Townsville

G'day mates!

Hier weer een blog, ditmaal vanuit Townsville! Vandaag hebben we er namelijk weer ruim 300 kilometer opzitten. Afgelopen nacht was het broeierig warm in de camper. Ger is haast het bed uit gedreven en heeft een half uur buiten gezeten om een beetje af te koelen. Nou was het vannacht ook niet echt koel buiten.... Airco maar even aangezet en weer verder gaan slapen. Dat ding moest eerst wel weer uit, want het maakt echt een rotherrie. Er zitten ook maar twee standen op en dat zijn: hard en uit. Om 08:00 uur werden we wakker gehamerd door werklui die aan een bruggetje werkten op de camping. In plaats van dat ze bruggen gaan bouwen in de overstroomde gebieden....! Nou ja, het was toch tijd om wakker te worden. Normaal zijn we al om 06:00 uur wakker, dus vandaag was het uitslapen geblazen! De camper uitgekropen en het was nog altijd broeierig warm, lekker klef weer dus. We wilden een rustdag inlassen vandaag, maar dat hebben we onszelf wederom niet gegund. We hebben geen tijd te verliezen hier in Australie, er is zo veel te zien en te doen. We zijn dus gaan douchen en weer onderweg gegaan. We zijn eerst naar de winkelstraat van Airlie Beach gereden, het stadje waar we twee overnachtingen hebben gehad. De winkelstraat is een erg leuke en gezellige lange straat met heel veel cafeetjes, restaurantjes, souvenierswinkeltjes en hostels/hotels. We hebben onze camper geparkeerd op een parkeerplaats waar we ineens voor moesten betalen. Dat zijn we niet gewend hier! Maar de parkeerautomaat was stuk en werd gerepareerd. 'Here ya go mate!' riep de reparateur en hij gaf ons een parkeerticket, gewoon gratis! Kijk daar houden we van. We hebben dus alsnog niet betaald voor het parkeren. Hahaha. Weer heerlijk ontbeten voordat we zijn gaan winkelen. Het valt op dat heel veel restaurantjes, tentjes, shops en souvenierswinkels worden gerund door aziaten. Die zijn hier echt volop aanwezig in Australie. Hoe die het voor elkaar krijgen dat zij wel mogen blijven, geen idee....Die doen vast iets goed.... Wat ook opvalt hier in Australie is dat ze nog best veel telefooncellen hebben. Die zie je bij ons niet zoveel meer. We hebben een koalabeertje gekocht voor aan mijn rugtas, wat drinken en snacks bij de supermarkt gekocht voor onderweg en we kwamen ineens een mooie aanbieding tegen van mijn parfum joop!. Het was normaal 95 dollar, nu 41 dollar. Dat scheelt gewoon ruim de helft! En in Nederland is deze parfum zeker 20 euro duurder, zo niet meer. Dus gelijk een flinke fles aangeschaft. Bijna alles is hier duur in Australie, maar de parfums en de Uggs zijn een stuk goedkoper. Bij de McDonnalds konden we gratis internetten, dus daar hebben we heerlijk in de erg koude airo onze foto's van de afgelopen dagen online gezet. Die moeten jullie dus nog wel even checken! De verbindingen zijn over het algemeen erg traag, dus de foto's downloaden heeft ons zeker een uur gekost, maar we zaten wel lekker koel! Bijna onderkoeld zijn we weer verder gaan winkelen. Erg leuke stad is Airlie Beach. Levendig en veel jongelui, backpackers en genoeg te zien en te doen. Ook ligt er vlak voor het strand een heel groot openbaar zwembad, gewoon gratis toegankelijk voor iedereen. Schitterend toch, zo dicht aan zee, een mooi schoon en erg groot zwembad! We zijn verder gaan rijden, met als doel het plaatsje Bowen. Onderweg zoals gewoonlijk weer erg fraaie vergezichten. Bruce Highway is erg mooi om te rijden, niet te verwarren met onze snelwegen natuurlijk. Het blijft maar een eenbaansweg. Ook lijkt het wel alsof alle vlinders besluiten om precies voor onze camper over de weg te vliegen.... Die mooie beestjes verdwijnen allemaal in onze gril. Snik. In Bowen aangekomen was het nog vrij vroeg in de middag. Het stadje zelf had hele brede wegen en straten en veel laagbouw en het was er snikheet. Verder is er in Bowen niet zo heel veel te beleven, dus we besloten verder te rijden naar Townsville. Dat is een grote stad, 200 kilometer naar het noorden. Halverwege de rit begon het ineens te regenen. Om ons heen hadden we al die tijd in de verte regenbuien gezien, maar wij hadden altijd maar zon. Ditmaal hadden we toch een donkere regenwolk te pakken die anderhalf uur duurde. Eenmaal aan de andere kant van de bergen scheen de zon weer. En dat was al vlak bij Townsville. Wat een geluk weer! We merkten ook gelijk dat het verkeer drukker werd en dat dit wel weer een grote stad is. Om 16:30 uur kwamen we aan bij de camping. Er stond dit keer een ouwe brombeer achter de receptie die niets te veel zei. Snel ingechecked en maar niet te veel gevraagd ook. Naar ons plekje gereden en het bevalt weer prima hier. Veel vogels ook weer op deze camping, het lijkt elke keer wel alsof we in een vogelpark zitten. Nadat we onze kampeerplek hadden geinspecteerd zijn we terug gereden richting de stad en hebben een pizza gehaald (lees: PIZZA). Dankzij de TomTom is alles zo makkelijk te vinden! Die heeft zijn geld echt al opgebracht hoor. De pizza hebben we op de camping opgegeten en hij smaakte heerlijk. We kregen het natuurlijk niet op. Dat was te verwachten. Alles is groot en veel hier. Burp. We gaan kijken of we op deze camping langer dan 1 nacht willen blijven, want keuzes zat hier in Townsville. Er is in ieder geval genoeg te doen in en rondom deze stad, zoals het 'Great Barrier Reef Wonderland', en een 'Billabong Sanctuary' waar we een wildlife experience kunnen doen en allemaal dieren kunnen aanraken en vasthouden. Ook kunnen we naar Magnetic Island, erg mooi ook daar. Keuzes zat dus! Maar eerst zo lekker douchen en slapen. We zien wel wat we morgen gaan doen! Jullie horen het wel weer van ons. Sweet dreams. XXX