West-Canada september 2019

Sun Peaks - Blue River

Lieve mensen,

Het was vandaag, donderdag 19 september 2019, een rustig dagje voor ons. We hoefden maar 250km te rijden vandaag, in vergelijking met de 360 km van gisteren. Het reed ook makkelijk weg op de hoofdwegen met vaak 100 km per uur. Vanmorgen rustig op gang gekomen, gedoucht en heerlijk ontbeten in het restaurant aangrenzend aan het hotel in Sun Peaks. Toen we de gordijnen open deden scheen de zon heerlijk op de groene piste, want dat was ons prachtige uitzicht vanuit onze hotelkamer. Dus het gaf ons goede hoop dat het vandaag een dag met lekker weer zou worden. En dat werd het ook, tot een uur of 13:00, want toen ging het toch best wel aardig regenen, helaas. De temperatuur was vannacht net boven het vriespunt, en de kachel hadden we niet aan staan in de kamer, dus dat was niet zo slim van ons, want onze kamer was vanmorgen behoorlijk fris te noemen! Dikke trui in ieder geval aangedaan vandaag en toen we vertrokken om 09:45 uur was het alweer flink opgewarmd buiten naar maar liefst 6 graden. Na een half uurtje kwamen we bij het dichtstbijzijnde tankstation aan voor onze eerste tankbeurt deze vakantie, want er moest toch best wel dringend getankt worden. De benzineprijzen zijn hier lekker goedkoop, wij betaalden 1,269 Canadian Dollar per liter, en de koers is ongeveer 0,69 cent voor 1 CAD. Dus per liter nog geen euro. Zo kan het dus ook! De prijzen liggen hier sowieso niet super hoog. Restaurants zijn te vergelijken met Nederland, de supermarkt daarentegen is best wel duur hier. Wat ook erg duur is in Canada zijn de bekeuringen. Voor fietsen in een voetgangersgebied betaal je 2000 CAD! En ook voor afval gooien op straat! Hatseflats! Dat mogen ze in Nederland van mij ook invoeren, want je ziet hier nergens afval op straat. Canada is echt een heel schoon land en gelukkig doen de Canadezen hun best om het zo schoon te houden. Nou, de rit vandaag ging verder naar het noordoosten. Na 1,5 uur kwamen we aan bij onze stop halverwege onze route naar het hotel. Een hele mooie waterval, de Spahats Falls. Het was weer een gebulder van jewelste en het uitzicht was schitterend! We stonden vrij hoog en konden zo het ontzettend diepe dal in kijken waar in de verte een rivier stroomde met het water van de waterval. Prachtig hoor. Na deze stop zijn we bij dat plaatsje Clearwater, waar de waterval vlakbij was, een bakkie gaan drinken in een theehuis en het smaakte daar prima! We moesten even opwarmen ook. Ze hebben daar in Clearwater ook een rotonde, wat heel zeldzaam is in Canada schijnt. hahaha. De route vandaag was rustig, weinig verkeer en mooie vergezichten. Daar houden we van, hoe minder mensen en hoe rustiger hoe beter! We zitten in deze periode ook een beetje tussen de hoogseizoenen in. De zomer is net voorbij en het winterseizoen is nog niet gestart. Dus het is overal erg rustig, nergens rijen, geen files, geen drukte, geen herrie, nergens veel mensen of toeristen, niks volgeboekt, etc. Echt genieten! Rond 14:15 uur kwamen we aan in het hotel Sandman Inn, wat eigenlijk een motel blijkt te zijn. Onze auto voor ons huisje geparkeerd en onze koffers in de kamer gezet. We hebben even een uurtje gerelaxt op de kamer voordat we naar het kleine restaurantje gingen wat direct naast het motel ligt, The Grill. Daar hebben we een lekkere maaltijd gegeten, Ger Fish & Chips en ik een Steak. Het regende ondertussen nog steeds een beetje, maar er is hier in de omgeving toch eigenlijk niks te beleven, dus we zijn na het eten weer lekker naar onze kamer gegaan. Zoals ik al zei, een erg relaxte dag, en daar waren we ook wel aan toe eigenlijk hoor. Morgen gaan we naar de provincie Alberta, waar het een uur later is, en verlaten we tijdelijk de provincie British Columbia. We gaan dan de Canadese Rockies in en naar Jasper National Park. Daar is zoveel te zien en te doen, we krijgen het nog druk zat. Laten we hopen dat het morgen een droge dag wordt. Duimen jullie met ons mee?

Liefs, Ger en Sylvia xxx

Dinie

Even twee verhalen ingehaald hihi wel de foto's gezien op mijn tablet maar nu dan pas het verslag maar in ieder geval weer geweldig verslag ! En mooi foto's!
Diniexxx