West-Canada september 2019

Blackwater

G'day!

10 uur rijden, en 700 kilometer verder, waarvan 50 kilometer onverharde weg en 100 kilometer terug gereden, omdat de weg onder water stond,hebben we toch een weggetje gevonden om uit die ellendige overstromingsgebiedente komen! Jawel, het was even zoeken, maar de weg die vanmorgen nog afgesloten was, was vanmiddag ineens opengesteld! Daar kwamen we namelijk weer langs op de weg terug van een andere weg die was afgesloten. Wat een ellendige dag dit zeg. En als we de camper even hadden stilgezet en we daarna weer wegreden, zag je de banden in het asfalt staan. Dat geeft misschien een ideeover de temperatuur hier.....De weg die nu open was gesteld, was onverhard, maar is welECHT de enige weg om voorbij Rockhampton te komen. En geloof ons, we hebben alle wegen geprobeerd! Pfffff.Vanmorgen zijn we om 08:30 uur vertrokken, vol goede moed. Tenminste, een van ons dan toch. We zijn de binnenlanden ingetrokken en na vele uren rijden, hielden de wegen gewoon op. De een na de ander was afgesloten en keer op keer moesten we omkeren. Heel ellendig, geloof mij! En omrijden betekent hier in Australie niet dat je 'effe' de volgende weg neemt. Nee, je rijdt zeker 100 kilometer voor je de volgende afslag weer eens hebt. Je zit hier in de middle of nowhere. Hier komen ook amper toeristen, want eencamping voor onze camper is erg moeilijkte vinden. We moesten noodgedwongen inchecken in een Motel, de Black Diamond, in Blackwater. Na 10 uur rijden waren we het echt spuugzat en moesten ook stoppen, omdat het snel donker zou worden. Nu zitten we in een schreeuwend duur hotel, 130 dollar, wat je er niet vanaf ziet trouwens, terwijl onze camper hier voor de deur staat. Hmmmm.... Hebben we ons eigen bed bij ons, mogen we er niet in slapen! En wild camperen mag weer niet. Krijg je een boete. Sjonge, je mag ook niks! Maargoed, we zijn wat gaan eten na aankomst, want we stierven onderhand van de honger, uuuh trek. Het werd een snelle hap bij Red Rooster, een soort McDonalds. Je moet wat. Terug in onze kamer lekker gedouched en we duiken zo heerlijk ons bed in. Toch wel weer even een klein beetje luxe, in vergelijking met onze camper. Morgenochtend, zondag9 januari, zijn we van plan vroeg te gaan rijden. We willen dan naar Mackayrijden, wat aan de kust ligt, ten noorden van Rockhampton. Datis minimaal weer 500 kilometer.We hebben dan heel erg omgereden om van die overstromingen af te komen. Volgens internet zou het richting Mackay niet zo veel problemenmoeten geven. De overstromingen bezorgen ons dus wel 2 dagen ellende en wat pijn in onze portemonnee(diesel en motel),maar we zullen wel blij zijn alswe de overstromingen hebben overwonnen en we op tijd in Cairns zullen zijn. We weten zeker dat velen het niet gaat lukken, want zonder TomTom EN gedetaileerdelandkaart EN internet had het ons echt niet gelukt! Hopelijk is onze volgende blog vanuit Mackay, weer lekker aan de kust, waar er weer volop campings zijn enleukere stadjes en plaatsjes, dan die ghosttowns hier in de Outback.Welterusten! xxx

Jeanette

Oké, dit zijn de niet de leukste dagen van jullie trip, maar wel een paar dagen die deze reis nog meer inhoud geven. Ik hoop dat de rest wat droger en cheaper verloopt. Gelukkig heeft jullie laptop geen waterschade opgelopen zodat wij weten hoe jullie ervoor staan.

Enjoy !!

Renata

Het maakt het allemaal wel erg ( tè ) spannend zo, voor jullie hè. Veel succes en doe voorzichtig!

michaeli probert

Am reading your blogs from adelaide. fingers crossed for you both. don't stress. you will laugh about it when you make it through to cairns.

Linda

Hoi Syl en Ger,

Wat ben ik blij te lezen dat het jullie gelukt is om voorbij Rockhampton te komen. Het is dan welliswaar een lange dag geweest met heel wat extra kilometers, maar wat je schrijft is waar, vele toeristen zullen gestrand zijn omdat ze simpelweg de middelen niet hebben om naar alternatieven te zoeken. Dus vervelend dat jullie het moesten meemaken, maar gelukkig dat het geen weken geduurd heeft!!
Na een lekkere nachtrust in dat veel te dure hotel, ziet het er morgen hopelijk weer stukken vriendelijker uit ;-)
Veel plezier en tot snel op de mail...
Linda en Ivo

Robbedoes

Kijk dat lees ik nou met plezier. De ware VOC mentaliteit. ( haha. Van wie was die ook alweer?) Nederlanders en water. Altijd een goeie match. Ger. Youre the man. Sylvia je bent een poessie haha

Lees maar :
Op 23 januari 1616 vertrokken zes schepen van Texel, waaronder de Eendracht met Dirck Hartogsz. en de Trouw met Pieter de Carpentier.[2] Door de luwte in de Golf van Guinee duurde de reis tussen de Kaap Verdische eilanden en Kaap de Goede Hoop drie maanden; zes mannen stierven als gevolg van ontberingen. Eind augustus vertrokken de schepen uit Kaap de Goede Hoop. Al spoedig verloor de Eendracht de andere vijf schepen uit het oog. Of de schipper bewust een zuidelijker koers aanhield om de bemanning de ondraaglijke hitte en scheurbuik te besparen is niet duidelijk. Nadat Hendrik Brouwer de route oostwaarts had gezeild, volgde Hartog met de Eendracht deze route over de Indische Oceaan. De Carpentier kwam op 24 oktober in Bantam aan.

Op 25 oktober 1616 kwam Hartog bij "verscheidene eilanden, die echter onbewoond bleken". Deze eilanden werden naar hem de Dirck Hartog eilanden genoemd, en liggen aan de westkust van Australië, bij Sharkbaai. Hij liet een tinnen plaat achter als souvenir en zeilde noordwaarts, de kust in kaart brengend. Op kaarten werd het ontdekte land aangegeven als "Het land van de Eendracht.
Dus Syl je hebt je een echte hollander als levenspartner. Heerlijk die hollandse mentaliteit. Beat the Aussies.

Het Land van de Eendracht !!! Zo zie je maar hoe Australie het grote avontuur blijft .Ook voor 22 eeuwers in 2011. Succes En vergeet je zwembandjes niet .

greetz mate from Robbedoes

Robbedoes

Ooh ja. Neem wat vers fruit mee tegen de scheurbuik. LOL

Robbedoes

Ze zitten alweer op 78 foto's .Wie maakt ze los?

Jeanette

Oké...de hint van Robbedoes is begrepen.
Op naar de volgende 100.

Ferry

Goed van jullie dat je bent doorgegaan. Deze ervaring zullen jullie niet licht vergeten! Alle goeds uit een stormachtig kikkerlandje, waar de Maas het zuiden onveilig maakt met.............overstromingen, Doei!

willem

Hallo zwervers ,
fijn te zien dat het goed met jullie gaat , wat een onderneming .Als jullie thuis zijn , ff op vakantie om bij te komen.Oja Syl wel blijven rekenen , hotel 130 , boete 50. keuze niet zo moeilijk toch?
GRT/WLLM