West-Canada september 2019

Sunshine Coast - Hervey Bay

G'day mates!

We zijn op de volgende camping beland: Australiana Top Tourist Park, een 4,5 ster park, erg fraai! Vanmorgen zijn we erg vroeg wakker geworden, na een goede nachtrust, om 5 uur al. De zon scheen al volop. Je zou zeggen, waarom passen ze de tijd niet aan aan het daglicht hier in Queensland. Dat komt omdat het hier zo heet is, en de bevolking de zon 's avonds het liefst zo vroeg mogelijk onder ziet gaan. Dat houdt dus in dat de zon ook weer erg vroeg op komt. We zijn om 07:30 uur onderweg gegaan in de richting van Noosa Heads. Dat is een mooi en gezellig plaatsje aan de kust. Daar hebben we ontbeten en we zijn toen verder gereden naar Hervey Bay, onze overnachtingsstop. Onderweg hebben we ontzettend mooie vergezichten gezien en zijn we door leuke stadjes gereden. Het overgrote deel van de rit hebben we over Bruce Highway gereden. Dat is de belangrijkste hoofdweg hier in Queensland en loopt vlak langs de gehele kust. Een highway bij ons is toch iets anders dan de highway hier. Soms bestaat de weg hier maar uit 1 baan. Het rijden is hier verder erg aangenaam, helemaal niet druk en lekker overzichtelijk. Ze houden hier ook erg van rotondes. Soms wel 7 in 1 kilometer! We presteerden het natuurlijk om een rotonde een keertje rechtsom te nemen in plaats van linksom. Oeps! Het andere verkeer moest er om lachen, die zijn vast wel toeristen gewend die ineens rechts gaan rijden in plaats van links! Hahaha. Om 13:30 uur zijn we aangekomen in Hervey Bay, een erg leuke kustplaats. Bij de receptie gelijk geboekt voor een tweedaagse trip naar Fraser Island, het grootste zandeiland ter wereld. We worden morgenochtend, woensdag 5 januari, om 07:00 uur opgehaald en dan gaan we per boot naar het eiland. Het is een georganiseerde rondreis en eten en overnachting zit er bij inbegrepen. Het was wel even schrikken toen we de prijs zagen, maargoed, Fraser Island is een must, dus niet te lang nadenken over geldzaken.....hmmm.... We hebben onze camper geparkeerd en we zijn een wasje gaan doen. We zijn alweer een week onderweg, de tijd vliegt, maar we hebben echt de tijd van ons leven! Op deze camping kunnen we gratis online met onze laptop, dus we kunnen weer flink bloggen! Als we donderdagnamiddag/avond terug komen van Fraser Island, dan blijven ook nog een nachtje staan op deze camping, voordat we vrijdagmorgen weer verder gaan rijden. We hebben er op dit moment ongeveer 300 kilometer opzitten, van de ongeveer 1700 kilometer in totaal (Brisbane - Cairns). Vanavond zijn we een stukje gaan wandelen richting het strand en de winkels. We zijn bij een India's restaurant wat gaan eten en dat was erg lekker. Terug bij de camper zagen we een vleermuizentrek, we denken dat het er wel 100.000 waren! De stroom vleermuizen bleef maar komen, ongelooflijk! Zo douchen en dan heerlijk slapen, we zijn er weer moe van geworden. Morgen vroeg weer op! Het weer was vandaag prima, warm, zonnetje, en hier en daar wat wolken, maar gelukkig droog. Het is natuurlijk regenseizoen nu, dus we zullen het vast niet droog houden deze vakantie. We horen ook niks anders dan ellende over de overstromingen hier in Queensland, bij Rockhampton, en dat is ongeveer 400 kilometer ten noorden van ons. Daar staat het water 9 meter hoog en is er voor ons geen doorkomen aan. Alle nieuwsberichten gaan over de overstromingen, het is werkelijk een ramp wat hier gaande is. Erg triest voor al die duizenden mensen daar, en ook alle dieren..... Maar wij hebben er tot nu toe nog altijd geen overlast van ondervonden. Dat gaat vast nog komen. Omrijden is haast niet te doen, dat is veel te ver. Het zal voor ons afwachten worden, tot de wegen weer opgesteld worden. En 9 meter is niet zomaar weg.... Eerst gaan we de komende twee dagen lekker genieten op Fraser Island! Tot blogs maar weer en liefs van ons. XXX

@Linda: we hebben erg gelachen om je koelkast verhaal!

@Silvia: geen tijd om uit te rusten hier hoor, we komen tijd te kort!

@Robbedoes: onwijs bedankt voor de extra fotoruimte! We gaan zeker meer foto's plaatsen nu! XXX

@Pa & ma: hoe gaat het met de poezen en papagaai? Zijn ze al gewend aan hun logeerpartij?

@Iedereen: blijf reageren, we vinden het erg leuk om jullie reacties te lezen!

janny dekker

wat hebben jullie het ontzettend leuk geniet er maar van

Andere Sil

Erg leuk, mijn moeder is dit jaar ook op het zandeiland geweest, leuk om verhalen te vergelijken! Volgens mij is zij daar wezen 'sandboarden'...
Hier nieuwe ontwikkelingen. We werden al een tijdje uit onze slaap gehouden omdat er iets in ons dak leeft, dat snachts de boel opeet...... isolatiemateriaal vonden we terug in de tuin... Gisteren de plaagdierenbestrijding laten komen, helaas helaas, het is een steenmarter en die zijn beschermd, we mogen er niks aan doen!! We hebben er dus een huisdier bij! haha :)
Vleermuizen zijn ook beschermd en hebben we hier ook, maar niet zoveel als jullie gezien hebben!
Geniet van het eiland, tot de volgende keer maar weer!
x

Robbedoes

Is het eerste wat ik doe als iik m'n nest uitkom. Blogs lezen. Vallt me mee dat het daar zo groen is. Pas is "Australia" op tv geweest. Al veel aboriginals gezien? Ik heb weer genoten en nu geniet ik ook van jullie verslag. Live at Australia. Hier hebben we een zonsverduisterin gehad met de sikkel boven. Dus twee zonsopkomsten achter elkaar. Was helaas alleen in Drenthe te zien. Bij ons te bewolkt. Leuke grasmaaier bedrijven hebben ze daar in Australia. en niet verzuipen daar he. Hoofd boven water en tegelijkertijd armen , benen openen en sluiten. Met die camper redt je 9 meter niet.

Jeanette

Dinsdag 12.15 uur (NL tijd). Het zonnetje schijnt op mijn ( vieze) ramen. Buiten lopen mensen ingepakt in dikke jassen. Ik zit binnen met een vers bakkie thee en geniet van jullie belevenissen in het verre Australië. Je schrijft zo lekker dat ik als lezer helemaal verdwijn tussen de lettertjes. Als ik m'n ogen dichtdoe beleef ik het helemaal mee. Ik doe ze niet dicht want dan kan ik weer niet lezen, maar bij wijze van spreken. Geweldig al die dieren die jullie pad kruisen, of ze nu in bomen leven of met honderdduizend tegelijk door de lucht vliegen. Leuke blooper ook om linksom de rotonde te nemen...de reactie's van de bevolking daar is ook al afwijkend van het gedrag van wat je hier zou meemaken.
Enne...die Klean Kut !!! Whahaha. Als ik Wikipedia mag geloven leven er op Fraser Island ook héél veel vleermuizen..dus hou jullie petjes maar op anders krijg je misschien zo'n smeuïge flats op je kop. Haal even diep adem in de eucalyptusbossen. Ik las dat het strand de snelweg is. Op de plaatjes ziet het er schitterend uit, dus met jullie fotografeerkunsten verwacht ik wel een mooi shot!
Ik lees elke dag met heel veel plezier jullie verhalen, dus ga zo door. Dan ga ik nu maar even verder met alle sporen van de kerst uit wissen hier in huis. Ik zit al onder de dennennaalden, tot aan m'n blindedarm toe geloof ik...

xx

Maarten

Hoi Syl en Ger,
Ik krijg al helemaal de reiskriebels van jullie verhalen. Krijg er zelf ook inspiraties van . Klinkt erg goed allemaal. Nog heel veel plezier

Linda

Hoi Syl en Ger,

Tsjonge wat een avonturen weer. En wat heerlijk met die camper. Toch maak ik me een beetje zorgen om de te rijden route. Ik ben want gaan surfen en uiteraard worden jullie dagelijk geconfronteerd met de nieuwsberichten, maar beter goed voorbereid dan overvallen, toch. Onderstaand wat info over Rockhamton: In Rockhampton stijgt het water nog steeds. Daar wordt het hoogste punt halverwege deze week verwacht. De stad van 65.000 inwoners is bijna van de buitenwereld afgesneden. De meeste aanvoerwegen zijn ondergelopen en het vliegveld is uit voorzorg gesloten. De bewoners houden er rekening mee dat de stad straks tien dagen op zichzelf is aangewezen. In de winkels wordt daarom flink gehamsterd. “De mensen zijn in paniek, ze kopen alle winkels leeg”, zegt Nederlander Frank van de Want. Zelf heeft hij geen last van het water, omdat zijn huis op een heuvel staat. Zijn favoriete restaurant bij de rivier is nog altijd open, maar het water staat er tot aan de tweede verdieping. ”Je kunt de boten op dit moment aanleggen aan het balkonterras”.

La Nina

Ook al regent het op de meeste plekken niet meer, het slechte weer is nog niet voorbij. Dit jaar heeft Australië te maken met La Nina, het zusje van El Nino. Dat leidt tot veel neerslag en tot meer orkanen. Afgelopen week was de eerste orkaan, een kleintje. De verwachting is dat er dit jaar tot 22 stormen kunnen ontstaan. Normaal duurt het orkaanseizoen tot april.

Omrijden is volgens mij ook niet echt een optie, aangezien het vaak rivieren zijn die ook in de binnenlanden behoorlijk buiten hun oevers getreden zijn, maar wellicht kan je op tijd terugkeren. In ieder geval nu eerst even genieten van Fraser Island!! We kijken weer uit naar nieuwe berichten...

herman

Hallo Sylvia en Ger,

IK herken veel van jullie verhalen. Misschien kun je de camper nog inruilen voor een amphibievoertuig, dan kom je toch nog eens ergens.
groet Herman en Taapke

frans en edith

Hoi Sylvia en Ger,
We vinden het zo leuk om allemaal te lezen. Wij zijn ook naar Fraser Island geweest en over het strand daar gereden. Geweldig. Nu genieten maar. Als we dit allemaal zien, willen we het zo weer overdoen. Prachtig. Groetjes Frans en Edith

Brigitte

Nou, nou, kilometers alom. Ik kan me de 33.000 km nog herinneren uit mijn afrikareis, 7 weken. maar zo voelt het helemaal niet. veel plezier daar nog en doen jullie vast je zwemvliezen aan.
gr. Bri

Renata

Wat een heerlijke levensgenieters zijn jullie. Ben lichtelijk jaloers hoor, maar gun het jullie van harte.
Ik weet igg waar we voor kunnen gaan sparen, want het is niks zo'n blog, maar het werkt wel besmettelijk hoor, hihi.
Ik hoop dat jullie je einddoel op een veilige manier bereiken!

Groetjes en tot de volgende keer ;-)

karin

hey aussies,
Fijn om te horen dat het jullie goed gaat.
Hopen dat jullie niet al te veel last krijgen van het hoge water.
Hier is het ook elke dag op het nieuws.We hadden in Duitsland heel veel sneeuw en als dat nog gaat smelten krijgen we hier misschien ook wel hoog water!! Niet te hopen.Het was een heerlijk midweekje in Duitsland.Jos weer bij getankt.
Leuk was de zoo van Steve he.We vonden het ook indrukwekkend wat er allemaal over Steve geschreven stond en al, die tekeningen!
Kijken jullie uit voor de dingo`s op Frazeriland En misschien tref je nog schildpadden aan op Lake McKenzie op het witte strand.
Ik heb een briefje achtergelaten in het Maheno Shipwreck Kun je kijken of het er nog ligt!!!!!!!!!!!!!?????
Wat zullen jullie daar genieten ik vond het een van de hoogte punten!
Kijk je of je onze sporen nog ziet in het zand(grapje)!!
Op LongIland waren er ook duizende vleermuizen die aan het einde van de dag ineens uit het niets in de bomen vlogen.
geniet lekker en we denken aan jullie .
Mocht je toevallig een mooi klein typisch australisch pillendoosje tegen komen (ONG 4 a 5 euro)wil je die dan kopen Liefst met een kangoeroe erop!!
Tot de volgende keer
liefs Jos en karin

Michaeli

Am enjoying reading your blogs of your travels to Sydney and Queensland and driving on the wrong side of the road. I'm laughing at that!! You are missing the heat here in Adelaide (36 degrees).