer te houden! Hahaha. Moe van het snorkelen in hoge golven en sterke stroming, heb ik het na 3 uur opgegeven en heb me uit het kleffe pak gehesen. Lekker opdrogen en wachten op het vertrek. De boot ging om 15:45 uur weer onderweg naar Cairns. Daar kwamen we om 17:00 uur weer aan. Er waren op de terug weg wat hogere golven, maar we zijn gelukkig niet zeeziek geworden. Het was een erg leuke trip naar het grote barriere rif dat veel te snel voorbij ging! Weer aan wal zijn we naar de foodmarket gelopen, wat ongeveer een wandeling van 25 minuten was. Daar hebben we 1 bakje gekocht, voor ons beiden. En NOG kregen we het niet op! We hadden het bakje natuurlijk ook weer helemaal volgepropt. We zagen twee chinezen die een bakje hadden volgeladen, zo hoog dat het 3x zo hoog was als het bakje zelf. Ik geloof niet dat dat helemaal de bedoeling is.....Hahaha. Na het eten zijn we terug gelopen naar de camper en terug gereden naar de camping. We hadden onze waardevolle spulletjes vanmorgen afgegeven bij de receptie en deze hebben we weer opgehaald. Ze zeggen dat het parkeren in Cairns veilig is, maar je zal het altijd zien.... We hebben al zoveel mazzel gehad deze reis! Terug op de camping nog even buiten gezeten. Rond 19:00 uur begonnen ineens allemaal vogels zich te verzamelen in de grote boom vlak bij ons camper. Het waren er zeker 1000! Kleine zwarte vogeltjes en een hele hoop herrie. Erg gaaf. En alsof iemand een seintje gaf, vlogen ze ineens allemaal weer weg. Echt sensationeel om te zien! En de rust daarna is ook wel erg lekker! Hahaha. Leuk hoor, om op een camping te staan met zoveel vogels. Net een vogelpark. Ze hebben hier in Australie echt de mooiste creaties. We zijn lekker gaan douchen net en gaan op tijd slapen. Moe van al dat gesnorkel en de frisse lucht! Morgen zijn we van plan flink te gaan shoppen hier in Cairns!!!!! Er zijn zo onwijs veel gafe winkeltjes!!! Wowowowowowow. See ya! XXX

Annemarie

Het blijft leuk om al jullie belevenissen te lezen en een klein beetje het gevoel te hebben dat je er ook bij bent (of in ieder geval errug veel zin krijgt om ook naar Australië af te reizen). Tijdens het lezen over Wally hoorde ik zachtjes de muziek van Jaws al opkomen... Gelukkig is het goed afgelopen! Welterusten!!!

bianca,jeroen,rick en chris

scheelt weer dat er geen zon was, verbrand je gelukkig niet.
En Wally soort zoekt soort , hij is echt groot zeg.

Jeanette

Weer een super ervaring rijker.
Wat een leuke dag zal ook dit weer geweest zijn.
Wat een prachtige kleuren heeft Wally.
Wel net een paar botoxinjectie's in z'n lippen gespoten??
Bedankt weer voor het delen van jullie belevenissen. Het maakt zo'n echt Nederlandse "bleu monday" weer een stuk leuker.

xx