West-Canada september 2019

Nelson-Greymouth

Lieve familie en vrienden,

Een prachtige en lange dag vandaag, op woensdag 14 november 2018! Vanmorgen om 08:30 uur onderweg gegaan, nadat we eerst weer even getankt hadden. Soms duurt het wel 100 km voordat je weer kan tanken, dus de tank kan maar beter goed vol zitten! En onze Nissan heeft geen al te grote tank. De benzine is hier rond de 2,20 NZD. De koers is ongeveer 0,60 cent voor 1 NZD. Ger vindt onze auto trouwens helemaal niks. Het is een wat ouder model, zonder al te veel luxe, zoals een USB-poort of armsteun, zelfs geen temperatuurmeter. Maar gelukkig is het wel een automaat en heeft het airconditioning, alhoewel ik me afvraag of dat ding het soms wel doet. Soms kan het hier ook behoorlijk heet zijn als de auto even in de zon heeft gestaan! Ook vandaag weer volop zon en warme temperaturen, echt heerlijk. Nou, na het tanken zijn we dus onderweg gegaan, verder richting het zuiden en langs de westkust. Na 1,5 uur kwamen we langs een leuk Animal Park Cafe waar we een lekker ontbijtje hebben genuttigd in het zonnetje. Er liepen daar meerdere pauwen rond en ze hadden er ook schapen, geiten, alpaca’s, kippen en koeien. Een gezellige boel dus, zeker toen de pauwen allemaal tegelijk gingen roepen! Wat een herrie. Na een half uurtje zijn we weer verder gegaan. De wegen werden steeds mooier en mooier. Vooral toen we langs de Buller rivier reden hadden we de meest waanzinnige uitzichten. Helderblauw snelstromend water en witte kiezels en stenen langs de oevers. Eigenlijk zoals je alleen in films ziet. Prachtig! Rond 11:00 uur kwamen we aan bij de langste hangbrug van Nieuw-Zeeland. Het was niet gratis om erop te mogen, maar het geld zeker waard! Wat een waanzinnige ervaring, hoog boven dat snelstromende water op een wiebelige hangbrug! De wandeltocht zou ongeveer 15 minuten zijn, door het bos, langs de rivier, heuveltje op en heuveltje af. Het werden er 45. Ik weet niet waar het misging, maar kennelijk moet je erg hard lopen hier en nergens foto’s maken. De hangbrug moesten we uiteindelijk ook weer op de terugweg over, heel erg leuk! Rond 12:00 uur weer verder gaan rijden op toch wel een van de mooiste routes tot nu toe hier in Nieuw-Zeeland. We denken zelfs dat het Zuidereiland nog mooier is dan het Noordereiland. Op verschillende uitzichtpunten gestopt voor wat foto’s en elke keer keken we onze ogen uit. Hoe mooi kan iets zijn! Dit alles zie je niet in Nederland hoor! De Great Coast Road mag echt wel groots genoemd worden, al die rotsen die uit het water reizen, de bochtige weg langs de bergwand en na elke bocht weer een prachtig uitzicht over de helderblauwe zee en witschuimende golven. Na 2 uurtjes rijden kwamen we aan bij de volgende mooie stop, Pancake Rocks en Blowholes bij het plaatsje Punakaiki. Dit was een gratis pad richting hele aparte rotsformaties aan zee. Het leken inderdaad allemaal stapels pannenkoeken! En de blowholes maken een machtig bulderend geluid als de golven er tegenaan slaan. Het wandelrondje zou 20 minuten moeten duren, maar we wisten al dat we dat met een korreltje zout moesten nemen. Wij gaan heus niet rennen en we stoppen overal voor foto’s. Dus het rondje werd 35 minuten, goed te doen als je goed ter been bent, anders wel lastig met hier en daar wat treden. Het uitzicht bij deze attractie was ook weer onbeschrijfelijk mooi. We hebben er een klein stukje voor omgereden, maar ook dat was het zeker weer waard! Rond 15:00 uur zijn we onderweg gegaan voor het laatste stukje van onze reis voor vandaag, naar ons hotel in Greymouth. Daar kwamen we rond 15:45 uur aan. Bouwvakkers waren hier flink aan het timmeren en boren, dus echt rustig bijkomen in onze kamer was er niet bij. Gelukkig gingen ze om 16:30 uur weg. De hotels die we tot nu toe hebben gehad, zijn eigenlijk motels, prima verblijven in ieder geval en ze lijken qua indeling en wat er in de kamers staat heel erg op elkaar. Altijd een waterkoker, magnetron, 3 handdoeken, een flesje melk, etc. Bij het inchecken gaven we aan dat het ontbijt er bij zou moeten zitten dit keer, voor het eerst. Hierop werd een beetje appelig gekeken door de dame van de receptie. Die was niet echt overtuigd. Voet bij stuk gehouden en we hadden, nadat we ons wensenlijstje hadden ingevuld, binnen een kwartier ons ontbijtje voor de volgende morgen al op onze kamer! Fruit, brood om toastjes te maken, yoghurt en jus d’orange. Huppekee. Onze kamer is weer prima, 2 bedden, dat is toch wat prettiger, aangezien ze hier toch wel behoorlijke stuiterbedden hebben. En ik slaap nogal licht… Om 16:45 uur zijn we richting een bierbrouwerij gereden, Monteith’s Brewing Co. Daar hebben we een visje gegeten en we konden er ook een rondleiding krijgen voor 25 NZD pp, die om 18:00 uur zou starten. Daar hebben we op gewacht. We kregen zelfs korting op het eten en de tour omdat we in het Bella Vista Motel verblijven. En ik ben gek op korting! Toen de rondleiding startte moesten we allemaal een oranje vestje aan. Waarom, dat weten we zelf eigenlijk ook niet. Na afloop van de rondleiding van 45 minuten kregen we een gratis biertje om te proeven en die mochten we zelf tappen. Ik had nog nooit eerder een biertje getapt, en het ging redelijk. Bij Ger, onze bierexpert, ging het natuurlijk perfect. Ik vond het biertje niet echt weg te tremmen, Ger genoot zichtbaar. Helaas moest hij nog rijden, dus het werden maar een paar slokjes bier, tot zijn grote verdriet. Ik rij niet, we hebben de auto voor 1 bestuurder gehuurd en het rijden kost me sowieso veel te veel energie, en daar heb ik toch al niet zoveel van…. We kwamen om 19:00 uur weer terug bij ons hotel, het zonnetje scheen nog heerlijk en onze snoeten zijn al behoorlijk verkleurd ondertussen. Net gedoucht en nu uitgeteld op bed. Zo hopelijk lekker slapen, het is alweer 20:30 uur geweest. Morgen weer verder naar ons volgende hotel, in Franz Josef. We hebben al van meerdere mensen gehoord dat het hier flink heeft geregend de afgelopen tijd en dat er wegen onbegaanbaar waren door overstromingen en een brug zou zijn ingestort. We komen nu toch aardig in de buurt van die regio, maar ik denk dat het wel goed gaat komen. We gaan het meemaken! Tot blogs!

Liefs, Ger en Sylvia

Dinie

Jullie hebben zeker een geweldige route steeds zeg wat een mooi land! Ik ben in de verkeerde volgorde bezig, zie eerst de foto's en dan het verhaal, het is zo per ongeluk gegaan maar is geen punt, bewondering weer voor je verhalen hoor die je schrijft! Groetjes, x