West-Canada september 2019

Queenstown-Te Anau

Lieve mensen,

Wat was het vandaag, maandag 19 november 2018, bar en boos met het weer. Bah! Vanmorgen opgestaan met sneeuw, onderweg gegaan om 08:45 uur met sneeuw en bijna de hele route amper wat kunnen zien van de mooie omgeving! Veel sneeuw, veel regen en veel mist en veel wolken, en verrekte koud!!!!! Tussen de 3 en 6 graden, dus 2 fleecetruien over elkaar aan en gaan. Erg jammer wel dat het weer even niet meezit nu. Je kunt niet altijd geluk hebben natuurlijk, maar dit koufront wat ineens overtrekt is echt wel een beetje overdreven zeg. De groene heuvels en bergen werden ineens allemaal weer wit. Onderweg erg rustig aan moeten rijden, want soms bleef de sneeuw op de weg liggen, dus nog best opletten geblazen met al die bochten. Na een uurtje tobben op de weg zijn we gaan ontbijten om even bij te komen van het eerste stukje van de vrij korte rit van vandaag. Na het ontbijt weer verder en de sneeuw werd gelukkig steeds minder, maar toen kwam de regen en harde wind. Ook zo fijn. We hebben nog even getankt onderweg, waar de prijzen best laag waren, 2,02 NZD. Dat was een stuk goedkoper dan die 2,56 NZD in the middle of nowhere! De rit vandaag was zoals ik al zei kort. Normaal zo’n 2 uur, maar inclusief ontbijt hebben we er ruim 3 uur over gegaan. Om 12:00 uur kwamen we aan in Te Anau, waar het ook nog altijd flink regende, waaide en heel koud was. Bah bah bah. We zijn gelijk tickets gaan kopen voor de glowworm caves voor 14:00 uur. Dat is toch iets wat je hier in Nieuw-Zeeland gezien moet hebben. Ze hebben door heel Nieuw-Zeeland verspreid glowworm caves, en deze lag voor ons mooi op de route. We moesten tot 14:00 uur nog even de tijd doden, dus zijn we in het centrum een bakkie gaan doen en we konden ons gelijk lekker opwarmen. Om 14:00 uur vertrok de catamaran boot richting de glowworm caves, waar we na 25 minuten varen aankwamen. Normaal had het een prachtige boottocht moeten zijn met zon en mooie uitzichten op de heuvels en bergen, maar nu zaten we allemaal binnen bij de kachel met weinig zicht vanwege de regen op de ruiten. Maar goed, ik was al lang blij dat de tour door kon gaan! Aan wal werden we allemaal in groepjes verdeeld van ongeveer 12-14 personen. Per groep gingen we de grot in en bij de ingang moest er wel even flink gebukt worden. Verder kon er in de grot goed gelopen worden en was er een mooie plankier gemaakt die we met een gids helemaal uitliepen. We kwamen onderweg langs een paar bulderende watervallen en door de hele grot stroomde een ruige rivier. Het was in ieder geval een herrie van jewelste. Het enige foto moment die we mochten hebben was bij een van de watervallen binnen in de grot, verder mocht er nergens foto’s gemaakt worden of worden gefilmd. En dat vonden we toch wel erg jammer hoor, want het was me daar een mooie grot. Geen stalactieten of stalagmieten, maar mooie hoge rotswanden en een prachtige rivier die door de grot heen raasde. Diep in de grot gingen we in een bootje en de gids voer ons door de donkere gangen van de grot door aan een kabel boven de boot te trekken. We gingen steeds dieper de grot in, weg van de watervallen en de herrie en het werd ook steeds donkerder. En daar waren ze dan, de glowworms! Groen/blauwe lichtjes die allemaal oplichten tegen het lage plafond van de grot. Ze schijnen zo fel dat het zelfs op het water weerkaatst. Wat een prachtig spektakel! Onbeschrijfelijk mooi gewoon! En gelukkig waren we hier in de goede periode, de zomertijd, en niet in de wintertijd, want dan zie je ze amper. Na een tijdje in stilte gevaren te hebben kwamen we weer aan bij het punt waar we op het bootje waren gestapt. Dezelfde weg weer teruggelopen de grot uit en op naar de warme koffie en thee! Om 15:45 uur kwam de catamaran ons weer ophalen en om 16:15 uur zat de excursie er helaas alweer op. Een geweldige ervaring rijker in ieder geval, en blij dat we dit hebben kunnen meemaken. We zijn naar het hotel gereden, nog geen 500 meter verder en hebben onze koffers in de kamer gezet. Een prima hotelkamer weer, met een huiskamer met keukentje en een aparte slaapkamer. Rond 17:30 uur zijn we naar een Amerikaans restaurantje gereden voor een lekkere steak. Die van mij was in ieder geval heerlijk. Ger had een pork belly genomen, maar deze bestond helaas uit alleen maar vet en geen vlees! Nou, Ger was snel klaar met eten dus. Gelukkig had ik een grote steak, dus de helft aan Ger gegeven, ik had het toch niet op gekund. Het restaurantje zelf was wel erg gezellig, met countrymuziek. Daar houden we wel van. Na het eten zijn we weer terug gereden naar het hotel. Het regent nog steeds, het was vandaag echt een nare dag qua weer, maar we hebben er toch weer wat van weten te maken. Morgen hebben we een excursie naar Milford Sound geboekt. We worden rond 10:00 uur met de bus opgehaald bij ons hotel en rijden dan 2 uur richting de kust, naar de fjorden. We wilden er eerst zelf met onze eigen auto naartoe rijden, maar dat werd ons afgeraden vanwege de hevige sneeuwval. Helaas. Als we er dan morgen met de bus aankomen, gaan we op een cruise door de fjord heen varen. Rond 18:00 uur zullen we weer terug in ons hotel zijn, dus hopelijk goed slapen vannacht, want het wordt een lange dag morgen! En hopelijk met wat beter weer!!!! Tot blogs.

Liefs, Ger en Sylvia