West-Canada september 2019

Fraser Island

G'day mates!

We zijn net terug van onze twee dagen op Fraser Island, het grootste zandeiland ter wereld. En het eiland is inderdaad erg groot en zanderig! Het zit nu nog altijd tussen onze tenen en andere plekjes! Hahaha. Maargoed, gisteren, woensdag 5 januari, zijn we weer eens lekker vroeg wakker geworden. Om 5:00 uur brandden we ons bedje uit door de zon die er ook weer zin in had. We zijn gaan douchen en om 7:00 uur werden we door de bus opgehaald om naar Fraser Island te gaan. De rit duurde ongeveer 45 minuten en toen kwamen we aan bij de ferry. We waren niet de enigen die naar het eiland wilden, de ferry zat behoorlijk vol. De boot vertrok om 08:30 uur en duurde ongeveer 40 minuten. Op Fraser Island zijn we op onze bus gestapt die ons de komende twee dagen zou vervoeren. Je kon het eigenlijk geen bus noemen, het leek meer op een verhoogde vrachtwagen met allemaal stoelen. De truck moest natuurlijk door zand kunnen ploegen en door/overkuilen, heuvels en andere opstakels heen kunnen. We waren met z'n 25-en op deze tweedaagse toer. Een gezellige club en we waren de enige nederlanders. Onze gids heette Graham, een erg aardige vent die vol met grapjes zat. Heerlijk die australische humor. We zijn eerst een wandeling gaan maken door het regenwoud. Dat was schitterend. Het was alleen wel bloederig heet, geen zuchtje wind, veel klimmen en dat 1,8 kilometer lang! Het beekje waar we langs liepen was ontzettend helder en dit water kon je ook gewoon drinken. We hebben dus onze flesjes kunnen vullen met beekwater. Het smaakte prima! Toen we helemaal doorweektweer bij de truck aankwamen zijn we gaan lunchen in het resort waar we al onze maaltijden zouden nuttigen en waar ook onze kamers waren. De lunch was prima en na een uur zaten we alweer in de truck. We zijn langs de kust gereden op het strand met de naam 75-mile Beach. Het strand is onwijs lang, meer dan 100km,en dit wordt de snelweg van het eiland genoemd. Geen geasfalteerde wegen dus. Je ziet er veel jeeps rijden, want andere wagens kunnen er op dat eiland geen kant op. Er wordt trouwens ook niet gezwommen in de zee, want het is er veel te gevaarlijk. Er zitten namelijk haaien! We zijn gestopt bij Eli Creek, dat is een zoet water poeltje vlak bij de zee. Daar zijn we een uurtje gebleven voordat we verder redenlangs dekust. Er waseen mogelijkheid om een rondvlucht te maken in een klein vliegtuigje over het eiland en dat duurde 15 minuten. Dat hebben wij natuurlijk gedaan! Echt waanzinnig gaaf! Het uitzicht was geweldig en je zag toen pas goed hoe groot het eiland is. Landen en opstijgen vanaf het strand is ook heel apart! Eenmaal weer terug in de truck zijn we naar de Pinnacles en gekleurde zandstenen geweest, en dat zijn mooie rotsformaties. Dit ligt allemaal langs de kustlijn. Een heel stuk verderop kwamen we bij de Indian Head. Dat is een rotsformatie die op het hoofd van een indiaan lijkt en die steekt uit over het water. Het strand en snelweg houdt daar dus op. We zijn via de vulkanische rotsen naar boven geklommen voor een geweldig uitzicht over de zee en beide kanten van het strand en eiland. We hadden pech dat het zeewater niet helder blauw was door alle regenval, anders hadden we haaien kunnen zien. Daarna zijn we weer teruggeklauterd naar de truck toe. Het was broeierig heet en we warenweerdoorweekt van het zweet. We zijn terug gereden langs de kust en kwamen langs het Maheno Shipwreck. Dat is een japans schip wat heel lang geleden is gestrand op het eiland. De restanten zijn nu te bewonderen op het strand. Dit was de laatste stop en we zijn daarna teruggereden naar het resort. Onderweg kwamen we nog twee dingo's tegen op het strand. Dit zijn de wilde honden van Australie. Onderweg hebben we ook nog een soort oesters/mossels opgegraven uit het zand en geleerd hoe we die moesten vinden en openmaken. Daar hadden we trouwens ook veel last van hele enge grote vliegen. Die zijn zeker 3cm groot en het schijnt vrij pijnlijk te zijn als ze steken! Brrrr. We zijn ingechecked in onze kamer en daarna zijn we lekker gaan zwemmen en douchen. Om 19:00 uur zijn we gaan eten en daarna zijn we vrij vroeg ons bedje ingedoken. De volgende morgen zijn we om 07:30 uur gaan ontbijten en om 08:15 uur vertrok de truck weer. We zijn 40 minuten de bush ingereden om vervolgens een fikse wandeling te maken naar Lake Wabby. Het was wederom erg heet en benauwd en de wandeling was heen en terug bijna 5 kilometer totaal, met flinke stukken die omhoog gingen. De ondergrond was voornamelijk zand, dus het was nog flink ploegen ook. We waren bekaf! Vlakbij het meer kwamen we bij de Hammerstone Sandblow, dat is een kilometers grote woestijnvlakte, echt schitterend. Bij Lake Wabby zijn we even lekker gaan zwemmen in het warme water en zijn we een beetje bijgekomen van de barre tocht. Eenmaal terug in de truck, zijn we weer gaan lunchen. Het was het zelfde buffet als de lunch van de dag ervoor, dat was wel jammer. Tijdens de lunchstop ging het regenen. Dit duurde gelukkig maareen uurtje. Onderweg naar Lake McKenzie, het bekendste en grootste meer van Fraser Island, stopte het gelukkig weer met regenen. We hebben lekker bij het meer kunnen relaxen. Het water was heerlijk en het uitzicht adembenemend. Wit zand, zo fijn, als dat van een zandloper. Je kon jezelf er ook heerlijk mee scrubben. Echt super! Het water was ontzettend helder, zo mooi blauw. Echt een paradijs daar. We zijn daar twee uur gebleven en we waren blij dat het droog was, maar ook dat het bewolkt was! Het zou er anders veeeeeel te warm zijn geweest en we zouden zeker verbrand zijn geweest. Om 16:00 uur zijn we de truck weer ingegaan en op dat moment begon het weer met regenen. Wat hebben we een geluk gehad! De truck bracht ons terug naar de ferry die ons om 17:00 uur weer terug bracht naar het vaste land. Om 18:30 uur waren we terug in onze camper. Daar zit ik nu deze blog te tikken en het regent nog steeds buiten. Ze zeggen dat het de komende paar dagen nog flink blijft regenen hier. Daar hebben we natuurlijk weinig trek in, dus morgen gaan we flink wat kilometers naar het noorden afleggen. Daar zou het wel droog zijn. We gaan het meemaken! Nu eerst lekker douchen en dan slapen. Liefs van ons. xxx

Jeanette

Pffftt was even afzien hoor !! Kon gisteren niet eens een nieuwe blog lezen!! Van narigheid maar vroeg naar bed gegaan. Maar nu weer lekker even zitten genieten. Ik kijk uit naar de foto's en het volgende verhaal...O ja, en één deel van jullie belevenissen kan ik helemaal in meegaan.....De regen komt hier ook in 1 rechte straal naar beneden. Voor mij heeft het geen zin om kilometers richting het noorden te gaan...daar valt dezelfde nattigheid als hier. Dus lieve australiëgangers....blijf lekker schrijven dan kunnen wij lekker lezen ( bij de kachel).

xx

Andere Sil

Inderdaad, hier in het noorden valt dezelfde nattigheid, wij zitten hier ook bijna OP de houtkachel :)
En vanmorgen weer enorm ijskrabben! Bleh, ik wil ook mijn korte broekje wel uit de kast halen, wat een mooie foto's zeg, dat bevestigd het zo mooi naast de verhalen. Je kunt hier bijna je handen warmen aan jullie stralende plaatjes!!!!!
Goed, vandaag hier een gewone werkdag en dan is het weekend. Stuur vooral weer jullie avonturen deze kant op, het is errug leuk om te lezen!!!
Liefs.