West-Canada september 2019

Sydney, dag 1

G'day!

Op veler verzoek, hier alweer een nieuwe blog! Fijn dat jullie mee genieten van onze reis! We genieten ook erg van al jullie berichten hoor! (dat ik niet voor niks hele verhalen zit te tikken enzo! hahaha) Dag 1 in Sydney zit er al weer bijna op. Jullie staan net op in Nederland, wij gaan alweer bijna naar bed. We hebben een waanzinnig fijne dag gehad vandaag. Stralend mooi weer, rond de 30 graden denk ik en we zijn zelfs verbrand! En dat op 30 december! Is dat niet bizar??? Vanmorgen zijn we om 08:30 uur vertrokken, de stad in. Deze stad hebben we natuurlijk al eens eerder bezocht, maar het blijft (voor mij) de mooiste stad ter wereld en ik kom er graag. Ger ook hoor, maar die heeft zijn hart eigenlijk verloren aan Cairns, waar we ook nog gaan komen deze vakantie. Vanmorgen zijn we direct naar de halte van de Sydney Explorer bus gelopen om daar op de 'hop on - hop off' bus te springen. Deze bus voert je in1,5 uur tijdlangs alle bezienswaardigheden van Sydney en je kan op 27 verschillende punten uitstappen, en weer opstappen, wanneer je daar zin in hebt. En dat de hele dag door, voor 35 australische dollar per persoon. Dat is natuurlijk wel erg relaxed, weinig lopenmet deze warmte, met een jetlag en een slechte nachtrust. Lekker met onze luie en moeie kont in zo'n bus rondtuffen. De bus heeft een open dak, dus de breeze in onze haren was erg aangenaam. We hebben onze ogen weer uitgekeken naar alle mooie gebouwen en parken. Het ziet er hier schoon uit en de gebouwen worden allemaal goed onderhouden. Wolkenkrabbers worden afgewisseld met oude gebouwen, waardoor je veel verscheidenheid in bouwstijlen ziet. Oud en nieuw door elkaar en naast elkaar is echt prachtig. Vinden wij tenminste. De monorail zie je tussen alle gebouwen en alle straten doorgaan, in de lucht. Wel apart om te zien. Wat ook even wennen is dat ze hier links rijden, en het stuur dus rechts zit. Ook de draaideuren gaan hier ondersom, altijd even opletten dus, anders wordt het een beetje pijnlijk. De zon staat hier ten noorden van ons, ook erg vreemd natuurlijk. Ook bij het oversteken altijd 3x extra om je heen kijken, want links-rechts-links is echt niet voldoende hier. De auto's komen uit hoeken waar je ze niet verwacht, juist omdat ze links rijden hier! De mensen zijn hier ook onwijs vriendelijk en beginnen spontaan op straat tegen je aan te kletsen! Ze willen je ook met alles helpen en doen echt hun best voor je. Na een uur op de bus gezeten te hebben, en heeeeel veel foto's later, zijn we van de bus gestapt bij het Opera House. Dat blijf ik het mooiste stukje van Sydney vinden. We zijn de trappen opgelopen naar het gebouw toe en het blijft fascinerend, zo'n apart gebouw met die witte zuilen. Ze waren daar ook al bezig met de voorbereidingen voor morgen, oud en nieuw. Podia werden er opgebouwd en vrachtwagens stonden te lossen. Ook konden we op de Harbour Bridge zien dat ze het vuurwerk aan het voorbereiden zijn. Vanaf de brug gaat het morgen helemaal los voor wat betreft het vuurwerk, dus ze zullen er vast veel werk aan hebben. Er kan dus ook niet geklommen worden op de brug vandaag en morgen. Dit is namelijk een van de nieuwste atracties: Bridge Climbing. Hopelijk hebben we daar nog tijd voor op nieuwjaarsdag. Het lijkt mij in ieder geval waanzinnig om DE brug te beklimmen! We waren lekker bij het Opera House aan het wandelen toen ik een smsje kreeg van mijn vriendin met wie we om 12 uur hadden afgesproken. Ze bleek er om 11 uur al te zijn! Eindelijk, na bijna 20 jaar, zagen we elkaar voor het eerst in het echt.Erg leuk! We zijn met z'n drieen bij Cirular Quay (de haven waar alle ferries en cruises vandaan vertrekken)wat gaan lunchen endaarna hebben we een harbour cruise gedaan van een uur.Erg mooie uitzichten opde stad, de brug en de haven. Wat een geweldige stad is het toch. Nadat we weer aan wal stonden, hebben we nog wat gedronken met z'n drieen en toen was het alweer 14:45 uur entijd om afscheid te nemen van mijn vriendin. Haar laten zien hoe we in Nederlandvrienden begroeten en gedag zeggen: 3 kussen op de wang! Vond ze maar vreemd! Hier geven ze alleen maar knuffels!hahaha. Hierna zijn we weer op de Explorerbus gestapt en hebben daar weer een uur op doorgebracht. Bij WildlifeWorld, gelegen bij Darling Harbour en vlak bij ons hotel, zijn we weer uit de bus gestapt. We wilden graag de koala's gaan bewonderen en aaien.Maar helaas, het was al 16:45 uur en ze sloten om 17:00 uur. Volgende keer beter! Nadat we een beetjerond hadden gelopen zijn we wat gaan eten bijeenvan de vele restaurantjes die Darling Harbour rijk is. Het is een erg levendig gebied met veel terrasjes, restaurants en een mega shopping mall. Het avondeten wasgenieten,Italiaans, dus lekker typisch Australisch! NOT. Hierna zijn we gaan shoppen in de shopping mallen hebben een paar leuke dingetjes gekocht. Je kan hier wel blijven kopen, ik vind alles leuk en mooi, want het is Australisch! Ger moet me elke keer de winkels uitsleuren! Echt goedkoop is het hier trouwens niet. Eten en drinken is best prijzig. De Uggs daarentegen zijn 3x zo goedkoop! Iemand nog Uggs nodig???? Rond 19:00 uur waren we terug in het hotel, helemaal gaar, uitgeput en een paar stalpoten rijker. We hebben ontzettend behoefte om te gaan slapen, maar dat is niet verstandig. We moeten zo snel mogelijk van die verdraaide jetlag af zien te komen. Nog even volhouden en wakker blijven dus! Straks lekker douchen, onze verbrande huidjes insmeren (Ger lacht mij uit om mijn verbrande gezicht, ikhad natuurlijk mijn zonnebril op vandaag.....)en dan eindelijk weer horizontaal. Hopelijk hoest ik vannacht Ger het bed niet uit! Sweet dreams en een FIJN UITEINDE ALLEMAAL!!!!!!xxx

Blue Jerry

Waarom mocht ik niet mee????

Greet's, Jerry.

kimberly

fijn dat de reis goed begint! enne...uggs zijn altijd welkom, whawha, maat 38 graag! ;)

herman

Hallo Ger en Sylvia,

Hier in Friesland vriest het nog, maar lekker schaatsweer. 6 jaar geleden kon je ook al op de brug klimmen. Doen. Erg mooi.
groet Herman en Taapke

Andere Sil

Lekker warm daar, heeeeeerlijk zeg! Hier vandaag wel helemaal 4 graden boven nul! :) Nee dank geen UGGS nodig. Heb je al petjes gekocht?
Veel plezier met de jaarwisseling, is al bijna voor jullie, wij moeten nog wat uurtjes.... ze zijn hier wel al lekker aan het carbid-knallen. Zijn er wel oliebollen in Sydney??? HAHA Tot volgend jaar dan maar!
XXX

Jeanette

Wat kosten de UGGS??

Linda

Hai daar,

EEN HEEL GELUKKIG NIEUW JAAR!!! Om 13 over twee vanmiddag reed ik in de auto op weg naar huis en dacht ik aan jullie daar in Sydney. Volgens mijn berekeningen zaten jullie toen vol in het spektaculaire vuurwerk en het nieuwe jaar. Ik vond het een leuk moment om meteen maar even een berichtje achter te laten. Ik hoop dat het een geweldige ervaring was.

Groet en geniet,

Linda en Ivo