West-Canada september 2019

Blue River - Jasper

Lieve mensen,

Vandaag, vrijdag 20 september 2019, zijn we vroeg op pad gegaan, want geen tijd te verliezen om al het moois in Jasper National Park te gaan zien! Om 06:30 uur dus al opgestaan, gedoucht, koffers ingepakt, ontbeten en om 07:45 uur off we went! Het was zwaar bewolkt weer en de temperatuur niet al te koud, maar onderweg kregen we toch wat regenbuitjes over ons heen. De route was heel rustig, lange mooie wegen met fraaie uitzichten op heuvels, bergen, bossen en we reden de hele route langs een rivier, altijd prachtig. We hebben zelfs bijna 2 uur lang 100 km per uur op de cruisecontrol kunnen rijden, zo rustig was het. Ineens zagen we een dier over de weg rennen, ik heb mijn camera altijd in de aanslag en ik maakte dus maar heel snel wat foto's. Gelukkig stond het dier op de foto en het bleek een Canadese Lynx te zijn!!! Echt zoooo gaaf! Die stond niet bepaald in het rijtje van wilde dieren die we zouden kunnen tegenkomen, wat een geluk hadden wij!!!! Echt hoor, dieren in het wild zien is het gaafste wat er is. Rond 10:00 uur kwamen we aan bij de grens met de provincie Alberta en ging de klok een uur vooruit. Wel jammer dat we op zo'n mooie en drukke dag een uurtje moeten inleveren! Het was dus ineens al 11:00 uur. In Alberta reden we al snel het Jasper National Park in en daar moesten we wel voor betalen, bijna 20 CAD per dag. We zijn eerst naar Maligne Canyon gereden waar een restaurant was waar we wat hebben gedronken. We wilden een stukje gaan wandelen langs de Maligne River, met snel stromend water en watervalletjes en 6 bruggetjes, maar het begon weer hard te regenen, dus al vrij snel zaten we gewoon weer in de auto. Toen maar op weg naar Medicine Lake, een heel mooi groot meer langs de route naar ons uiteindelijke doel, Maligne Lake. Tijdens deze route van ongeveer 50 km reden we door fantastische natuur met vergezichten op hele hoge en puntige bergen, we keken onze ogen uit. Wat zijn de Canadese Rocky Mountains toch schitterend! Onderweg hebben we ook een aantal elanden van heel dichtbij gezien. Een moeder met jong en een mannetje met een prachtig groot gewei dat de weg over stak. Bij Maligne Lake was het ineens ontiegelijk druk. Bijna geen plek om te parkeren en het restaurant zat bomvol. Bah! Dit was kennelijk echt de place to be! De weg loopt hier dood en iedereen eindigt bij dit meer, en hier bij dit meer kun je een prachtige boottocht van 1,5 uur maken en die vaart dan naar Spirit Island, een must om te zien! Men zegt dat het een van de mooiste foto plekken van Canada is. Nou, wij kunnen er niet over mee praten, want er was pas weer plek op de boot om 14:45 uur en daar moesten we dus ruim 1,5 uur op gaan zitten wachten. Het was ook nog eens ontiegelijk prijzig. En het regende. Dus daar werden we allemaal niet vrolijk van. Trouwens, als je iets wilt doen hier in Canada, zoals een excursie, boottochtje, gondel, een toren in, een NP bezoeken, etc, dan is dat echt abnormaal duur. Bijna alles is gewoon normaal van prijs, behalve dat dus. Tja, je komt niet naar Canada om niks te gaan doen natuurlijk he... Maar goed, na een soepje en een broodje en wat foto's van het prachtige Maligne Lake zijn we toch maar weer terug gereden, via de zelfde weg, richting Jasper, waar we onze overnachting hebben. Op de terugweg begon het weer op te klaren, er kwam steeds meer ruimte voor de zon en alles zag er toch ineens heel anders uit, met zon! Nog adembenemender!!! Na heel veel foto's gemaakt te hebben en 2 van de 6 bruggen op de foto gezet te hebben van onze verregende 1e stop, zijn we nog even in het centrum van Jasper gestopt. Een beetje aan sightseeing gedaan, bij het station vol bewondering gekeken naar passerende goederentreinen waar geen einde aan kwam, zo lang zijn die. De hoofdstraat van Jasper is heel erg gezellig, een hele brede straat en allemaal restaurantjes, cafés en winkeltjes. Een paar t-shirtjes gekocht als souvenir van Jasper en daarna zijn we rond 16:00 uur doorgereden naar ons motel, wat verderop in de zelfde hoofdstraat. Ons motel is de Maligne Lodge, we hebben een beetje een oubollige kamer, maar wel heel ruim met prima bedden weer. De bedden hier in Canada zijn echt geweldig. Hele dikke matrassen, supergroot en het ligt zalig! Wat ook fijn is, is het internet in Canada. Dat werkt bijna overal waar we komen, in hotels, motels, restaurants, cafe's, etc. Gewoon top dus! En ook top is dat je hier het water uit de kraan kan drinken. Het is alleen niet altijd weg te tremmen, want vaak smaakt het ontzettend naar chloor. Maar je wordt er dus niet ziek van als je kraanwater drinkt. En wat ons ook opvalt hier in Canada is, dat de mensen zo relaxt zijn. Zo fanatiek als ze zijn in de USA, bijvoorbeeld als je een toren of attractie in wilt, dat je eerst al je spullen op een lopende band moet leggen voor controle, riem af, alles uit je zakken halen, etc, maar hier in Canada kan je gewoon met je rugtas zonder gezeik een toren in. Heerlijk toch? En zo zijn er nog veel meer voorbeelden te bedenken, die Canadezen zeiken tenminste niet en ze vinden alles wel prima. Chill! Ok, ik dwaal af geloof ik. We hebben even een uurtje gerelaxt op onze kamer in het motel en daarna zijn we met de auto naar een heerlijk restaurantje, Montana's BBQ & bar, gereden op de hoofdstraat, waar we hebben genoten van het eten en van het uitzicht op de Mount Edith Cavell van ruim 3300 meter hoog. Om 18:45 uur waren we weer terug op onze kamer, hebben we gedoucht en is het bijna tijd om onze ogen weer te sluiten. Morgen gaan we namelijk weer vroeg op pad, want dan gaan we een van de mooiste routes van Canada rijden, de Icefields Parkway, met heel veel mooie stops. Dat belooft weer wat! Jullie gaan het lezen!

Liefs, Ger en Sylvia xxx

Dinie

Nou jullie hebben het druk zat, maar die trein, wat een bakbeest zeg! Wel mooi om te zien en wat een mooie waterval leuk dat er geluid bij was!
Liefs,
Dinie