West-Canada september 2019

Christchurch

Lieve familie en vrienden,

Wat een bijzonder indrukwekkende stad is Christchurch! Gisteren zagen we al een fractie van de stad, maar vandaag, zaterdag 24 november 2018, werd nog maar eens heel duidelijk hoe erg de stad getroffen is door alle aardbevingen van vooral de afgelopen 8 jaar. In september 2010 was de eerste grote aardbeving, een half jaartje later volgde een tweede, en die was heel groot en ook dodelijk. Veel gebouwen zijn ingestort, zeker 17% van de stad ging tegen de vlakte en 800 historische gebouwen werden vernietigd. Ook het hoogste gebouw van Christchurch heeft het niet overleefd en moest worden afgebroken. Deze hing namelijk een meter uit het lood. In 2016 was er ook een grote aardbeving en de stad was toen net een beetje opgekrabbeld en over de ergste trauma’s heen aan het komen toen het dus weer heel erg misging. Overal in de stad zie je nu nog hijskranen, bouwvallen, half ingestorte gebouwen, afgezette panden, gestutte gebouwen, lege plekken waar ooit gebouwen stonden, een half ingestorte grote kathedraal, het lijkt soms wel een oorlogsgebied. Erg triest om te zien allemaal hoor. De gebouwen en panden die ze ondertussen hebben kunnen opknappen of herbouwen zien er wel weer prachtig uit. Alles nieuw, modern, mooi, echt heel knap hoe ze de stad toch weer kunnen laten stralen. De kosten om alles weer op te bouwen en te herstellen zou rond de 50 miljard gaan kosten wordt gezegd. Ik denk zelf dat het een gebed zonder end is. Ze hebben hier zo vaak aardbevingen en eens in de zoveel tijd een hele grote, dan kunnen ze keer op keer weer opnieuw beginnen. Wij zouden hier niet kunnen wonen hoor, met de angst op een grote aardbeving die elk moment kan plaatsvinden. Alles draait hier ook gewoon om aardbevingen. Ze hebben er zelfs een museum van, Quake City. Een indrukwekkend museum over de aardbevingen van 2010 en 2011, foto’s van hoe de stad er eerst uitzag, en hoe het er uitzag vlak na de aardbevingen. Ook beelden van de aardbeving, de paniek, het instorten van de gebouwen maar ook de wederopbouw. Heel mooi in beeld gebracht allemaal. Het deed ons denken aan het 9/11 museum in New York. We kwamen zwaar onder de indruk weer naar buiten in ieder geval. Vanmorgen voordat we op pad gingen hebben we eerst een ontbijtje in het hotel genomen. Toen pas om 10:30 uur door de stad gaan wandelen. We zijn op een sightseeing trammetje gestapt waar je elke halte op en af kon stappen, de hele dag door. Harstikke leuk en het trammetje liet ons het hele centrum van Christchurch zien en met live commentaar van de trambestuurder. Net zoiets als de hop on hop off bus. We zijn dus meerdere keer ongehopt en offgehopt. Gelukkig was het droog vandaag, op een paar spetters na. Vanmorgen voordat we onderweg gingen zag het er nog om te janken uit, maar eenmaal buiten was het heerlijk slenterweer door alle straten van Christchurch. Het werd uiteindelijk 17 graden vandaag, geen zon helaas, maar dat mocht de pret niet drukken. Het avondeten bestond vandaag uit Maleisisch. Het was een leuke laatste dag in Nieuw-Zeeland. Daarna terug naar ons hotel, waar we mazzel hebben met onze kamer, want die is best groot vergeleken met alle andere kamers, wat een geluk hebben wij! Onze koffers in orde gemaakt voor de ontiegelijk lange terugreis die morgen, zondag 25 november, aanvangt. De wekker gaat om 07:00 uur. Om 09:00 uur moet de auto volgetankt worden ingeleverd op het vliegveld en om 12:00 uur ’s middags (zaterdag middernacht NL-tijd) vertrekt onze vlucht met Singapore Airlines naar Singapore en daarna verder naar Schiphol, waar we maandag rond 07:00 uur NL-tijd zullen aankomen. We zijn eigenlijk ook wel klaar om weer naar huis te gaan. We hebben ruim 10.000 foto’s en filmpjes gemaakt, bijna 3700 km gereden, veel gezien, veel gedaan, lange dagen gemaakt voor ons doen, ik kan in ieder geval niet meer. Moegestreden. Dat wordt thuis een maand of wat herstellen. Maar wat was dit het allemaal waard zeg. We zijn het erover eens, Nieuw-Zeeland is het mooiste land van de wereld! Het heeft echt al het moois van andere landen bij elkaar hier in dit land. We waanden ons elke keer weer in een ander land, van Yellowstone in de USA, naar Noorwegen, Oostenrijk, IJsland, Australië, Canada, Schotland, Engeland, etc. Ze hebben hier echt alles, gletsjers, geisers, warmwaterbronnen, helderblauwe meren, skipistes, stranden, kliffen, fjorden, grote steden, gekleurde beekjes, kleine dorpjes, dammen, rivieren, apostelen, rotsen in zee, kliffen, grotten, watervallen, bossen, vergezichten, kronkelweggetjes, drukke snelwegen, zalig eten, vriendelijke mensen, en Nieuw-Zeeland staat op de 3eplaats van veiligste land ter wereld. Wat wil je nou nog meer???? Nou ja, misschien wat meer dieren, zoals in Australië. Daarom blijft voor mij Australië mijn nummer 1 land. Maar wat hebben we genoten van Nieuw-Zeeland, dat pakt niemand ons meer af!

Liefs, Ger en Sylvia

Dinie

Wat een verhaal weer zeg, goed verteld!