West-Canada september 2019

Airlie Beach

G'day mates!

Hier een blog vanuit Airlie Beach, de Whitsundays. Eindelijk zijn we bij de Great Barrier Reef beland. Dit wordt het mooiste stuk van onze reis en we gaan een heleboel boottochtjes maken, snorkelen, eilanden bezoeken en bovenal weer genieten! Vanmorgen natuurlijk weer vroeg opgestaan. Ger had niet zo goed geslapen door al de vogels die herrie maakten. Om 04:00 uur moest ie wat bier kwijt en ging hij op ons noodtoiletje in de camper zitten. Kokhalzend kwam hij er weer uit, want echt fris is zo'n toiletje niet. We hadden al een luchtverfrissertje gekocht voor in het hokje, maar echt helpen doet het niet. Er zijn op de campings dump plaatsen, waar je je snelle boodschapjes kan lozen. Heel makkelijk en handig. Maar dan moet je dat natuurlijk wel elke keer doen als je de noodtoilet hebt gebruikt.... De grote boodschappen doen we niet op ons noodtoiletje in de camper, is helemaal niet te harden en walgelijk. Nou ja, Ger was naar de wc geweest en heeft daarna geen oog meer dicht gedaan. Om 06:15 uur moest ie weer naar het toilet. Het was toch al licht en hij ging wel even lopen naar de openbare toiletten. De camper doen we elke avond op slot voor het slapen gaan, maar nu ging er iets mis bij het openen van de deur naar buiten toe. Het alarm ging af. En het was vroeg in de morgen! Oeps! Goedemorgen camping!!!! We zijn maar opgestaan en hebben lekker buiten gezeten in onze campingstoeltjes, genietend van de aangename temperatuur, de vogels en de zon die al flink begon te schijnen. Gedouched en alles weer gereed gemaakt voor vertrek. Om 08:15 uur gingen we alweer onderweg. We hadden een rit van 2:15 uur voor de boeg, lekker kort zou je zeggen..... Bij Hungry Jack hebben we eerst nog een lekker ontbijtje genuttigd. Halverwege de rit op de Bruce Highway wilden we richting het Eungella National Park, dus dat hebben we gedaan. De weg bracht ons via mooie bergweggetjes helemaal naar boven toe, op Mount Dalrymple. Wat een geweldig mooie rit in de bossen, over creeks, riviertjes, bruggetjes en bochtige weggetjes naar boven toe. Op een gegeven moment liep de weg 12% omhoog, maar de camper trok het prima.We kwamen bij een uitzichtpunt wat een geweldig uitzicht bood aan het dal, vanwaar we vandaan kwamen. Waanzinnig! Je kon er heerlijk wandelen in de schaduw door de bossen hoog op de berg, wat we voor een klein stukje hebben gedaan. Echt een prachtig gebied. Dieper het park in kwamen we op een onverharde weg uit en die zou 22 kilometer lang duren. De kans was groot dat we dezelfde weg ook weer terug moesten, terug het dal in, dus we zijn maar omgekeerd. Dezelfde weg helemaal terug dus. Bleef natuurlijk erg mooi allemaal, maar op zich zijn wij er niet dol op om een weg twee keer te rijden. Onderweg nog wel lekker gelunched in een gehucht waarvan we de naam niet hebben kunnen ontdekken. We hadden twee keer hetzelfde gerecht besteld, fish & chips, maar je krijgt hier in Australie altijd van die grote porties, dat we besloten hebben voortaan maar 1 portie te bestellen, want daar hebben we samen genoeg aan! Eenmaal weer op de Bruce Highway, wat voor Nederlandse maatstaven echt geen snelweg genoemd kan worden, gingen we weer verder richting onze volgende overnachtingsplaats in Airlie Beach: Island Gateway Holiday Park. Daar kwamen we om 15:00 uur aan. Uiteindelijk toch nog een lange dag cq rit geworden, maar wel een hele mooie! En op de kaart lijkt het alsof we de kust afrijden naar het noorden toe, maar er is geen kust te zien onderweg hoor. Daarvoor rijden we er te ver vanaf. We zien alleen maar vergezichten, bossen, mooie wegen en veel dode kangoeroes.... Zoals wij in Nederland dode vogels langs de kant van de weg zien liggen, zo liggen hier de kangoeroes als zielige hoopjes vlees langs de kant van de weg. Zo triest. We zagen er op een gegeven moment wel 9 vlak na elkaar liggen. Om te janken toch? Je ziet ze overdag ook helemaal niet. We hebben er nog geen een in het wild rond zien huppelen. Ze leven vooral als de zon onder is, dan is het hier ook goed donker, en vooral op de wegen. Daar is amper verlichting. Als automobilist zie je die kangoeroes dus niet of veel te laat en KABOEM.....weer een Skippy minder. Vandaag trouwens ook weer geen koala's gezien onderweg. Na het inchecken hebben we onze camper geparkeerd en weer aan de stroom gelegd voor de airco. Zonder airco is het niet vol te houden hier. Het park is ontzettend mooi, erg ruim en veel palmbomen. Om 16:00 uur konden we kleine papagaaien voeren, genaamd Lorikee's. Met brood dat nat gemaakt is met water kon je de vogeltjes vanaf je hand laten eten. Ze landen dan op je hand, arm, schouder of hoofd. Erg lachen. Eentje beet er hard in mijn pink, die dacht dat het een taai stukje brood was zeker! Deed nog zeer ook! Hahaha. Daarna zijn we een tour gaan boeken bij de receptie voor morgen. We gaan morgen varen en snorkelen in de Whitsundays in de Great Barrier Reef. De Whitsundays is een schitterend gebied van meerdere eilandjes bij elkaar en natuurlijk met koraal en gekleurde vissen. Het weer zal erg goed zijn, niet te veel wind gelukkig, zodat we hopelijk niet zeeziek worden. Na het boeken van de tour zijn we even gaan zwemmen in het zwembad op de camping. Het water was lekker warm, zoals eigenlijk alles hier! Dag en nacht kunnen we in onze korte broek en t-shirt lopen, het blijft heerlijk. Er zijn ook weer volop vogels op deze camping. De meest bizarre verschijningen lopen hier rond. Ook mooie Kakatoos doe je aanvallen als je te dichtbij komt! Ze zijn totaal niet schuw! Er zou hier op loopafstand van de camping een restaurant liggen, dus daar gaan we straks lekker eten. Daarna douchen en slapen. Morgen worden we om 07:30 uur opgehaald voor onze dagtrip in het grote barriere rif!!!! We lazen vandaag trouwens in de krant dat het onverharde weggetje dat wij gevonden hadden om naar het noorden te komen, weer dicht is. Door de nieuwe regenbuien is die weg blijkbaar ook weer onder water komen te staan. De boel zit dus echt potdicht van zuid naar noord en andersom. Iedereen is ook verbaasd als we zeggen dat we uit het zuiden komen en dat het ons dus gelukt is. Heel veel toeristen zijn toch in de problemen gekomen denken wij. Wat hebben we een geluk gehad zeg! Nu zitten we lekker ten noorden van Rockhampton en kunnen zonder zorgen onze weg vervolgen langs de kust richting Cairns. Daar moeten we over 2 weken de camper inleveren. Tijd zat om te genieten van het mooiste stuk van Queensland! We hopen eigenlijk vandaag de jackpot eindelijk eens in de wacht te slepen bij de Staatsloterij, dan kunnen we de rest van ons leven genieten van het mooiste stuk van Queensland!!!!!!! Later gators! xxx

Linda

Hahahaha, hoi Syl en Ger, wat geniet ik toch van jullie verhalen, ik zie het soms helemaal voor me. Ger die vroeg in de ochtend kokhalzend het campertoilet verlaat, die verschrikkelijke vliegen/muggen overal waar je zit/staat en dan die prachtige uitzichten en mooie natuur, heerlijk!! Nou het is jullie gegund die jackpot, van mij mag je er nog een maandje aan vastknopen, als je dan maar wel blijft schrijven, hahaha.
groet,

Linda

Wout & Jose

Kijk uit voor de sharks!!!!!!