West-Canada september 2019

FROM SYDNEY: HAPPY NEW YEAR!!!!!!!!!!!!!

Happy New Year allemaal!!!!!!!!!!!!!!

Het is hier nu 1 januari 2011, 01:40 uur als ik dit tik en bij jullie dus nog 31 december 2010, 15:40 uur. Bij ons is het jaar 2011 al begonnen, en HOE! Wat een belevenis zeg, oud en nieuw vieren bij de Harbour Bridge. De dag, vrijdag 31 december 2010 begon al vroeg voor ons. We waren alweer erg vroeg wakker en om 08:00 uur zijn we op pad gegaan. Geen tijd te verliezen in deze gave stad! We zijn naar WildlifeWorld gelopen, nadat we eerst bij en koffietentje wat gegeten en gedronken hadden. Gisteren waren we te laat voor WildlifeWorld, maar nu waren we er te vroeg. Het ging pas om 09:00 uur open! Sjonge. Nadat we eindelijk naar binnen mochten, hebben we een ticket gekocht, inclusief toegang tot de Sydney Tower en het Sydney Aquarium. We zijn direct naar de eerste verdieping gerend, want daar zaten ze! De koala's! We konden er mee op de foto en we mochten er eentje aaien. In New South Wales (in deze provincie ligt Sydney) is het verboden om de koala's vast te houden als toerist. Helaas. In Queensland mag je ze wel vasthouden, dus we moeten even geduld hebben! De foto is erg leuk geworden, die werd daar van ons gemaakt en kostte 12 dollar. Daarna hebben we nog een beetje gewandeld door WildlifeWorld en zagen onder andere kangaroes, krokodillen, slangen, spinnen, een wombat, veel vogelsoorten, vlinders, etc. Het zag er allemaal erg mooi uit. Toen we eenmaal weer buiten stonden zijn we de Hop on - hop off bus weer opgestapt. De bedoeling was om uit te stappen bij Bondi Beach, maar ergens ging er iets mis met overstappen. We zijn er dus nooit gekomen! In plaats daarvan zijn we lekker gaan shopping in George Street, een hele lange winkelstraat. Ger heeft daar zijn felbegeerde slippers eindelijk gevonden en ze waren nog afgeprijst ook! Daar ben ik ook al zo dol op, afgeprijste artikelen! We zijn daarna naar de Sydney Tower gelopen, de hoogste toren van Sydney met z'n 250 meter hoogte. Het uitzicht over de stad was adembenemend en we hebben natuurlijk erg veel foto's gemaakt. Het was ondertussen al behoorlijk warm geworden, boven de 30 graden! Tijd om terug te gaan naar onze hotelkamer om ons op te frissen voor de oud en nieuw viering bij de Harbour Bridge. We zijn weer op de bus gestapt en die leek er eeuwen over te doen om in de buurt van ons hotel te komen. Wegen waren afgesloten in het centrum en er liepen massa's mensen, echt niet normaal. Het werd zienderogen drukker in Sydney en de wegen werden haast onbegaanbaar. Vanuit de toren hadden we ook al mega rijen gezien van mensen die een goede plek wilden bemachtigen om het vuurwerk te zien. Die stonden dus uuuuuren in de rij, in de hitte en volle zon, en die moesten nog zeker 10 uur wachten eer het zover was.....Gekkenhuis! Toen we eindelijk in onze hotelkamer waren, was het al 15:15 uur. Weinig tijd om te relaxen dus. We hebben gedouched en onze outfit voor DE avond aangetrokken. De hop on - hop off bus reed ondertussen niet meer, die kon toch nergens meer door komen. We hebben dus maar een taxi genomen en de chauffeur gevraagd ons af te zetten bij het Opera House. Je kan het altijd proberen, niet dan? Nou, uiteindelijk werden we er halverwege de rit uitgezet, de wegen waren afgesloten, de taxi kon niet meer verder. Ongelofelijk, wat een mensen, wat een drukte in de stad! Het leek wel alsof de halve wereld naar Sydney was afgezakt! Weer een stuk moeten lopen richting het Opera House. Daar bleek dat het gebied van het Opera House was afgezet en dat niemand er meer door kon, het was overvol. Helaas. Tweede optie was Circular Quay, daar konden we gelukkig nog wel naar binnen. Het was toen 16:45 uur. We bleken mazzel te hebben, want niet lang daarna werd ook dit gebied afgesloten. Vol. Maar wij waren binnen! Toch nog geprobeerd om in de richting van het Opera House te lopen, maar dat was hermetisch afgesloten. En aangezien kennelijk iedereen het toch wilde proberen, konden we haast over de koppen lopen, zo druk was het. Snel maar weer terug gelopen, in de richting van de Warfs. Het was nog altijd snikheet en met onze verbrande huidjes was het pijnlijk om in de zon te blijven staan. Dus op zoek naar schaduw en gewacht tot de zon verdween achter de wolkenkrabbers. Het terrein mochten we wel verlaten, je kreeg dan een kaartje mee, zodat je er weer terug in mocht, maar je mocht niet langer dan een uur wegblijven. We zijn toen op zoek gegaan naar wat eten. Dat viel nog behoorlijk tegen. Voor de 1,5 miljoen mensen die waren toegestroomd, vond ik dat er niet echt veel eettentjes, kraampjes, etc waren. Bij de restaurants en hamburgertenten stonden gigantische files, niet normaal. Het was echt zoeken naar iets te eten, en waar je niet te lang in de rij hoefde te staan. We wisten dat het druk zou worden, maar dit sloeg alles. Eenmaal terug in het gebied van Circular Quay hebben we een plekje uitgezocht, die geweldig uitzicht bood op de Harbour Bridge. Daar moesten we staan en wachten, wel 6 uur lang. Het was en drukte van jewelste. Iedereen had zijn eigen flessen met drinken en etenswaren meegebracht, wel zo slim. Ze hadden matjes en dekens en stoelen om op te zitten, nog slimmer. En er waren veel gezinnen gewoon aan het picknicken en hadden zo hun eigen plek opgeeist. Er mocht geen alcohol in het gebied genuttigd worden en ook mocht er geen glaswerk het gebied in. Je tas werd daarom ook bij binnenkomst gecheckt. Je mag ook niks...Om 21:00 uur was er het family fireworks, speciaal voor de kinderen. Dit duurde 8 minuten. We dachten geweldig zicht te hebben en een mooie plek te hebben uitgekozen. Nu bleek het vuurwerk ineens niet van de brug af te komen, maar links naast de brug! En tja, precies voor onze giechel aan de linkerkant lag een boot. We zagen dus geen drol!!! GRRRRRRR Nou ja, het grote vuurwerk is om middernacht en dat komt natuurlijk wel vanaf de brug. Dus komt goed. We kregen ondertussen aardig last van onze poezelige voetjes en het was nog lang geen middernacht. Er was qua entertainment ook niet zo heel erg veel. Er lagen vele boten op het water die schitterend mooi verlicht waren, maar we misten de muziek heel erg, om er wat sfeer in te houden. Iedereen stond en zat maar te wachten en dat was best wel een beetje saai. Zo nu en dan werd er onverwachts wat vuurwerk de lucht in geschoten en op het laatst was dit ieder kwartier. Eindelijk begon het aftellen. 10,9,8,7,6,5,4,3,2,1, HAPPY NEW YEAR!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Kippenvel!!! Iedereen schreeuwt, joelt, roept, is blij en het is een kabaal van jawelste. Daar is het schitterende vuurwerk dan eindelijk, vanaf DE brug! TE GAAF! Begeleidt door muziek, eindelijk muziek! Ook komt er vuurwerk vanaf de wolkenkrabbers boven ons en natuurlijk ook weer vanaf de linkerzijde van de brug, achter die kutboot......Maargoed, het mag de pret niet drukken! We waren direct onze pijnlijke voeten vergeten en keken naar het adembenemende vuurwerk. Vooral het slotstuk was machtig mooi, eindelijk zag ik dan de vuurwerk regen en lijkt het wel alsof het vuurwerk vanaf de brug het water in stroomt. Dit heb ik jarenlang op televisie gezien en nu zag ik het eindelijk in het echt. Traantje! Een droom die uit is gekomen. Het vuurwerk duurde uiteindelijk maar 13 minuten. Tandjes, wat is dat voorbij gevlogen zeg! Het zat er alweer op......Uuuuuuuuren gewacht, voor 13 minuten vuurwerk....het is toch eigenlijk van de zotten he? Nou ja, je moet het echt een keer hebben meegemaakt en gedaan in je leven. Een soort Mekka zeg maar, maar dan anders. En zoveel mensen, 1,5 miljoen mensen om je heen.....een concert is er niks bij! Een concert is net een smal steegje, maar dit was een snelweg! En die 1,5 miljoen mensen kwamen na afloop van het vuurwerk ook allemaal ineens in actie. Die wilden net als wij ook weg. Gelukkig stonden wij niet ver bij de uitgang vandaan, dus we waren de grootste drukte voor. Maar overal waar je keek zag je mensen, ze kwamen overal vandaan en de straten liepen helemaal vol. Er reden ook geen auto's in het centrum van Sydney en dat was een behoorlijk groot gebied. Ik dacht dat we wel even een taxi zouden kunnen pakken, terug naar het hotel....Taxi? Geen taxi te bekennen! Daar gingen we dan, met de hele meute, een gigantiche mensenmassa, door de straten van Sydney! Normaal geen doorkomen aan met de auto, nu geen doorkomen aan door al die mensen! 1,5 miljoen mensen die door de straten lopen, op weg naar hun hotel, huis, auto, op zoek naar taxi's die ineens blijken te zijn opgelost....En muziek onderweg, vanuit cafe's, disco's, straatmuziekanten, etc, dus het was me daar een partij gezellig op straat! Iedereen was vrolijk, feestte er op los en we marcheerden vrolijk verder, in de richting van ons hotel. Gelukkig weet ik ondertussen een beetje de weg in Sydney.... De hoop op een taxi was al lang vervlogen natuurlijk. 45 minuten hebben we er uiteindelijk over gedaan, dat viel dus goed mee. We hadden natuurlijk alle verkeerslichten mee, konden gewoon door rood lopen! En ook de temperatuur was erg aangenaam, 20 graden. Is het niet geweldig om oud en nieuw te vieren in je t-shirt en korte broek? Echt wel! Om 01:10 uur waren we terug in onze hotelkamer. Uitgeput, met zeer pijnlijke voeten en verlangend naar ons bedje. Geen afterparty meer voor ons, we zijn ook geen 20 meer! Op naar en nieuw jaar, we gaan zien wat het ons brengen zal. Wat was dit een onwijs gave ervaring, eentje om nooit meer te vergeten! HAPPY NEW YEAR!!! XXX

Linda

Hoi Syl en Ger,

Wat een ervaring! Ik moet zeggen, liever jullie dan ik, hahaha, ik heb het niet zo op menigten, maar ik begrijp wel dat het een droom is die uitgekomen is. Echt leuk om jullie ervaring van zo dichtbij mee te maken. Het scheelde weinig of ik zat ook met m'n voeten in een bakje warmwater en blaren door te prikken ;-)

Gelukkig nieuw jaar en tot snel...

Linda en Ivo

ton en yvonne

JUllie ook een heel erg gelukkig nieuwjaar. geniet lekker en morgen fris weer op. lees iedere keer je blog, erg leuk om te lezen hoor. kregen jullie het niet benauwd in de drukte? heb nog een berichtje op je hyves gezet. liefs yvonne

kimberly

hoi pap en syl,

een heel gelukkig nieuw jaar, we hebben het vuurwerk in sydney al op tv gezien, het zag er mooi uit!
Nu wij nog.....

groetjes

Robbedoes

Ja hoor . Het is nu ook hier 1 januari 2011. Het is 01:32 uur en ik zit naar Gordon te kijken met zijn zangvriendjes. Niet slecht maar blijf hem een beetje eng vinden. Wat een spectakel daar. 1.5 Miljoen mensen. Bizar en supergaaf. Wou dsat ik er bij was geweest. En dan tussen die 1.5 miljoen Martijn en zijn vriendin vinden. Heerlijk Syl . Geniet ervan en ik blijf lezen.

Andere Sil

HAPPY NEW YEAR!! waanzinnige ervaring zeg, wij hebben ook het vuurwerk gezien op tv, NICE!!
xx

Renata

Jullie ook een geweldig goed jaar gewenst, maarf zo te lezen, kan 2011 al niet meer stuk!
Groetjes

brigitte

Happy New year!!!!!op naar de volgende dag. Wij hier vanuit deluie stoel. hahaha

Wouter

He, Hallo
Vanmorgen na eerste opstart laptop, alle verhalen gelezen en foto's bekeken, blijf jullie volgen!!!!