West-Canada september 2019

Whistler

Lieve mensen,

Vandaag, dinsdag 17 september 2019, was een lange, vermoeiende, maar heel erg leuke dag! De dag begon in ieder geval al lekker met flink veel regen. Om 08:30 uur vol goede moed aan de wandel gegaan op zoek naar een ontbijtje, maar dat werd in eerste instantie gewoon een sprintje trekken naar de Starbucks achter ons hotel. Een tijdje op het verwarmde terras aldaar een beetje chagrijnig voor ons uit zitten staren, en maar hopen dat de regen toch echt eens zou ophouden. Het was ook nog eens fris, warmer dan 11 graden werd het niet vandaag. Maar goed, we gingen toen maar op zoek naar een paraplu. Naast de Starbucks zat een soort drogisterij en daar hadden ze gelukkig paraplu's. Gewapend met een paraplu durfden we de regen wel te trotseren en we eindigden al snel bij een restaurantje waar we heerlijk hebben zitten ontbijten op het verwarmde buitenterras, ondertussen kijkend naar de regen. Na het ontbijt zijn we op pad gegaan voor een paar leuke t-shirts van Whistler als souvenir en we zijn goed geslaagd. De regen werd eindelijk minder en we besloten naar de gondel te wandelen die als enige nog werkte. Het is nog geen ski seizoen en ook de zomerperiode is voorbij, dus alles ligt een beetje op z'n gat hier. De gondel naar boven was vrij prijzig, dus ik heb erg getwijfeld of we wel moesten gaan. Met dit weer, laaghangende regenwolken en miezerig weer, je hebt daar boven op die Blackcomb Mountain totaal geen uitzicht natuurlijk. Ger heeft eindelijk, godzijdank, de knoop doorgehakt en we zijn toch naar boven gegaan. De gondel tocht duurde een kwartier en bracht ons naar een hoogte van 1866m. Ik zei nog tegen Ger toen we instapten, goed om je heen kijken hoor, want wie weet zien we een beer! Ger zei dat dat heus niet ging gebeuren. Maar wat zag ik daar ineens lopen? Ja hoor een zwarte beer!!!! De ruiten van de gondel zaten vol met druppels van de regen, dus mijn camera kon niet goed focussen. Er zijn dus helaas geen bewijzen van onze beer sighting. Maar wat was het gaaf! We konden hem maar 5 seconden zien en op een afstand van zo'n 200 meter, maar toch! Boven op de berg aangekomen sneeuwde het. We werden begroet door het personeel met "welcome to winter!" Het was ook best koud boven, maar we hadden ons er gelukkig op gekleed vandaag. In de zomermaanden kun je met een Peak 2 Peak gondel van de Blackcomb Mountain naar Whistler Mountain gaan, wat echt een hele belevenis moet zijn, want deze gondel heeft een glazen vloer. Echter, per gisteren gaat deze gondel alleen nog maar in de weekenden. Dus we zijn 2 dagen te laat! Dat was wel even een dompertje. Boven op de berg zijn we gelijk het restaurant in gedoken voor een bakkie. Verder was het uitzicht toch wel bijzonder, overal wolken om ons heen, ook onder ons, we zaten soms in de mist, het sneeuwde en we zagen ook nog een besneeuwde berg. Verder was er niet veel te beleven op de berg, dus we zijn de gondel weer ingegaan om weer terug naar het dal te gaan. Ondertussen goed aan het opletten of we nog een beer zagen, maar helaas. Het was toen alweer 12:30 uur en we zijn een rondje gaan lopen door het centrum van Whistler. Het is een waanzinnig leuk wintersport plaatsje, heel gezellig met veel winkeltjes, restaurantjes en pubs. In 2010 heeft hier ook de Olympische Winterspelen plaatsgevonden en we zijn daarom ook even naar het Olympic Plaza gelopen waar de Olympische ringen waren. Prachtig hoe ze alles hebben gebouwd in dit plaatsje, heel gezellig en knus. Rond 13:00 uur hebben we een kleine versnapering genomen, zodat we wat in onze maag zouden hebben voor DE beer spot excursie! Van 13:30 uur tot 14:30 uur hebben we kunnen bijkomen in onze kamer en toen werden we opgehaald voor 3 uur sensatie offroad in een Land Rover op zoek naar beren! Gelukkig was het vanmiddag redelijk droog, dus we konden goed naar buiten turen om de beren te spotten. Ik heb 3 uur lang met mijn camera in de aanslag gezeten, maar wat we ook zagen, geen beren. Verdorie! Wel zijn we naar 1400m hoogte gereden over onverharde paden en zagen we eekhoorns en een hert. Verder alleen maar mooie uitzichten, bossen, wolken en een rivier. Maar geen beer! Lichtelijk teleurgesteld kwamen we weer terug bij ons hotel. En toch, al met al, was het eigenlijk best een leuke excursie. De gids wist veel te vertellen en was erg enthousiast. Hij heeft erg zijn best gedaan om ons een beer te laten zien. Het heeft niet zo mogen zijn. Wat een geluk dat wij er vanmorgen al eentje zagen vanuit de gondel! Het was ondertussen al 17:45 uur en we hadden best trek gekregen, dus we zijn op zoek gegaan naar een restaurantje. Dit is uiteindelijk een Mongolie Grill geworden. En wat was dat lekker zeg! We konden alle ingrediënten zelf opscheppen en dat werd dan gewogen om de prijs te bepalen en daarna werd je prakkie op de grill gebakken. Zalig! Om 19:00 uur waren we weer terug in onze hotelkamer, en hebben we even gedoucht om een beetje op te warmen. Nu is het weer tijd voor deze blog. Zoals ik al zei, het was een lange, vermoeiende, maar erg leuke dag in prachtig Whistler, maar het licht gaat nu toch echt uit hoor om 20:30 uur. We zijn gesloopt!

Liefs, Ger en Sylvia xxx

Sil

Klinkt beregezellig allemaal ?
Goed bezig, ga zo door!

Dinie

Wat een avonturen zeg, maar wel fantastisch!
Groetjes Dinie xxx