West-Canada september 2019

Overstromingen overwonnen! Mackay

G'day!

Vroeg wakker geworden vandaag, zoals gewoonlijk. Vannacht best last gehad van de kamer naast ons in het hotel, die waren vast in slaap gevallen voor de tv die een beetje luid aan stond..... Lang leve een dure hotelkamer! Maar we hebben wel lekker gedouched. Om 07:45 uur weer onderweg gegaan, vol goede moed (dit maal alletwee! hahaha). Onze camper zag van buiten EN van binnen helemaal rood van het Outback stof/zand. Lekker dan... Het was bewolkt toen we vertrokken, maar al erg warm. Niet snel daarna trokken de wolken weg en kwam de zon tevoorschijn. We zijn met gierende banden vertrokken uit het mistroostige gehucht Blackwater. Op naar de bewoonde wereld! Wat een spookstadjes heb je daar toch, in de Outback. Totaal geen leven, helemaal uitgestorven, droog, heet, alles dicht en maar 1 stoffige straat. Door die overstromingen kwamen we natuurlijk op plekken waar een toerist normaal niet komt. Nou, er valt ook helemaal niks te zoek daar! Ik heb onderweg ook uren lopen turen naar de Ecalyptus bomen, op zoek naar koala's. Nou mooi dat die zich niet laten zien! Overal langs de weg zie je borden met een koala erop, dan zou je denken dat ze er toch ook moeten zitten. Of plaatsen ze die borden alleen maar om de toeristen gek te maken??...... En ook geen Skippy te zien in het wild natuurlijk. Ja, langs de weg, dood.... We zagen onderweg ook de ellende van de overstromingen. Vele wegen die onder water hadden gestaan, waren helemaal weggeslagen. Het asfalt was gewoon weg en er bleef niks anders over dan een gat en veel rode aarde en modder. Wegen waren de afgelopen dagen kilometers lang helemaal onder water gelopen en we konden zien aan het gras hoe hoog het water had gestaan, zeker 3 a 4 meter hoger. De onderste randen van de groene heuvels zagen helemaal bruin van het modderwater. Veel wegwerkzaamheden onderweg tegen gekomen, om de wegen toch nog een beetje begaanbaar te houden. Erg verwoenstend allemaal, die overstromingen. Het gebied dat is getroffen is echt inmens groot, veel en veel groter dan Nederland. Je hebt er geen idee van, tot je er zelf middenin zit. Te bizar gewoon en allemaal erg triest. Wij hebben echt geluk gehad dat we net dat ene onverharde weggetje van 50 kilometer lang hebben gevonden die de doorgang gaf naar het noorden, anders hadden we zeker weken vast gezeten ten zuiden van Rockhampton. Omrijden met een veel grotere boog dan die we nu hebben gereden, zou echt zeker minstens een week tot twee weken hebben geduurd. Dit land en de staat Queensland is echt heel erg groot en heeft vele grote rivieren, maar ook kleine beekjes. Alles is gewoon volgelopen door de hevige regenval in december. En de paar wegen die Queensland rijk is, zijn dan natuurlijk al snel bereikt en dan ligt gelijk alles onder water. Geen doorkomen meer aan dan, dorpen en steden zijn compleet afgesneden van de buitenwereld en er kan geen voedsel en benzine meer geleverd worden. Wij tankten ons dus ook helemaal suf, elke keer als we een tankstation tegen kwamen, ook al was het nog lang niet nodig om te tanken, want het zal je gebeuren zeg dat je in de middle of nowhere zonder benzine komt te staan! In de Outback zijn de benzinestations nogal schaars, dus we namen geen risico. Ook waren ze niet altijd open.... De diesel prijzen schommelen hier tussen de 1,28 en 1,45 Australische dollar (hoe dieper de bush in, hoe duurder lijkt het wel) en de koers met de Euro staat voor ons erg ongunstig, ongeveer 0,80. Dus we betalen nu veel meer voor hetzelfde dan vorig jaar maart, toen de koers nog 0,50 was. Helaas. Diesel is hier duurder dan benzine, erg raar. Onze radiozender viel ook elke keer weg onderweg en ook hadden we geen bereik op onze gsm's. We zaten echt letterlijk in the middle of nowhere dus! Na 5 kwartier rijden over de Capricorn Highway, kwamen we aan in het stadje Emerald. Wat een verademing zeg, om weer een beetje in de bewoonde wereld te zijn! Een leuk stadje, waar we heerlijk hebben ontbeten: bacon and eggs. Je werd er wel helemaal gek van de miezerige kleine vliegjes! Die zijn in de zomer hier in Australie in de Outback zwaar irritant! Ze gaan in grote getalen op je lichaam zitten en vliegen het liefst vlak bij je gezicht. Bij het eten moet je wel opletten dat je er niet een paar op eet! Jakkiebah! Aan de kust vallen de vliegen gelukkig wel mee. Wat wel fijn hier in Australie is dat je overal kan parkeren zonder te betalen. Er is ook parkeerplek genoeg. Ook hoef je niet te betalen voor het toilet en zijn er in overvloed als je eenmaal een stadje of gehucht hebt bereikt. Wel zo fijn. (zeker als je zoals ik al 5 dagen aan de schijterij bent!) En als je verslaafd bent aan koffie, dan kun je hier je hart ook ophalen, want er zijn erg veel coffeeshops (niet te verwarren met de coffeeshops in Nederland! Hahaha). Ger is helemaal in z'n nopjes met al die koffie overal, want hij raakt anders een beetje uit zijn doen als hij geen koffie kan krijgen! Hahaha. En de koffie hier is nog lekker ook! De Australiers zijn ook allemaal erg vriendelijk. Ze begroeten je overal en altijd, vragen hoe het gaat en ze zwaaien allemaal onderweg naar je. Heel hartelijk. Je bent ook iedereens 'mate' en 'darling' en 'sweety' hier, hahaha. Ze zijn ook dol op barbequen, iedereen heeft hier een BBQ en elke avond ruik je hier wel lekkere luchten van een BBQ. Wat die Australiers ook fanatiek doen is gras maaien. Overal zien we reclames voor de meest luxueze grasmaaiers. We zijn er ook achter waarom ze dat gras ook zo enthousiast blijven maaien: dan zien ze de slangen! Hahaha. Je moet hier trouwens ook een jeep rijden, anders hoor je er niet bij! Geweldige smaak hebben die Aussies toch, ik hou van jeeps en vlees! (Skippy smaakt trouwens erg lekker! Hahaha) Na het ontbijt verder gereden, met als doel Mackay. Op internet (lang leve internet!!!!!!!!) hadden we gezien dat we daar niet konden komen via de hoofdwegen, want die waren door de overstromingen ook afgesloten. We moesten dus weer binnendoor. Jippie.... Je wordt op die wegen gewaarschuwd voor overstekende koeien en schapen, nou dan weet je het wel! Op de radio onderweg horen we de hele dag over de ramp en dat er nieuwe gebieden bij zijn gekomen, waaronder gebieden die we afgelopen week zijn gepasseerd. Ook schijnt om ons heen overal veel regen te vallen, behalve waar wij zijn! We hebben erg veel geluk tot nu toe! We zijn onderweg ook zogenaamde RoadTrains tegen gekomen. Dat zijn typische Australische vrachtwagens met DRIE aanhangers! Die rijden voornamelijk in de Outback, want ze zijn veel te lang voor de grotere steden. We reden ook in een gebied waar veel kolen worden gewonnen. Veel lange goederentreinen met 3 locomotieven voorop en zeker 100 wagonnen erachter vol met kolen, en we hebben veel kolenmijnen gezien. De uitzichten waren wel waanzinnig hoor. Dat maakte een hoop goed, want de omweg voelt toch een beetje als 2 verloren dagen. We waren alleen maar bezig met rijden en puzzelen om voorbij de overstroomde gebieden te komen, dus echt genieten was het niet. Ger vond het gelukkig niet zo erg om honderden kilometers om te rijden. Het rijden gaat wel makkelijk, alsmaar rechtdoor, kilometers lang, weinig tot geen verkeer, bijna overal 100 kilometer per uur en maximum is 110. Je rijdt dus ook echt 100 kilomter in 1 uur tijd, want er is geen verkeer, verkeerslichten of oponthoud (op de overstromingen nu na). Dat is in Nederland wel anders. Altijd druk, files, verkeerslichten, etc. Het zal weer erg wennen worden als we terug zijn in Nederland, de drukte daar.... Uiteindelijk zijn we om 14:15 uur, na 6,5 uur rijden en 500 kilometer, bij onze volgende camping aangekomen: Andergrove Van Park. Een erg mooie camping vol met palmbomen en het was bij aankomst een zonnige en broeierige 31 graden. Het is echter zondag, dus de receptie was dicht na 12:00 uur. Inchecken maken ze zo wel moeilijk voor ons. Maar als er geld te halen valt, zijn ze er als de kippen bij, want toen we net onze camper hadden geparkeerd, kwam het vrouwtje al aangehuppeld. Even betalen graag. Hahahaha. De campings kosten hier tussen de 25 en 35 dollar per nacht voor een powered-site. We hebben dan ook stroom dus. In de camper hebben we een kabel die we aan een powerpoint kunnen koppelen voor stroom. Heel erg gemakkelijk allemaal. In de camper zelf zitten ook meerdere stopcontacten. Je hebt daar wel weer een verloopstekker voor nodig, want ze gebruiken hier in Australie andere stekkers. En via Apollo hebben we een boekje gekregen met allemaal adressen van campings, wel zo handig. Zet je dat adres gewoon in de TomTom en gaan! Scheelt veel zoektijd! Nadat we geinstalleerd waren zijn we even gaan zwemmen in het zwembad, dat 30 meter van onze camper verwijderd ligt. Heerlijk! Lijkt wel vakantie! Hahaha. Het avondeten schiet er nogal eens in deze vakantie, want op de meeste campings kun je alleen maar koken of BBQ-en, er is geen restaurant of iets dergelijks. Meestal ligt het dichtstbijzijnde eetgelegenheid te ver om te lopen (in deze hitte is het al snel te ver!) en moet je er dus weer met de camper op uit. Daar hebben we vaak geen zin meer in en dan eten we gewoon niet of weinig, kan geen kwaad. Deze avond hebben we maar wat noodles en fruit op, uit onze noodpakket. Hahaha. Deze camping heeft trouwens ook geen internet, dus we hebben een dagje geen blog kunnen plaatsen op de site! Sorry mates! Wel veel verschillende soorten vogels en hele mooie vogel geluiden hier. Een vogelaar zou er ontzettend vrolijk van worden! De vogels zijn hier zo mooi gekleurd allemaal, zo anders dan onze vogels. Het lijkt wel een tropisch paradijs hier, misschien is dat het eigenlijk ook wel. Ger stapte net bijna nog op een gifgroen kikkertje. Zo'n schattig beestje. Het heeft precies dezelfde kleur als het gras, dus je ziet het echt niet! Ook bij het powerpoint waar de stekker van de camper in moet, zit een kikkertje verstopt. Hoe het erin kan komen, geen idee. Zolang ze maar niet in de toiletpot zitten! Ik schrok me rot gisteren!!!! Niet lang buiten gezeten deze avond in verband met de muggen. Die vinden ons erg lekker, vooral Ger. Hij heeft zeker zoeter bloed, of warmer bloed....of hij is gestresster...Hahaha. Je hebt hier in Australie wel een schitterende sterrenhemel. Je kan de melkweg zien, de Poolster en het Zuiderkruis. Fantastisch! Nou, gelukkig ging de reis deze dag wel voorspoedig en zit de ellende van de floods er voor ons op! We hebben de overstromingen overwonnen!!!!!! YES!! No worries mate! She'll be right! Morgen fris weer op. Xxx

@Jeanette: Bedankt voor de extra foto ruimte! Het lijkt wel alsof jullie onze foto's maar wat graag willen zien! Hahaha. Komt voor elkaar! XXX

@Iedereen: We genieten van al jullie reacties op onze avonturen. Blijf ze vooral sturen, dat motiveert weer extra om door te bloggen!

Sharon

Leuk om te horen wat jullie allemaal meemaken. Blijf schrijven, ik lees het graag. Doe voorzichtig en veel plezier. X

Herman en Taapke

Hallo Ger en Sylvia,

Jullie zeggen dat het overstroomde gebied groot is. Op de radio hier zeggen ze dat het om een oppervlakte gaat van Frankrijk en Duitsland samen