West-Canada september 2019

Queensland en Australia Zoo

G'day from Queensland!

Hier eindelijk weer een berichtje van ons, dit keer uit de staat Queensland. Zondagmorgen, 2 januari 2011, zijn we rond 07:00 uur wakker geworden in ons hotel in Sydney, na eindelijk een redelijk goede nachtrust. Gedouched en de koffers ingepakt. Uitgechecked en afscheid genomen van een schitterend hotel. Een taxi genomen naar het vliegveld, wat ons 35 dollar kostte. Taxi's rijden er volop in Sydney, je hoeft je hand maar op te steken en huppekee, je hebt een taxi. Ze zijn niet geel, zoals in de Verenigde Staten, maar het werkt hier ook perfect. Na een taxi ritje van ongeveer 20 minuten kwamen we aan bij het vliegveld. Zelf inchecken en je koffers op de band zetten is hier heel normaal. Je hoeft dus niet in een lange rij aan te sluiten. Bij het apparaat leg je gewoon je paspoort erin en die scant dan je naam. Je ziet dan direct al je gegevens in beeld en met wie je reist. Je klikt aan waar je naartoe gaat en hoeveel koffers je wilt meenemen. Er rollen dan tickets uit en kofferlabels. Die labels doe je zelf aan je koffer en bij de volgende halte zet je ze zelf op de band en laat je het apparaat je koffer scannen. Nu bleek 1 van onze koffers NU AL te zwaar te zijn....hmmmm. Gelukkig was er een vliegveld medewerker die langs kwam om mensen met problemen te helpen. Hij gaf aan dat de koffer 4 kg (!) te zwaar was, maar dat hij er niet moeilijk over ging doen. Hij ging de koffer handmatig over zetten op de band, dus hij hoefde niet door de scan. Happy New Year!!!, riep die man ons nog na en weg was hij met onze koffer.... We hoopten maar dat hij echt een vliegveld medewerker was en geen zwerver die er met onze koffer vandoor ging en gewoon lekker naar buiten liep! Hahaha. Toen door de security check, waarbij voor de verandering weer onze riem af moest, spullen uit onze zakken moesten worden gehaald en tassen op de band moesten worden gelegd. Daarna werden onze spullen NOG een keer gechecked op explosieven met een speciaal apparaat waarbij ze over de spullen in de tas heenwreven. Eenmaal door alle checks heen zijn we wat gaan eten en drinken. De vlucht vertrok om 11:05, en uiteindelijk gingen we om 11:20 de lucht in. Het was maar een vlucht van 65 minuten. We zaten helaas weer niet bij het raam, maar de stoel naast ons was leeg, dus we hadden lekker de ruimte. De zetels waren ook weer van een normaal formaat, maar dit keer hadden we geen prive schermpje. In Brisbane is het 1 uur vroeger dan in Sydney. De staat Queensland doet niet mee met daylight saving time, oftewel zomertijd - wintertijd. Het tijdsverschil met Nederland is nu dus 9 uur. Aangekomen op het vliegveld van Brisbane bleek dat onze koffers gelukkig ook waren meegekomen! Het was dus geen zwerver! Hahaha. We hoefden niet meer door de douane en er waren verder helemaal geen checks meer. Het was natuurlijk ook een binnenlandse vlucht. We zijn op zoek gegaan naar een taxi, en dat was niet zo moeilijk. Taxi's genoeg! Deze bracht ons naar het Apollo depot waar de camper op ons aan het wachten was. Daar kwamen we rond 12:10 uur aan. We waren niet de enige die een camper kwamen ophalen, dus het werd wachten, wachten....en nog eens wachten. We moesten een formulier invullen met al onze gegevens en rijbewijsnummer. Toen we eindelijk aan de beurt waren, bleek onze camper nog niet schoongemaakt te zijn. Hmmmmm, begint al goed! Daar moesten we dus ook nog eens op wachten. Slecht geregeld dus. Maar de camper zelf is helemaal geweldig hoor! Veel groter dan we dachten! Toen we na 2,5 uur eindelijk konden vertrekken, hadden we wel onwijs veel trek gekregen. Onze eerste rit was dus linea recta naar een eetgelegenheid. Wel wennen, dat links rijden! Vooral de rotondes zijn erg spannend! We hebben fish and chips op en dat smaakte prima. Daarna onderweg gegaan op zoek naar onze eerste overnachtingsplek. We hadden van Apollo een boekje meegekregen met campingsites en adressen. In onze TomTom, die we speciaal voor deze reis hebben aangeschaft, hebben we het adres ingevoerd van een camping: Bribie Island Caravan Park. De camping ligt op 200 meter van het strand af, dus dat leek ons wel wat. De afstand naar deze camping toe was niet zo groot, we wilden op de eerste dag niet al te ver rijden. Aangekomen op de camping, iets ten noorden van Brisbane, om 17:00 uur was er gelukkig nog plek voor een camper, dus dat was al snel geregeld! We zijn nog even naar een supermarkt (Aldi) gereden om wat boodschappen in te slaan voor in de camper, zoals drinken, toiletpapier, afwasmiddel, chips, nootjes, etc. Terug gekomen op de camping hebben we onze camper geparkeerd, maar niet voordat we eerst achteruit tegen een boom aanreden en daarna nog eens tegen een paaltje van een waterkraan. Gaat lekker! Gelukkig weinig tot geen schade, maar die camper is toch wel erg groot en lang.... De koffers uitgepakt en alles een plekje gegeven in de camper. Daarna een wandeling gemaakt over de camping en richting het strand gelopen. Wat is het zand hier toch schitterend wit en de zee mooi helder blauw! Het water is ook veel warmer dan in Sydney. Heerlijk hoor. Terug op de camping zagen we al veel mensen met hun barbeques in de weer. Australie is een echt BBQ land, dat valt wel heel erg op hier. Wij hadden niet zoveel honger, want we hadden erg laat gelunched. Lekker gedouched in de doucheruimte van de camping en nog even gerelaxed buiten op onze klapstoeltjes en klaptafeltje. Sjonge zeg, en dat terwijl we eigenlijk helemaal niet van creperen, uuuh, camperen houden! Het is toch wel een avontuur en we genieten! Om 19:00 uur werd het al donker en we zijn lekker vroeg ons bedje ingedoken. De volgende dag, maandag 3 januari 2011, om 07:00 uur opgestaan en het zonnetje scheen alweer lekker. Gedouched in de publieke doucheruimtes en uitgechecked. We zijn om 08:30 uur onderweg gegaan en hebben een uurtje gereden met als doel Australia Zoo van Steve Irwin, the crocodile hunter! Daar zijn we om 09:30 uur aangekomen en we hebben twee kaartjes gekocht: 58 australische dollar per persoon, en dat is ongeveer 40 euro per persoon. De koers staat erg ongunstig... Het park zag er schitterend uit, mooi gemaakt en onderhouden, groot, en de dieren hebben veel ruimte. Er waren voornamelijk Australische dieren (logisch natuurlijk) en dat maakte het bijzonder, totaal anders dan de Nederlandse dierentuinen. We hebben veel crocodillen gezien (waaronder de beroemde Agro), vogels, wombats, hagedissen, slangen, veel kangoeroes geaaid en ook veel koala's gezien, waarvan we een paar mochten aaien en zelfs eentje vast mochten houden! Dat mag gelukkig wel hier in Queensland. We zijn ook met de koala op de foto gegaan. Wat zijn die beestjes toch schattig! De foto kostte ons wel weer 20 dollar. Ze weten de prijzen wel te rekenen hoor in Australia Zoo. Eten en drinken is haast niet te betalen en ook een t-shirt of petje is daar schreeuwend duur. Nou ja, het komt allemaal ten goede aan de diertjes. Een leuke show gezien van 5 kwartier waarin de vrouw van Steve Irwin en zijn twee kinderen, Bindi en Robert, ook een grote rol hadden. Door heel het park zie je foto's van Steve, zo houden ze hem levend. Erg jammer dat hij in 2006 is overleden door een steek van de staart van een rog. Na 6 uurtjes hadden we het hele park rondgelopen en alles bezichtigd. We waren behoorlijk moe van het geslenter en ook was het een erg hete dag. Het weer is hier benauwder en kleffer dan in Sydney, dus we puffen wat af. Maar we klagen niet hoor, want we weten wat het weer is in Nederland!!! Om 15:30 uur zijn we weer onderweg gegaan met onze camper, naar het dichtsbijzijnde camperpark: Ocean View Caravan Park, in Landsborough aan de Sunshine Coast. De plek die wij kregen toegewezen is schitterend, met een schitterend uitzicht over land en in de verte de zee. We gaan straks lekker douchen en weer op tijd ons bedje opzoeken. Op naar morgen, voor weer nieuwe avonturen. Hier in het zuidelijk deel van Queensland hebben we vooralsnog geen last van de overstromingen. We horen van iedereen hier dat het noordelijker van ons een drama is. Het is hier ook volop in het nieuws. Wegen zijn echt compleet afgesloten. Hopelijk kunnen we uiteindelijk wel in Cairns komen, onze eindbestemming. Anders zijn we genoodzaakt nog wat langer in Australie te blijven!!!!!! Getsie, wat vervelend zeg.......hahaha. Liefs van ons. xxx

Linda

Hoi Syl en Ger,
Tsjonge wat klinkt dat heerlijk, die camper, prachtige routes, mooie uitzichten, relaxen en heel veel zien. (klaag niet hoor, maar ben wel jaloers, hahaha). De sneeuw is hier bijna helemaal verdwenen, het is nog wel koud en op sommige plaatsen glad. Nou vind ik de kou niet zo erg, daar kan je je tenslotte op kleden, maar ik mis het zonnetje.
Wij hadden afgelopen week gemerkt dat de koelkast zo'n herrie begon te maken en laten we eerlijk zijn, die keuken is al wat jaartjes oud. Het werd ons inziens dus tijd voor een nieuwe koelkast (inbouw) die zijn dus niet zo goedkoop en aangezien we ook nog aan bepaalde maten vastzitten, was het nog niet makkelijk om een leuk modelletje op de kop te tikken. De koelkast is zojuist afgeleverd, maar ik zal je zeggen, afgelopen weekend (we hadden allebei al meerdere keren potjes en pakjes verzet om te kijken of het geluid wellicht minder zou worden), zet Ivo de vaas op de koelkast anders. Is heel dat brommende geluid weg. Hebben we dus voor niets bijna 700 euries uitgegeven... lekker begin van 2011, hahaha, als dit het jaar van de grote uitgaven gaat worden, hou ik m'n hart vast...

Groet,

Linda en Ivo

Andere Sil

Ik wil ook naar Australie!!!!!!! Maar doen jullie niet teveel? straks zijn jullie aan vakantie toe!!!
xx

ps: linda: ik ken je niet maar we liggen hier in een deuk om het koelkast verhaal, zonde van het geld, maar zoooooo grappig. (zou ons ook kunnen gebeuren, erg herkenbaar)

Robbedoes

Zag net een "real australian" op het rtl nieuws, mates. Ontbloot bovenlijf en rieten hoed op die het over "loetters" (plunderaars) had terwijl hij lekker aan het dobberen was in zijn bootje rondom zijn huis. Maar de politie is altijd in de buurt en die doen het goed. Dus je weet wat je kan verwachten. Australie gaat de luchtmacht inzetten om haar bevolking van voedsel te voorzien.. Rothampton is niet te bereiken. Queensland is zo groot als Duitsland en Frankrijk Parlementariers worden teruggeroepen en de Presidente zegt dat het eens in de 100 a 500 jaar voorkomt en dat ze nog meer regen verwachten. Jullie hebben een dubbel avontuur te verwachten dus. Ik heb m'n eerste NVW er weer op zitten. De sneeuw is weg en ik henb ff herlijk van een koud zonnetje staan te genieten. We gaan naar de 5 graden toe. Het wordt lente haha lol
Geniet en pas op jullie zelf. Watch out voor loetters. Geen idee hoe je dat in het engels schrijft.

Robbedoes

Heb fotoruimte voor jullie gekocht op dit account. Dus doe je best haha. Je mag er 100 plaatsen.