West-Canada september 2019

Helikoptervlucht Franz Josef Gletsjer en Fox Gletsjer

Lieve familie en vrienden,

Vandaag, vrijdag 16 november 2018, hebben we het dan toch gedaan! Na een nachtje er goed over slapen, zijn we vanmorgen om 08:15 uur op pad gegaan om kijken of we vandaag een helikoptervlucht konden maken. Gelukkig was het droog, want ze hadden de hele dag regen opgegeven, maar het was wel zwaarbewolkt. Misschien gingen de helikopters niet eens de lucht in, als je toch weinig tot niks kan zien in de bergen. We hadden geluk! Om 09:45 uur konden we terecht voor een vlucht van 20 minuten over Franz Josef Gletsjer. We moesten dus even wachten en zijn aan de overkant van de straat een bakje koffie gaan drinken, nog maar geen ontbijt genomen, want er moest nog gevlogen worden! Toen we na drie kwartier terugkwamen, moest er gewogen en betaald worden. We kregen toen te horen dat we met nog 2 anderen in de helikopter gingen, en die hadden de iets duurdere rondvlucht genomen van 2 gletsjer, dus ook de Fox Gletsjer. Wij mochten dus voor ons geld een duurdere en 10 minuten langere vlucht maken, maar dat moesten we wel stilhouden. Sssssssssst dus he. Wat een geluk weer! En toen was het zover, we mochten de helikopter in! Ger zat samen met een andere gozer achterin en ik zat met de piloot en een griet voorin, helemaal super! Koptelefoons op, zodat we de piloot konden horen en daar gingen we hoor, de lucht in. Echt zo gaaf, die herrie, dat gewiebel heen en weer en steeds hoger en hoger, richting de sneeuw. Eerst vlogen we over de groene heuvels en bergen richting Fox Gletsjer. En het uitzicht werd naarmate we langer vlogen steeds witter en witter. De Fox Gletsjer was echt waanzinnig mooi van boven. Zo moeilijk om te beschrijven. We hebben heel veel foto’s gemaakt en filmpjes gemaakt, zodat we deze herinnering voor altijd kunnen herbeleven! Mount Cook was ook goed te zien tussen de wolken door, de hoogste berg van Nieuw-Zeeland, met zijn 3724 meter hoogte. Prachtig allemaal! Daarna gingen we door naar de Franz Josef Gletsjer. Ook deze was ontzettend mooi van bovenaf. Door de opwarming van de aarde worden de gletsjers steeds kleiner en korter, ze trekken zich terug steeds verder naar boven toe, wat echt wel jammer is. Nadat we deze gletsjer goed hebben kunnen bekijken zijn we naar een besneeuwde berg gegaan waar we met de helikopter zijn geland. Echt zo waanzinnig mooi, die stilte, rust, alles wit om je heen, zo hoog! Hele mooie foto’s gemaakt natuurlijk en genoten van de omgeving. Het werd op een gegeven moment nog best wel koud ook, erg koud! Dus na een minuut of 8 gingen we de helikopter weer in en stegen we weer op. Dat blijft een super moment! Toen werd het tijd om weer terug te vliegen naar het dal, naar het plaatsje Franz Josef. Alles onder ons werd weer steeds groener en het uitzicht over het stadje en de omgeving was prachtig. Na een half uurtje kwamen we weer aan bij het helikopter platform en toen zat ons avontuur erop. Wat ging de tijd toch vreselijk snel! Maar wat was het ’t geld meer dan waard. Ger wilde eigenlijk niet, het was echt heel duur, maar nadat ik zei dat ik dan wel alleen zou gaan, ging hij toch ook maar mee. En ook hij heeft er geen spijt van gekregen!!! Echt een must-do hier in Franz Josef en we hebben het dus ook gedaan! Nadat we een beetje waren bijgekomen van de vlucht zijn we gaan ontbijten. Daar hadden we ondertussen wel trek in gekregen. Na het ontbijt zijn we doorgelopen naar het Wildlife Centre van Franz Josef, waar ze kiwi’s hebben en die wilde ik toch wel erg graag een keertje in het echt zien. De entree was erg duur, en achteraf gezien vinden we het wel lichtelijke afzetterij, voor wat je te zien kreeg. Inderdaad waren er 2 kiwi’s te bezichtigen, in een hele donkere ruimte, waar je stil moest zijn en niet mocht fotograferen. Na een tijd wenden onze ogen aan het donker en zagen we ineens 2 kiwi’s rondrennen achter elkaar aan. Zo grappig! Het waren 2 mannetjes van 10 maanden oud. Later zullen ze worden uitgezet in het wild, waar ze met uitsterven worden bedreigd. Een tijdje staan kijken bij de heel snel bewegende loopvogels met erg lange spitse snavel. De vogels hebben een beetje een eivorm, maar dan heel groot. Ze kunnen zelfs harder lopen dan een mens! Fascinerende beesten zijn het in ieder geval, ook al konden we ze niet echt supergoed zien. Na deze donkere ruimte kwamen we in nog een paar andere ruimtes, waarvan eentje met een hagedissoort, de Tuatara. Verder kon je op een nep-gletsjer staan en dat was het wel zo’n beetje. Heel kleinschalig allemaal en echt niet bijzonder. Geen aanrader dus. Maar blijft wel super om een keer een kiwi in het echt te zien! Het was ondertussen alweer 12:00 uur en toen wilden we toch nog naar de Fox Gletsjer rijden voor de wandeling daar naartoe. Het was een half uurtje rijden en eenmaal daar aangekomen viel de wandeling erg mee. Het was vrij kort en het uitzicht op de gletsjer niet spectaculair, zeker niet als je er net overheen bent gevlogen! Na de wandeling hebben we wat gedronken in het plaatsje Fox Glacier en daarna zijn we weer teruggereden naar het hotel. Onderweg nog wel even getankt zodat we morgen de lange reis naar het volgende hotel gelijk kunnen starten. In ons hotel aangekomen waren we toch wel erg moe van deze spectaculaire dag en hebben we een klein middagdutje gedaan van 1,5 uur. Rond 17:00 zijn we toch weer onderweg gegaan naar het centrum van Franz Josef om een hapje te eten. Daar hebben we heerlijk Aziatisch gegeten in een leuke tent, Snake Bite. Alle restaurants hier zijn leuk en gezellig met een fijne sfeer en heerlijk eten. Het eten in Nieuw-Zeeland vind ik over het algemeen lekkerder dan het eten in Australië. Het is echt genieten! Toen we klaar waren met eten zagen we dat het ondertussen flink aan het regenen was, daar was dan toch eindelijk de regen die ze de hele dag hadden voorspeld. Terug in het hotel zijn we gaan douchen en was het weer blogtijd. Het is nu alweer bijna 19:00 uur hier. Hopelijk vannacht weer lekker slapen, want morgen wacht ons een lange reisdag. Dan gaan we naar Queenstown! Tot blogs.

Liefs, Ger en Sylvia

Andere Sil

Goodmorning! YES dus toch ! Superrrrr !!
?? welterusten ?

Raphael