West-Canada september 2019

Gladstone

G'day mates!

Hier zijn we weer, dit maal vanuit Gladstone. Dat ligt 100 kilometer onder Rockhampton, waar alle overstromingen zijn.... Vanmorgen, vrijdag 7 januari, zijn we weer erg vroeg wakker geworden en toen we naar buiten keken scheen de zon alweer heerlijk. Dat hadden we niet echt verwacht, want ze hadden regen voorspeld en afgelopen nacht heeft het ook erg gehoost. Maar nu scheen het zonnetje weer lekker en zagen we een strak blauwe lucht boven ons. We zijn gaan douchen en daarna zijn we nog even de foto's van Fraser Island op deze site gaan zetten. Om 09:00 zijn we onderweg gegaan en hebben we onze camper weer van de stroom afgehaald, alles weer keurig opgeborgen in allemaal kastjes en lades en de TomTom ingesteld op Gladstone. We hadden ongeveer 300 kilometer voor de boeg. Kilometers maken! Onderweg zagen we weer schitterende uitzichten en zijn we door leuke dorpjes gekomen. Het ziet er allemaal zo gezellig en mooi uit hier. Behalve de dode kangoeroes langs de weg......snik.... Na een uurtje kwamen we langs een bord die reclame maakte over een Reptile Park. Daar moesten we natuurlijk naartoe! Vlak langs de Bruce Highway (M1) lag het reptielen park. Het was niet zo'n groot park maar het was super spannend! Er was namelijk een slangen show met de 5 meest gevaarlijke slangen van de wereld, waaronder de death adder. De man die de show gaf haalde ze voorzichtig een voor een uit een zak en liet ze los in de ronde dichte kooi waar we met z'n allen omheen stonden. De man tilde ze ook op en liet ze dan aan iedereen van dichtbij zien, errug dichtbij wel te verstaan! Je deinsde vanzelf wel achteruit als zo'n giftige slang ineens naar je begon te staren! Hahaha. Daarna gaf die zelfde man een show met krokodillen (wat een baan!). Hij ging een erg grote (lees: GROTE) krokodil voeren met een kuikentje (die was al dood hoor). Hij lokte de krokodil ermee uit het water en dat ging natuurlijk razendsnel. Het scheelde ook maar weinig of de man was zelf voer geworden! En hij deed dit net 1x, maar bleef maar voor voer spelen en die krokodil maar happen naar hem! Het scheelde elke keer maar een haartje en we slaakten toch een aantal keer een kreet door zijn acties. Misschien was die man wel levensmoe ofzo? Steve Irwin was er niks bij! Erg gave show ook weer. En daarna mochten we op de foto met een boa constrictor om onze nek. Erg bijzonder om die slang in je handen te voelen voortbewegen en kruipen. Daarna ook nog een 18 maanden oude krokodil vastgehouden, waarvan ze wel z'n bek hadden dicht getaped, want een beet met die tanden schijnt toch niet zo prettig te zijn. Toen zijn we weer onderweg gegaan. Op naar Gladstone. Onderweg kregen we een gigantische regenbui over ons heen, waardoor we de camper even aan de kant moesten zetten. Dit duurde echter niet lang en we konden gelukkig alweer snel verder. Onderweg voor het eerst getankt met de camper en om 16:30 uur kwamen we aan bij onze volgende overnachtingsplaats. Een mooie camping, vlak aan zee en het strand en in de buurt een grote shopping mall. We kregen gelijk al te horen dat het onmogelijk is om voorbij Rockhampton te komen, naar Cairns toe. De wegen zijn zeker nog een week dicht. En omrijden zou betekenen dat we bijna helemaal terug moeten naar Brisbane, waar we vandaan komen. Er zijn meerdere rivieren buiten hun oevers getreden en die liggen allemaal op de routes die wij willen nemen. We hebben niet zoveel keus dan afwachten tot het water zakt en we er weer door kunnen. Dit kan best wel lang gaan duren en de vraag is maar of we Cairns wel op tijd gaan halen...... Op de radio horen we de hele dag niks dan ellende over de overstroomde gebieden. Het gaat echt nergens anders over! Er is echt geen doorkomen aan dus. Wat te doen..... Nou ja, we zijn na aankomst op de camping naar de shopping mall gereden en hebben heerlijk gegeten bij een naastgelegen hotel. Daarna terug gereden naar de camping, onze plaats opgezocht, en de camper weer aangesloten op stroom, zodat we alle batterijen weer op kunnen laden! Gedouched in de douches hier op de camping, die tot nu toe altijd prima zijn en erg schoon. We hebben wel een douche in de camper, maar die is zoooo onwijs krap, je kan je daarin niet bewegen.... En waarom moeilijk doen als er fijne, ruime en schone douches om de hoek zijn? De toiletten zijn ook altijd erg fris en flink in aantal, dus over de campings hebben we niks te klagen. We zijn nu weer lekker fris en we bloggen nog even voordat we weer lekker gaan slapen. We slapen prima in de camper. Lekker ruim bed. De tafel en banken hebben we op de eerste dag al omgetoverd tot bed, dus daar kunnen we elke avond gelijk induiken, zonder eerst moeilijk te doen met alles ombouwen. Buiten zitten vanavond is geen optie, want er zijn hier helaas allemaal muggen. Morgen hebben we als plan een rustdag in te lassen. We zijn nu al anderhalve week erg druk geweest, en aangezien we toch geen kant op kunnen, gaan we morgen maar een dagje relaxen. Misschien boeken we wel een overnachting op een eiland in de Great Barrier Reef. Hopelijk kunnen we binnen een paar dagen toch door rijden, zodat we op tijd in Cairns zijn. Maar we betwijfelen het..................paniek slaat toch een beetje toe hier nu....... Jullie horen vast snel weer van ons, want we kunnen voor 10 dollar 24 uur online! BYE!!!! xxxxx

wouter

Steeds weer een momentje van ontspanning op het werk, het lezen van jullie avonturen !!!!

Jeanette

Misschien een idee om een amfibievoertuig te huren?? (grapje)
Een rustdag tussendoor is goed. Je doet zoveel indrukken op dat het ene meteen het andere weer vervaagd. Dus dat schrijven is niet alleen voor ons fijn om te lezen, maar voor jullie zelf ook om het op een later tijdstip terug te lezen.
Ik hoop dat een dag rust ook het waterpeil doet zakken zodat jullie zonder zorgen de weg kunnen vervolgen.
Doe wel voorzichtig !!

xx

Annemarie

Wow wat een avontuur weer. Ik zou toch liever een koala, zoals eerder, in mijn armen hebben dan een croc/snake... Relaxdagje is niet verkeerd. Rust even lekker uit en blijf vooral genieten; dat kunnen ze jullie niet meer afnemen!! No worries be happy!

Linda

Hoi Syl en Ger,

We kijken uit naar jullie avonturen, heerlijk begin van de dag/avond of lekker voor we gaan slapen. En wat een avonturen, tsjonge, wat geweldig om te lezen wat jullie allemaal zien en ervaren. Wel jammer dat je nu niet weet wanneer je weer verder kunt, als er iets is wat wij vanuit Nederland voor jullie kunnen betekenen, dan geef je maar een gil. Hopen dat het waterpeil gauw zakt en de weg weer begaanbaar wordt!
Zelf vandaag een dagje Ikea gedaan, ook spannend hoor en net een jungle, altijd weer lekker om gewoon weer thuis te zijn, hahaha. Fijne nacht/morgen gewenst en tot de volgende blog!!

Groet,

Linda en Ivo