Greymouth-Franz Josef Glacier

Lieve mensen,

Vandaag, donderdag 15 november 2018, zijn we na eindelijk eens een goede nachtrust om 08:20 uur onderweg gegaan. De koffers iedere keer weer inpakken is al routine aan het worden, dus binnen no time zijn we opgestaan, gedoucht, ingepakt en op pad! Onze eerste stop was vlakbij, maar 15 minuten rijden, Shantytown. Dat is een dorpje waarbij je teruggaat in de tijd naar de gold rush rond 1860. De panden waren zoals je in een western film ziet en alles hebben ze heel mooi tentoongesteld. Er was een kerk, een ziekenhuis, een bakkerij, een slager, een garage, een bar, een theater, een gevangenis, etc. Ook was er een stoomtrein waar we een ritje mee hebben kunnen maken. Echt harstikke leuk, dat gepuf en die rook. We dachten dat het rustig was in het dorpje, dus dat het stoomtreinritje ook wel lekker rustig zou zijn. Toen kwam er ineens een schoolklas aanzetten… Weg rust. De hele wagon zat stampvol! Pfffff Het ritje duurde uiteindelijk maar 15 minuten heen, 15 minuten terug. Na 2 uur in het dorpje hadden we het er wel weer gezien en zijn we verder gaan rijden, richting het zuiden. Na 45 minuten kwamen we aan bij onze volgende stop, een treetop walk. Een wandeling van 1,2 kilometer hoog boven de grond tussen de boomtoppen. Wat een prachtig mooi uitzicht was dat zeg! Heel mooi allemaal gemaakt en het was er heerlijk rustig. Ook het weer zat wederom mee vandaag, rond de 18 graden en zonnig. Ideaal weer om dingen te bekijken en om te wandelen. Na een half uurtje rond de boomtoppen gelopen te hebben, zijn we weer onderweg gegaan. Bij het plaatsje Ross kwamen we om 13:00 uur aan en hebben we geluncht en getankt. Daarna was het linea recta naar onze eindbestemming, Franz Josef, waar we om 15:00 uur aankwamen in ons hotel voor de komende 2 nachten. Ook weer een prima hotelletje, het heet Glacier View Motel, maar we zien die gletsjer niet vanaf het hotel hoor. Wel werd ons aangeraden om vandaag nog naar de gletsjer te gaan voor een mooie wandeling, aangezien ze de komende dagen regen verwachten. Dat zou toch wel balen zijn, maar we kunnen er niks aan doen. Nadat we de koffers in de kamer hadden gezet, zijn we gelijk maar onderweg gegaan naar de Franz Josef gletsjer, dat was maar een kwartiertje rijden en zo reden we ook gelijk door de gezellige hoofdstraat van Franz Josef, met allemaal leuke restaurantjes en terrasjes. Ook dit is weer een echt wintersportplaatsje. We hoorden ook helikopters af en aan vliegen. Ze bieden hier dure tours aan om met een helikopter over de gletsjers te vliegen en op de sneeuw te landen. Heel gaaf lijkt me dat hoor, alleen die prijs he…. Om dichterbij de gletsjer te komen, moest er flink gewandeld worden. We hebben niet het hele stuk tot vlakbij de gletsjer gelopen, maar we zijn toch naar een punt gelopen waar we een mooi uitzicht hadden op de gletsjer. Ook waren er overal watervallen, het is een prachtig gebied hier. Na een klein uurtje weer teruggereden naar het centrum van Franz Josef en wat boodschappen gedaan in de supermarkt. Daarna hebben we heerlijk in de zon op een terras gegeten. Om 17:45 uur waren we weer terug in het hotel. Wederom uitgeput van deze vermoeiende maar prachtige dag. We hebben gelukkig weinig last gehad van de perikelen met betrekking tot de zware regenval van de afgelopen tijd en dat wegen waren afgesloten of weggespoeld. Hier en daar zagen we nog wel dat men aan het werk was om de weg of berm te repareren en op 1 plek zagen we inderdaad dat er een aardige hap uit de weg was geslagen door het water. De auto die we huren heeft trouwens niet zoveel pk, heuveltje op staan we zowat stil. Nog een reden waarom Ger deze auto niks vindt. Maar goed, het voertuig brengt ons waar we naartoe willen, ook al gaat het niet vlot. Verder valt ons eigenlijk onderweg op dat de kalfjes al vroeg buiten staan, apart van moeders. Dat zie je in NL toch eigenlijk niet zo. En over accenten gesproken, dat accent hier in Nieuw-Zeeland is soms maar moeilijk te verstaan! Ik vroeg laatst aan iemand wat het wachtwoord was van de wifi, zegt die gozer “habba”. Dus ik herhaal “habba”? Hmmm raar wachtwoord, dus ik dacht al dat het niet klopte. Bleek het harbour te zijn! Het Engels hier lijkt heel erg op het Australische Engels, maar met toch een zwaar dialect hoor, want met Australisch Engels hebben we geen normaal moeite. Het internet valt hier ook best mee, in elk hotel en vaak ook in restaurants is er wifi. Altijd met een code, en soms met een data limiet, en natuurlijk rete-traag, maar het is er wel! Wat ik trouwens wel heel erg mis hier in Nieuw-Zeeland is de fauna. De dieren, zoals ze in Australië de kangoeroe, koala, kaketoe, kookaburra, rosella, etc hebben. Hier hebben ze de kiwi, een vogel, en die leeft ’s nachts, dus die je zie niet! Ze hebben hier dan weer echt geen enkel gevaarlijk dier zoals in Australië, zoals slangen, spinnen, etc. Dat is toch wel weer prettig. Nou, dit was het weer even voor nu. Hopelijk zullen we vannacht lekker slapen. Tot blogs maar weer.