West-Canada september 2019

Whitsundays

G'day mates!

Vandaag zijn we een dagje gaan varen door de Whitsunday's. We werden vanmorgen om 07:30 uur opgehaald door een oudere man in een busje, genaamd John. Hij woont al 50 jaar in Australie, maar is van oorsprong een Nederlander. Een erg grappige en leuke vent waar we erg om hebben moeten lachen onderweg naar de boot. Het was maar een kort ritje en onderweg heeft John nog een aantal andere mensen opgepikt. Er bleken voor vandaag heel veel annuleringen te zijn, door de overstromingen. Een heleboel mensen hebben het niet gered om op tijd te zijn voor deze boottrip en zitten waarschijnlijk nog ergens vast. We waren nu maar met 29 man in plaats van de normale 60 man. Dat hield wel in dat we flink veel ruimte hadden op de boot! Om 08:20 uur zijn we gaan varen. We hadden deze dag 3 stops. De eerste was de snorkel stop. We moesten allemaal een stinger-suit aan, oftewel een wetsuit tegen de kwallen. Wat een ellendig klef pak was dat zeg! Van top tot teen was je ingepakt, want stel je voor dat je een kwal tegenkomt. Dat schijnt onwijs pijnlijk te zijn. Je hebt dan allemaal rode striemen over je lichaam en als je pech hebt moet je nog naar het ziekenhuis daardoor ook! Het is nu eenmaal kwallen tijd, dus huppekee, we hebben ons in dat vreselijke pak gehesen. Bij een mooi stuk koraal mochten we het water in en we hebben een uurtje heerlijk gesnorkeld. De mooiste vissen gezien met felle kleuren. Normaal zie je die in een dierentuin, maar nu zwemmen ze allemaal onder je. Echt fantastisch! Hele kleine, hele grote, de bizarste vissen. Ook mooi koraal gezien. Niet meer zo heel erg gekleurd als 20 jaar terug en zoals je het op tv ziet. Het koraal gaat langzaam dood. Het wordt streeds grijzer van kleur. Erg zonde hoor. Het levende koraal is heel fel van kleur en schitterend om te zien. Ze wapperen mee met de stroming en je ziet dat er leven in zit. Als er een vis een gatje passeert van een stuk koraal, sluit het koraal zich ineens. Je kijkt je ogen uit onderwater hoor. Na een uurtje snorkelen vertrok de boot weer. En natuurlijk geen kwal gezien! Snel dat kleffe pak uit! Om nooit meer aan te doen zeg! Onderweg naar de volgende stop kregen we een lunch geserveerd. Je kon je eigen broodje gezond maken met allemaal lekkere hapjes. De tweede stop was het Whitehaven Beach, een Whitsunday Island National Park. Het is een 6 kilometer lang strand. Het zand is er zo ontzettend fijn, dat het voor mensen die het niet gevoeld en gezien hebben niet te geloven is. Het zand is spierwit en zo fijn, alsof het poedersuiker is. Het piept ook gewoon als je er overheen loopt. Heel apart en heel gaaf. Het voelde heerlijk zacht aan, aan onze poezelige voetjes. We hebben wat zand in een flesje gedaan als souvenir. Zulk fijn zand vind je nergens meer! Het weegt ook heel zwaar. Niet zo handig voor in de koffer....hmmm. We hebben een uurtje op het strand gelegen. Er was verder niet zoveel op het strand, geen beschutting, tentjes of enig teken van bedrijvigheid. Het was alleen maar strand. Gelukkig scheen de zon niet, want anders was het er niet uit te houden. Vandaag hadden we geluk dat het de hele dag bewolkt was, en natuurlijk heerlijk warm. Met de zon erbij, op het water, met het snorkelen, op het strand.....dat hadden wij echt niet overleefd. We hadden hele flessen vol met zonnecreme kunnen smeren, maar tegen de zon hier in Australie lijkt haast niks bestand. Het schijnt dat de ozonlaag hier in Queensland heel erg dun is, of zelfs weg. Huidkanker loop je hier dus zo op. Flink smeren dus! Na ons uurtje op het strand zijn we weer terug geklommen op de boot en naar onze derde stop gevaren. Dat was naar Hill Inlet. Daar zijn we een stukje gaan wandelen naar boven toe, voor een mooi uitzicht over de Great Barriere Rif, met al zijn eilandjes, witte stranden en blauwe zee. Echt onbeschrijfelijk mooi. Het is hier gewoon echt paradijs! Daarna weer teruggelopen naar het strand en weer op de boot gestapt. Toen hadden we alle drie de stops gehad en gingen we weer onderweg terug naar de haven van Airlie Beach. Het begon toen te regenen. Maar dat maakte niks meer uit, de dag op het rif zat er toch al op. Om 17:45 uur waren we weer terug bij de camping. Wat een fantastische dag was dit! En niet eens verbrand!!! We gaan zo lekker eten in het zelfde restaurant als gisteravond. Het blijkt inderdaad op loopafstand te liggen! Hahaha. Daar had Ger gisteren een Rib Eye steak en ik spaghetti. Vanavond wordt het denk ik andersom. Er ligt ook een kleine casino naast, gisteravond had ik er geen geluk. Misschien vanavond wel? Het voelt als een lucky day: 11-1-11 !!!! See ya mates! xxx

ps: Onze foto's willen hier op deze camping niet erg laden van de afgelopen drie dagen. More to come dus!

pps: Brisbane is nu aan de beurt voor wat betreft de overstromingen. Daar zijn wij ver vandaan. De wegen die wij vorige week bereden hebben staan daar nu allemaal blank.....

ppps: Weer geen miljonair met de Staatsloterij!!!

Andere Sil

Heeeeeee hallo daar!
Het was weer even geleden maar ik ben helemaal bij-gelezen in jullie avonturen. Wat typ jij toch een hoop! Leuk dat er steeds foto's bij zitten, het is net of we elke dag bij jullie op de koffie zijn om bij te kletsen haha. Straks scheelt het een hoop verhalen aan de telefoon!
Wat een geluk hebben jullie gehad zeg op de weg met al dat water, het had op een complete ramp kunnen uitlopen maar jullie gingen er bijna fluitend doorheen. vandaag weer op het nieuws dat het idd nu in Brisbane verschrikkelijk is.
Syl, dat kleffe antikwallenpakkie staat je goed hoor! :) En Ger, je mag geen vogels mee naar huis nemen hoor! Ze zaten al bijna in je koffer volgens mij haha leuke vriendjes voor Bobby...
Hier geen spannende zaken, gewoon werk, gewoon een beetje koud en nat en gewoon weer niks in de Staats natuurlijk! Maar niks negatiefs hoor, we komen steeds dichter bij het voorjaar!
Liefs.

Jeanette

Die blauwe kleur staat je best goed, zou je in NL ook is moeten dragen. ;)
Heb weer genoten van al die lettertjes die jullie geplaatst hebben.
Jammer dat je niets in de staatsloterij had.....ik ook niet hoor. ( speel niet eens mee).
Have FUN !!! xx

pa+ma

even een berichtje van ons hele leuke lange leesvoer ontvangen hoor,wat hebben jullie al veel gezien en meegemaakt.we volgen jullie dagelijks.hier alles goed kids willen hier niet meer weg.nog vele mooie dagen en geniet er van.gr.pa ma.xxxx

anja otto

Hee luitjes,

Leuk om jullie reisverhalen te volgen, zo te lezen vervelen jullie je nog lang niet. Gaaf!'Goeie reis verder en veeeeeel plezier, dikke kus Anja

Annemarie

Ze bestaan dus echt nog de witte stranden en de blauwe zee. Je moet er alleen ff een stukje voor reizen en hoe, maar het is het allemaal waard, niet dan? Fijn dat jullie de overstromingen zo goed zijn "door"gekomen. Jullie hadden je dan ook zeer goed voorbereid!!! Enjou every minute!!

Linda

G'day mates,
Leuk om te lezen dat het ook met het weer (lees regen) zo meezit voor jullie (afgezien van die drukkende hitte dan hè, maar een kleinigheidje heb je al gauw, hahaha). De genoemde routes zien er op de bijbehorende foto's fantastisch uit en de in het vooruitzichtliggende uitstapjes klinken ook weer heerlijk. De avonturen die jullie hebben beschreven, lijken al van maanden, maar je bent pas een goeie 2 weken onderweg. Geniet er nog maar effe lekker van, dan genieten wij weer mee van jullie verhalen. Hier alles nat, het regent ook bij ons pijpestelen, gelukkig zit er tussen de wolkbreuken af en toe een droog momentje om de hond uit te laten of een boodschap te doen. En ik heb gemerkt dat ik niet smelt van een beetje chemische/zure regen. Sinds de fabriek chemiepak in vlammen opgegaan is, stroomt het berichten van hoe weinig afvalstoffen er in de lucht gekomen zijn, met andere woorden, er kan in Nederland een Chemisch bedrijf volledig in vlammen opgaan, zonder dat er risico's voor de volksgezondheid zijn, het weggooien of vernietigen van chemische stoffen is vanaf nu dus ook geen probleem meer, gewoon de fik erin!! ;-(
Veel plezier nog en kijk weer uit naar nieuwe avonturen!!!