West-Canada september 2019

Jasper - Jasper NP - Icefields Parkway - Banff NP - Canmore

Lieve mensen,

Vandaag, zaterdag 21 september 2019, was een dag om nooit meer te vergeten. Ik kom superlatieven te kort! Ik kon vanmorgen niet wachten om op te staan en onderweg te gaan, want er stond een hele drukke, maar ontzettend prachtige dag te wachten van ongeveer 350 km. Dus om 06:30 uur opgestaan, gedoucht en om 07:00 uur stonden we al te trappelen (nou ja, 1 van ons toch zeker, de andere was nog niet echt helemaal wakker...) bij het restaurant van het hotel voor het ontbijt. De deur ging gelukkig precies voor onze neus open. We hebben bacon en eggs met toast gegeten en om 07:30 uur gingen we dan eindelijk onderweg, precies op het moment dat de zon op kwam. En wat was het nog koud zeg! Eerst even getankt, dat geeft toch wat meer rust. We reden vandaag weer richting het zuiden, het noordelijkste deel van onze reis was het plaatsje Jasper en dat lieten we nu dus achter ons. We zaten al snel op de allermooiste route van heel Canada, de Icefields Parkway, die door Jasper NP en door Banff NP loopt. Wat je onderweg ziet is gewoon om sprakeloos van te worden. De mooiste bergtoppen, hoge rotsformaties, rivierbeddingen, meren, watervallen, bossen, heuvels, vergezichten, gletsjers, te veel om op te noemen! En vandaag hadden we heel veel geluk met het weer, ook nog eens! Zonovergoten en een heerlijke temperatuur 's middags! Vlak voorbij het tolpoortje van Jasper NP zagen we direct al een aantal rendieren, dus dat beloofde een route vol wilde dieren te worden. Niet echt. Onze eerste stop was bij Athabasca Falls, een prachtige waterval, zo ook de waterval van onze volgende stop, Sunwapta Falls. Dat gebulder van dat water dat naar beneden valt blijft indrukwekkend. Je oren gaan er gewoon van tuuten! Onze volgende stop rond 10:00 uur was de Athabasca Gletsjer, en bij het Discovery Center hebben we tickets geboekt om met een mega truck de gletsjer tong op te rijden. Op de gletsjer mochten we uitstappen en hadden we een half uur de tijd voor foto's en om te genieten van het feit dat je op een grote gletsjer staat. Waanzinnig! Wat een avontuur was dat, echt een must om te doen hoor. Na 1,5 uur waren we weer terug in het Discovery Center en gingen we met de volgende tourbus mee naar de Gletsjer Skywalk, wat bij de ticket zat inbegrepen. Het was een 6 minuten ritje naar de Skywalk en het was een boog met een glasbodem boven een 300 meter afgrond waar je overheen kon lopen. Heel spannend om te doen natuurlijk, als dat glas maar niet breekt! Het uitzicht was wederom waanzinnig mooi, en we hebben weer een heleboel foto's gemaakt. Om 13:30 uur waren we weer terug bij het Center en hebben we een kleine lunch genomen, voordat we om 14:00 uur weer onderweg gingen, verder richting het zuiden. Het werd daar in dat Discovery Center ook echt veel te druk, niet te doen gewoon. We verlieten Jasper NP en kwamen gelijk daarna Banff NP binnen. Even prachtig en adembenemend hoor! Bij Waterfowl Lake zijn we even gestopt, en het bleek een flink stukje wandelen naar het meer toe, en toen weer terug, omhoog en dat op zo'n 1700 meter hoogte. Buiten adem kwamen we weer terug bij de auto. De hele route over de Icefields Parkway was op vrij grote hoogte, af en aan reden we berg op en weer berg af, maar we bleven behoorlijk hoog zitten. En toen was het daar...! Het moment waar ik naar uit keek! We zagen langs de weg ineens veel auto's stilstaan en op een heuvel stonden veel mensen te kijken en foto's te maken. Dus wij werden nieuwsgierig, wat was daar te zien!? Het moest wel een dier zijn, maar welke!? Het bleek een GRIZZLYBEER te zijn!!!! Hij was lekker aan het keutelen, op zoek naar eten, aan het graven, beetje schijten, om zich heen aan het kijken en weer graven en eten. Eindelijk was daar dan de grizzlybeer die ik zo graag in het wild wilde zien! Nou, we konden naar huis, de grizzly hebben we gezien. Hahahaha Een tijdje staan kijken naar de beer, die al die mensen totaal negeerde. En toen weer verder, onderweg naar weer een ander mooi meer, Bow Lake. Een kleine wandeling bracht ons bij een prachtig meer, maar ja, wij vinden alle meren hier prachtig, zo helder blauw en met besneeuwde bergen op de achtergrond. Het mooiste meer moest toen nog komen! Lake Louise! Dat was de laatste stop voor vandaag voor ons, voordat we richting ons hotel zouden gaan. Het was ondertussen al 16:30 uur en toen we bij Lake Louise aankwamen, bleken alle parkeerplaatsen vol te zijn! We werden gewoon met een rondje in de file weer teruggestuurd naar waar we vandaan kwamen. Ja maar dat gaat zomaar niet! Dus wij weer terug rond en weer aansluiten in de file, er zal toch wel ergens een parkeerplaatsje vrij komen? En ja hoor, beetje zeuren bij de verkeersregelaar dat we vrije plekken hadden gezien en we mochten door met onze auto. Gelijk een mooi parkeerplekje gevonden en hatseflats, op naar het mooiste meer van Canada! Of de wereld??? Smaken verschillen. Na weer een kleine wandeling kwamen we aan bij het meer, zoals velen met ons. Wat een drukte. BAH! En het was eigenlijk ook wel te begrijpen, die drukte, want echt waar het is een waanzinnig mooi groot blauw meer met mooie bergen op de achtergrond. Adembenemend. Zoals alles deze dag. We zijn er zelfs even bij gaan zitten en hebben heerlijk in de warme zon genoten van het uitzicht. Toen moesten we toch echt weer terug naar de auto, want we hadden nog een uurtje rijden te gaan tot ons hotel in het plaatsje Canmore. Daar kwamen we om 18:30 uur aan en we zijn eerst op zoek gegaan naar een restaurant, want we hadden toch een trek! Een heerlijke steak gegeten in de hoofdstraat van Canmore en daarna zijn we dan eindelijk naar ons hotel gereden en daar kwamen we om 19:30 uur aan. Het kamertje is klein, maar prima in orde en we blijven hier 2 nachtjes. In totaal zijn we vandaag 12 uur onderweg geweest, we zijn echt gesloopt weer. Maar wat een dag! Eentje om nooit meer te vergeten dus. Tijd om alles nog eens achter onze oogleden te gaan bekijken, want het is nu alweer bijna 21:00 uur! Welterusten.

Liefs van ons, Ger en Sylvia xxx

Ger

Leuk verhaal. Ik zag je genieten vandaag.

Corina

Goedemorgen
Wat een bof ....die grizzly beer gezien
En als ik het zo lees van de ene in de andere verwondering gereisd.
En ik vind het dapper dat jullie over de glasplaat boven die hoogte zijn gelopen.
Ben echt benieuwd naar de foto,s.

Sil

unBEARable, die prachtige verhalen! Jullie komen wel terug ?? Klinkt goed allemaal!
Tja die foto’s daar ben ik ook benieuwd naar!

Dinie

Wat een verhaal weer, en wat een prachtige foto's, ik blijf in herhaling treden maar ik heb er geen andere woorden voor, het zijn zeker hele inspannende dagen maar de moeite zeker waard, en super dat je eindelijk een grizzly hebt gezien!
Dinie xxx