West-Canada september 2019

Townsville Aquarium - Cardwell

G'day mates!

We zitten nu in Cardwell, een stadje ruim twee uur rijden ten noorden van Townsville. Het schiet lekker op met rijden, nog maar een klein stukje en we zijn in Cairns, voor Ger is dat zijn droomstad en hij wil daar lekker lang vertoeven. Vanmorgen in Townsville wakker geworden met een zonnetje, as always. We hadden 's nachts de airco aangelaten, nadat we ontdekt hadden hoe het ding ook zachter kon loeien. Dat werd tijd....sjonge. Maargoed, de nacht dit keer niet zo zweterig doorstaan en heerlijk opgestaan. Gisteren was echt de warmste dag tot nu toe. Vandaag valt het wel weer mee, ook al blijft het ontzettend warm en broeierig. Het is niet te vergelijken met het broeierige weer in Nederland als het eindelijk eens een mooie zomerdag is. Het is hier echt veel benauwder en plakkeriger. Heel je lichaam plakt en het zweet druppelt naar beneden, zonder dat je wat doet. Toch klagen we niet hoor, liever dit dan dat koude, natte winterweer van Nederland! Sterkte daarzo! We zijn rond 08:45 uur onderweg gegaan, richting het centrum van Townsville. Het is een stad met weinig hoogbouw en een mooie boulevard: The Strand, met uitzicht op Magnetic Island. Niet te vergelijken weer met de boulevards die wij kennen in Nederland. Het is gewoon een wandelpad langs het strand (Iedereen jogged hier, dwazen! Met die hitte....) met daarnaast weer een mooie weg voor de auto's. Aan de andere kant van de weg heb je dan weer allemaal hele gezellige restaurantjes en cafeetjes. Toen we de boulevard afliepen zagen we een zwarte kakatoe in een boom zitten. Erg gaaf om die vogels gewoon in het wild te zien in plaats van in een dierentuin. Op het strand zagen we niemand. De rode vlaggen hingen uit, met daaronder een waarschuwingsbord voor kwallen. Het was dus verboden te zwemmen. Helemaal aan het eind van The Strand zagen we dat er een stukje van de zee was afgeschermd, zodat er wel gezwommen kon worden, zonder antikwallenpakken. We hebben ontbeten op de boulevard en Ger had er zijn bakkie cappuccino, en zijn toen naar het ReefHQ Great Barrier Reef Aquarium gereden. Daar hebben ze het grootste koraal aquarium ter wereld. Het was inderdaad een erg groot en mooi aquarium met hele mooie gekleurde vissen. Maar verder was er niet zoveel te zien. Op de eerste verdieping konden we niet komen, dat waren ze aan het verbouwen en ook het IMAX Theater was niet toegankelijk, want er waren technische problemen. En dat voor 25 dollar per persoon. Veel te duur voor wat je ervoor kreeg. Daarnaast lag het Museum of Tropical Queensland. Geen idee wat er te zien zou zijn, maar we gingen er enthousiast naar binnen. Toen we weer buiten stonden, hadden we nog altijd geen idee waar het museum nu eigenlijk precies over ging. We hebben van alles gezien zoals, spinnen en andere enge insecten, oorlogsverhalen over het Pandora schip, skeletten van vissen, dinosaurussen, etc. Het was dus van alles wat. Ok om het een keer te zien, maar niet voor herhaling vatbaar. En het stierf er ook van de schreeuwende en rennende k..kinderen, dus we zijn er niet lang binnen geweest. Gek werden we! Ook weer 14 dollar per persoon. Voor de locals was het trouwens gratis, erg oneerlijk. Vandaar dat hele families er binnen zaten, lekker in de airco en hun kinderen werden leuk bezig gehouden.... Toen we terug liepen naar de parkeerplaats, waar we overigens voor moesten betalen, zagen we downtown Townsville. Het was erg stil op straat, en veel panden stonden leeg of waren onderhevig aan onderhoud. Het leek wel een oud stadje, uitgestorven. Als ze het zouden opknappen, zou het er erg leuk uit kunnen zien, maar nu waren we er al snel klaar mee. The Strand was het leukste van Townsville, en dat hadden we gezien. Dus huppekee, wij gingen weer onderweg naar het volgende leuke plaatsje en nieuwe camping. Daar deden we ruim 2 uur over en om 15:00 uur kwamen we aan in het plaatsje Cardwell en onze camping Beachcomber. Het ligt aan het strand, maar er wordt natuurlijk niet in gezwommen vanwege de kwallen. De camping is ook uitgestorven. Hoe noordelijker we komen, hoe rustiger het wordt op de campings. De vorige camping was ook erg rustig en dat kwam vanwege de overstromingen. Niemand kon de camping bereiken vanuit het zuiden. Deze camping waar we nu zitten is altijd rustig rond deze tijd, zei de vrouw bij de receptie. Het is nu het laagseizoen. De Australiers vinden het gewoon veel te heet en te nat om rond deze tijd naar het Tropische Noorden te gaan, waar wij ons nu bevinden. Het tropisch is het zeker! In hun wintertijd is deze camping helemaal afgeladen, maar nu hebben we bijna een prive camping! Heerlijk hoor, daar houden wij wel van. Toen we vanmorgen de camping in Townsville verlieten spraken we met een Engels stel die ook onderweg waren met een camper. Zij reisden echter van het noorden naar het zuiden, dus precies andersom. Die zitten nu in hele grote problemen, omdat ze het niet gaan redden in 9 dagen tijd om in Brisbane te komen vanwege de overstromingen. De kans is heel groot voor hun dat ze een boete van 750 dollar moeten betalen, omdat ze de camper niet in Brisbane afleveren, zoals afgesproken. Echt belachelijk hoor. Ze kunnen er toch niets aan doen dat ze er niet kunnen komen? Het zijn de kleine verdomde lettertjes he.... En ze moeten dan ook vliegen van Cairns naar Brisbane, die kosten komen er dan ook nog eens bij. Het had ons net zo goed allemaal kunnen overkomen. We hebben ze heel veel succes en sterkte gewenst.... De camping waar we nu zitten heeft zowaar een restaurant. Dat is voor het eerst! Daar gaan we straks lekker eten. Eerst naar de bar voor Happy Hour! See ya! xxx

Robbedoes

Jullie hebben zo op het kaartje gezien al aardig wat kilometers gevroten. Ik vraag me af hoeveel jullie er al op hebben zitten. Wat een rust daar. Heerlijk. Dat is vakantie zoals het hoort. Gezien de kaart vraag ik me af in wat voor gebied jullie gaan komen. Ik denk iets met kliffen en water . Of zit ik ernaast. Nou geniet ervan. Het is eindelijk droog na een week gieten. Ik word zo depressief van de winters in Nederland haha.
Wish i was there mates. Dan maar zweten .

H & P

Drie jaar geleden waren wij ook in die buurt. We zijn van Darwin naar Adelaide, Great Ocean Road, Brisbane en omhoog langs de oostkust naar Cairns gereden. In Townsville en Magnetic Island vonden we het bepaald niet uitgestorven.
De rust is normaal om deze tijd van het jaar. Wij waren op tweede kerstdag in de grote mall en daar was het toen erg druk. Ik denk dat de boete voor de camper mee zal vallen vanwege overmacht. Wij hebben nog nooit meegemaakt dat iemand in Australie moeilijk doet als je verhaal goed is. Ze zijn erg realistisch en tolerant daar.
Wij zijn dit jaar weer geweest en zijn van Darwin via de Kimberly, Pilbara, Perth, zuidwest, Nullarbor naar Melbourne gegaan.

bianca, Jeroen en de Kids

Hoi Luitjes

Vind het nog snel dat je nu al uitgevonden heb dat het ding ook minder hard kan loeien.
Fijn dat jullie het zo naar je zin hebben, en ach valt 14 dollar nog mee in engeland betaal je al om een paar stenen te kunnen zijn 14 pond.
We duimen voor jullie dat jullie reis voorspeodig blijft verlopen.

dikke kus

Andere Sil

Waanzinnige camping zeg! En ook nog heerlijk rustig, treffen ze het WEER!! haha
Wat is het er allemaal duur he, maarja, jullie zijn er nu eenmaal, dus gewoon doorgaan tot het op is!!!
Hier inmiddels weekend, gaan wij ff van genieten nu.
Tot de volgende keer maar weer meneer de koekepeer!
CIAO

karin

ls jullie door Missionbeach komen zou je een tripje kunnen maken naar DUNK ISLAND (EEN BOUNTY ISLAND)Een mooi strand waar bijna niemand is .Je kunt met een watertaxi mee om te gaan snorkelen.
Mits er minimaal 20 personen mee gaan.
Wij vonden dat een erg leuke trip .
Als jullie door ATherton Tableland reizen moet je de MIlla Milla Falls ,Malanda Falls Zillie FAlls niet overslaan
Als je geluk hebt kun je een vogelbekdier tegen komen.(zeldzaam!) veel grote vlinders en veel vogels.
Onderweg zie je mangobomen en bananenbomen.
Mooie route!! Gaan jullie ook naar KURANDA?? Erg toeristisch.
Voor de attracties moet je apart betalen.DUUR!
Als je in Cairns bent kun je je hart ophalen aan het vele goedkope eten in een Food Market (net n fabriek)
En natuurlijk mooie dingen kopen!Ik denk dat het er nu ook wel erg warm is .
Ik weet nog wel dat het zweet overal aan vast plakte .
Nou voor de laatte ..........kilometers HEEEEEEEL VEEEEL succes en enjoyTussen ( ) Zijn jullie de kookabura niet tegen gekomen.?Die zie je ook veel in de bomen.
Liefs
Jos en Karin

karin

In townsville hadden we een logeeradres tegenover de boulevard bij 2 homo`s .Ik herkende het op de foto.
Magnetic Island vonden we toen erg leuk.
Het aquarium hadden we ook bezocht en boven op de HILL gereden (dat was wel een klim) waar je een prachtig uitzicht had over TOWNSVILLe
IK heb goeie herinneringen aan Townsville.
Dit hoorde nog bij het berichtje Was vervallen Ik weet niet of je het wel ontvangt?
Kan je dat de volgende keer in je verhaal laten weten I