West-Canada september 2019

Milford Sound

Lieve lezers,

We hebben vandaag, dinsdag 20 november 2018, een hele mooie cruise gemaakt door de Milford Sound fjord. Vanmorgen waren we er alweer op tijd bij, maar toen we naar buiten keken hadden we er gelijk niet zoveel zin meer in. Het regende nog altijd! We hebben het hier in Te Anau 2 dagen lang niet droog gehad helaas. En dat terwijl het hier allemaal zo mooi is. We zijn om 08:30 uur onderweg gegaan voor een ontbijtje en die smaakte prima. Morgenochtend naar hetzelfde restaurant hebben we besloten. Om 10:00 zouden we worden opgehaald door de bus om naar het fjorden gebied te gaan voor een cruise van 2 uur en 15 minuten door Milford Sound. Een kleiner busje kwam ons uiteindelijk om 10:15 uur ophalen en bracht ons 500 meter verder bij een verzamelpunt voor de grote bus, die ons naar de fjorden zou gaan brengen. Deze mooie panorama bus met glazen plafond kwam ons allen om 10:35 uur ophalen en we konden eindelijk onderweg. Het regende nog altijd, maar hoe verder we richting de fjorden kwamen, hoe droger en helderder het werd. De uitzichten werden steeds prachtiger en de bergen steeds hoger en witter. Wat een prachtige mooie route weer zeg! Ger was blij dat hij zelf niet hoefde te rijden vandaag en ook lekker om zich heen kon kijken. Het viel onderweg uiteindelijk wel heel erg mee met de sneeuw op de wegen, we hadden het uiteindelijk goed met onze eigen huurauto kunnen doen. Maar goed, voor Ger was het een fijne rustdag qua rijden nu, dat is ook eens fijn. We kwamen om 13:15 uur aan in Milford Sound en de boot vertrok om exact 13:30 uur. Gelukkig was het niet al te druk op de boot en konden we ons goed bewegen op het dek en ook binnen. De lunch was inbegrepen bij deze excursie dus we kregen allemaal een lunch box met wat broodjes, water, koekje, chips, nootjes, crackers met kaas, chocola en een appel. Prima te doen. De boottocht voer ons vlak langs steile kliffen van wel 1 km hoog. Wat was dat prachtig! Ook kwamen we bijna onder een waterval met de boot, zodat we door de wind ervan toch flink nat werden. Over nat worden gesproken. Eenmaal aangekomen in Milford Sound was het droog en dat bleef het ook de hele cruise! Wat hadden we een geluk zeg! Onderweg kwamen we ook eindelijk wat fauna tegen, wat ik wel erg mis deze vakantie. We zagen Fiordland Crested pinguïns die heel zeldzaam zijn en zeehonden. En onderweg met de bus zagen we grote papagaaien die ze hier Kea noemen. Best brutale beesten die gewoon aan je schoen beginnen te kluiven als je niet oplet. Ze eten kleine vogeltjes en ze zijn een van de slimste papegaaien die er bestaan. Om 15:45 uur kwamen we weer terug met de cruise bij de opstapplaats en daar wachtte de bus al op ons om ons terug te brengen naar Te Anau. Daar kwamen we om 18:00 uur weer aan en de hele weg heeft het weer eens geregend. We zijn gelijk bij een Italiaan gaan eten, want we hadden er best trek van gekregen. Het smaakte heerlijk en om 19:00 uur waren we in onze kamer, verkleumd tot op het bot, dus lekker onder de warme douche en hup ons bed in. Voor de tijd van het jaar schijnt het hier echt veel te koud te zijn. Hebben wij weer, willen we de Nederlandse kou ontvluchten, hebben we het gewoon hier! Maar we zitten natuurlijk ook wel ontzettend dicht bij de Zuidpool nu. Morgen zullen wij op het, voor ons, meest zuidelijkste puntje komen van onze vakantie. En in de winter kun je hier goed het Zuiderlicht zien, als het onbewolkt is. Dus dubbel pech voor ons, het is geen winter hier en het is bewolkt. Dus voor ons geen Aurora Australis! Snik… Morgen een nieuwe dag, dan rijden we naar Dunedin aan de oostkust, laten we hopen dat het dan weer eens droog is! Tot blogs.

Liefs, Ger en Sylvia

Dinie